ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهلا شفیق: نمی‌توانی برابر باشی تا وقتی آزاد نیستی

گفت‌وگوی ایرج ادیب زاده با شهلا شفیق، دریافت‌کننده عالی‌ترین نشان شوالیه لژیون دونور فرانسه به دلیل فعالیت‌هایش در راه برابری جنسیتی

«به نام رییس جمهور فرانسه، من شما را شوالیه لژیون دونور معرفی می کنم.»

«دانیل بوسکه» رییس شورای عالی برابری بین زنان و مردان فرانسه، عالی‌ترین نشان شوالیه لژیون دونور را به «شهلا شفیق» نویسنده و جامعه شناس و فعال زنان، به خاطر سال‌ها فعالیت پیگیر و مفید او در راه برابری جنسیتی اهدا کرد. این مراسم با حضور گروه پرشماری از ایرانیان و فمینیست‌های فرانسوی در دومین روز فروردین - ۲۲ مارس- در تالار «رنه کاسن» نزدیکی مجلس ملی فرانسه برگزار  شد.

شهلا شفیق، جامعه‌شناس و فعال حقوق بشر از سال ۱۹۸۳ در فرانسه در تبعید زندگی می‌کند. او دارای پژوهش‌ها و نوشته‌های بسیاری در مورد وضعیت زنان در کشورهای خاورمیانه و همچنین وضعیت مهاجران در فرانسه است. کتاب او با نام «زنان زیر حجاب» در سال ۱۹۹۵ فرانسه منتشر شد.

شهلا شفیق، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ از سوی آژانس توسعه روابط بین فرهنگی شهروندی - ADRIC - به دلیل فعالیت در برابر خشونت و تبعیض و نیز حمایت از زنان مهاجر و اقدام برای سکولاریسم در تنوع فرهنگی انتخاب شد و جایزه کنشگری مدنی را در «سال گفت‌وگوهای بین فرهنگی اروپا» دریافت کرد.

دانیل بوسکه، رییس «شورای عالی برابری بین زنان و مردان»، دلایل اهدای عالی‌ترین نشان به نویسنده ایرانی را این گونه برشمرد: «وجود شما ضروری‌ست. چرا که می‌توانید هم از تفاوت‌ها سخن بگویید و هم از رد نسبیت فرهنگی. می‌دانید چگونه به سوی نکته‌های مشترک بروید؛ نه آن چه ما را از هم جدا می‌کند.»

او ادامه داد: «من توانایی و انگیزه شما را برای انتقال دانش به خوبی می‌شناسم که نه تنها در بین جوانان که در شورای عالی برابری جنسیتی نیز از تجربیات شما بهره برده‌ایم. در اینجا مایلم سپاسگزاری‌ام را ابراز کنم. شما به راستی لایق این نشان افتخار هستید. من نیز بسیار مفتخرم از طرف رییس جمهور و با اختیاراتی که به من تفویض شده، شما را شوالیه لژیون دونور  معرفی کنم.»

از شهلا شفیق تا کنون چندین کتاب از جمله رمان و مجموعه شعر منتشر شده است. او پیشتر به عنوان پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی انستیتو لوموند برگزیده شده بود. رساله دکترای شهلا شفیق در قالب کتاب: «اسلام سیاسی؛ جنسیت و جنس‌گونگی» منتشر شده است. در این مراسم بخش‌هایی از کتاب‌های شهلا شفیق خوانده شد.

در پایان مراسم اهدای نشان شوالیه لژِیون دو نور، با شهلا شفیق گفت و گو کردم. نخست پرسیدم: «اهدای این نشان شوالیه لژیون دونور چقدر می‌تواند در ادامه فعالیت‌های شما در راه برابری زنان و مردان تاثیرگذار باشد؟»

در این گفت‌وگو پرسش‌هایی درباره «رویارویی فمینیسم با اسلامیسم» هم مطرح شده است؛ از جمله اینکه چگونه می‌توان اسلامیسم را نقد کرد اما به انتخاب دینی افراد احترام گذاشت؟

وضعیت مبارزه زنان در ایران و ارتباط نسلی میان فعالان خارج از کشور با زنان جوان داخل ایران هم از موضوعات دیگری است که در این گفت‌وگو مطرح شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.