ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه مشترک روحانی و پوتین: گسترش همکاری‌ها و توافق نظر در مسائل منطقه

در پایان سفر دو روزه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به مسکو، او و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن خطوط کلی همکاری‌ها و دیدگاه‌های دو کشور درباره مسائل منطقه بیان شده است.

در پایان سفر دو روزه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به مسکو، او و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن خطوط کلی همکاری‌ها و دیدگاه‌های دو کشور درباره مسائل منطقه بیان شده است.

بیانیه مشترک روحانی و پوتین شامگاه سه‌شنبه ۲۸ مارس / ۸ فروردین منتشر شد.

در این بیانیه دو طرف بر اولویت همکاری در زمینه‌های انرژی هسته‌ای، حمل و نقل، صنعت و معدن، هوا و فضا، عرصه‌های علمی و فن‌آوری‌های نوین و همچنین سفرهای گردشگری بدون روادید برای اتباع دو کشور تأکید کردند.

در زمینه انرژی هسته‌ای، اجرای متوالی پروژه ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر مورد تأکید قرار گرفت.

در مورد گسترش سفرهای گردشگری، روحانی و پوتین به نهادهای مربوطه دو کشور دستور دادند «اقدامات فزاینