ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معمای ابراهیم رئیسی: تلاش اصول‌گرایان برای غلبه بر تشتت

آیا «نظام» ضرورتی خواهد دید ابراهیم رئیسی را در آخرین لحظه به عنوان کاندیدای «یک رئیس جمهور شجاع و انقلابی در مقطع حساس کنونی» وارد گردونه انتخابات کند؟

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» (جمنا) بر سر ۱۰ نامزد به توافق رسیده است و روز ۱۷ فروردین مجمع عمومی دوم این جبهه ۴ یا ۵ تن را از میان آنان انتخاب خواهد کرد. نامزد واحد جمنا پس از مناظرات انتخاباتی از میان این ۵ تن برگزیده خواهد شد. این را لطف‌الله فروزنده عضو هیات رئیسه شورای مرکزی جمنا در پی جلسه‌ی شورا اعلام کرده است.

 حسن غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با خوشبینی این خبر را تائید کرده و گفته است که حزب مؤتلفه از نامزد واحد جمنا حمایت می‌کند. در همین حال خبر حمایت ۵۰ عضو مجلس خبرگان از ابراهیم رئیسی منتشر شده که ظاهراً قرار است با دور زدن ساز و کار تعیین شده در جمنا در لحظه آخر به عنوان نامزد واحد اصولگرایان در برابر روحانی قرار بگیرد. در اردوگاه اصولگرایان چه می‌گذرد؟

فروزنده که در پی برگزاری جلسه شورای مرکزی (جمنا) در ۶ فروردین سخن می‌گفت، اسامی این ۱۰ نفر را اعلام نکرد. خبرگزاری فارس به نقل از او نوشت که سیاست‌ها، فرایند و سازوکار تعیین کاندیدای نهایی نیز در آن جلسه تعیین می‌شود و در نهایت نامزد واحد جمنا پس از برگزاری مناظرات تعیین خواهد شد.

غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با «عصر ایران» نسبت به فعالیت جمنا و احتمال اجماع این جبهه بر سر نامزد واحد ابراز خوش‌بینی کرده و با اشاره به تأکید خامنه‌ای بر  ضرورت شرکت گسترده مردم در انتخابات اظهار امیدواری کرده است که جمنا بتواند کاندیدایی قوی را در برابر روحانی به جلو صحنه براند به نحوی که مردم برای شرکت در انتخابات «انگیزه اجتماعی» پیدا کنند.

پیش‌تر بادامچیان دبیر حزب مؤتلفه گفته بود نامزد این حزب مصطفی میرسلیم، کاندیدای اصلح ریاست‌جمهوری است. به این ترتیب سخنان غفوری‌فرد نشان می‌دهد که حزب مؤتلفه بر سر نامزد نهایی با جمنا به توافق‌هایی دست یافته است.

غفوری فرد در اظهار نظر پیرامون جریان احمدی‌نژاد گفته است آن‌ها هیچگاه خودشان را جزو اصولگراها به حساب نیاوردند در نتیجه جریان احمدی‌نژاد «برای خودش یک امت واحده است.»

در همین حال دوشنبه ۷ فروردین، یک روز پس از برگزاری جلسه شورای مرکزی جمنا، خبر حمایت ۵۰ عضو مجلس خبرگان از ابراهیم رئیسی منتشر شد. خبر حاکی از آن است که به ابتکار احمد علم‌الهدی، این نمایندگان طی نامه‌ای به «مقامات عالی‌رتبه» از آنان خواسته‌اند شرایط را برای حضور رئیسی در انتخابات فراهم کنند.

آنان نوشته‌اند عملکرد یک‌ساله رئیسی در سمت تولیت آستان قدس رضوی مثبت بوده و نامزدی او «نیاز امروز کشور به یک رئیس جمهور شجاع و انقلابی در مقطع حساس کنونی» را برآورده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

محمدحسن آصفری، عضو ستاد اجرایی جمنا درباره وزن ابراهیم رئیسی در جمنا گفته است: «آقای رئیسی گزینه اصلی بین نیروهای اصولگرا و ارزشی است اما هنوز وی اعلام نظر نکرده است که برای انتخابات می‌آید یا خیر.»

در ماه‌های اخیر بارها مسأله نامزدی رئیسی مطرح و به طور غیر مستقیم تکذیب شده است. اما راه افتادن «کمپین حمایت از آیت‌الله رئیسی جهت نامزدی در انتخابات» در نماز جمعه برخی شهرها از هفته‌های آخر سال ۹۵ از تلاش‌های آشکار و پنهان برخی از اصولگرایان در جهت تغییر نتیجه در آخرین لحظات و وارد کردن رئیسی به صحنه به عنوان نامزد نهایی جمنا حکایت داشت که مخالفت‌هایی را نیز برانگیخت.

از جمله می‌توان به سخنان علیرضا زاکانی اشاره کرد که خواسته است همه نامزدها خود را در معرض قضاوت منتخبان قرار دهند و «شورای مرکزی جبهه مردمی نیز باید از این اصل مهم وحدت بخش صیانت نماید.»

سران جمنا وعده داده‌اند هفته آینده اسامی ۵ نامزد جمنا مشخص شود. چه کسانی از لیست ۲۱ نفره باقی می‌مانند و واکنش حذف‌شدگان چه خواهد بود؟

جایگاه بقایی در این کشاکش کجاست و نقش جریان احمدی‌نژاد در انتخابات چه خواهد بود؟

کدام نامزدها در غربال شورای نگهبان باقی می‌مانند؟ و آیا «نظام» ضرورتی خواهد دید ابراهیم رئیسی را در آخرین لحظه به عنوان کاندیدای «یک رئیس جمهور شجاع و انقلابی در مقطع حساس کنونی» وارد پروسه انتخابات کند؟ پاسخ این سؤالات در هفته‌های پیش رو روشن خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    در سال ۱۳۶۴ به تهران آمد و جانشین دادستان تهران شد. او در جریان اعدام‌ زندانیان مخالف جمهوری اسلامی در تابستان ۱۳۶۷ در همین سمت بود. نام آقای رئیسی در بعضی مکاتبات و گزارش‌های مربوط به این اعدام ها در کنار هیئت سه نفره حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی و مصطفی پورمحمدی آمده که از سوی خمینی مسئول بررسی وضعیت زندانیان سیاسی و اعدام آن دسته از زندانیان شده بود که هنوز "سر موضع" بودند. در زندگی‌نامه او آمده که در آن سال‌ها "چندین پرونده مهم را برای تصمیم قضایی" به او و حسین‌علی نیری، قاضی شرع سپرد. آیت‌الله حسین‌علی منتظری در خاطرات خود نوشته: "اول محرم شد من آقای نیری که قاضی شرع اوین و آقای اشراقی که دادستان بود و آقای رئیسی معاون دادستان و آقای پورمحمدی که نماینده اطلاعات بود را خواستم و گفتم الان محرم است حداقل در محرم از اعدام‌ها دست نگه دارید، آقای نیری گفت: "ما تا الان هفتصد و پنجاه نفر را در تهران اعدام کرده ایم، دویست نفر را هم به عنوان سر موضع از بقیه جدا کرده ایم، کلک اینها را هم بکنیم بعد هر چه بفرمایید"!!. (خاطرات آیت‌الله منتظری، صفحه ۶۳۵) مصطفی پورمحمدی، وزیر فعلی دادگستری تکذیب کرده که به عنوان نماینده وزارت اطلاعات در هیئت سه نفره بوده، اما ابراهیم رئیسی تاکنون اظهارنظر علنی درباره نقش خود در اعدام‌های سال ۶۷ نکرده است. خمینی در اواخر سال ۱۳۶۷ و پس از اعدام‌های تابستان آن سال طی چند نامه به عبدالکریم موسوی اردبیلی، رئیس شورای عالی قضایی و مستقیما به آقایان نیری و رئیسی خواهان اجرای "احکام الهی" و تکمیل "پرونده‌های راکد مانده" شد!

  • مهدي

    با رياست اين آخوند به جاي آن آخوند، در ايران هيچ چيز دگرگون نمي شود، همه اينها يك بازي و نمايش كثيف آخوندي است براي اين كه يك چيز پوچ و ميان تهي به نام مردمسالاري ديني را با رآي سازي و رأي شماري به خورد احمقهاي البته بسيار هوشيار نسبت به پول و معامله بدهند كه در وزارتخانه هاي خارجه اروپا و آمريكا نشسته اند و منتظرند تا به بهانه اين انتخابات بگويند كه در ايران به هرحال انتخابات برگزار شد و چگونه مي تواند با دولتي كه مردم انتخابش كرده اند معامله نكرد و چرا نبايد به رآي ملت ايران احترام گذاشت؟! اين حرفها البته براي توجيه تجارت و معامله با اين رژيم است. بنابراين پيشنهاد ميكنم چه كساني كه دست اندركار رسانه هايي ازاين قبيل هستند و چه كساني كه به اين رسانه ها مراجعه دارند كاملا هوشيار باشند كه يك سياست و رويكرد درست و مردمي اين است كه در خارج كشور تا جايي كه مي توانيم اين بازي را نزد افكار عمومي و رسانه هاي غربي افشا كنيم و در عرصه داخل كشور، نيز به فراخوان مردمي و مبارزاتي و انقلابي تحريم اين انتخابات دامن بزنيم. جايي كه راه مردم ايران از آخوندهاي جنايتكار حاكم و نيز معامله گران غربي و بورژواي آنها جدا مي شود همين جاست كه نشان بدهيم تا چه اندازه بر ضد اين انتخابات پوشالي هستيم. اگر دقت كنيد شخص ولي فقيه نيز در سخنان اخيرش به رغم همه اختلافاتي كه با جناح رقيب برجسته كرد حرف اصلي اش اين بود كه با تمام قوا درمقابل كساني كه بر ضد انتخابات هستند خواهم ايستاد. براي ولي فقيه مهم اين است كه يك انتخابات و نمايش قلابي رأي گيري را به طرفهاي ذيربط خودش قالب كند. از سايت زمانه و دست اندركارانش مي خواهم كه مرعوب و مغلوب و خودباخته نمايشهاي آخوندي نشوند و بي مزد و منت به بلندگوي انتخابات اين رژيم تبديل نشوند و درست در آستانه همين انتخابات است كه به مسائل مردمي و بدبختيهايي كه گريبان مردم را گرفته بپردازند.

  • bijan

    اگر قرار باشد که رئیسی یکی از گزینه های جانشیتن رهبری باشد شرکت او در انتخابات فقط درصورت پیروزی بر روحانی محتمل است .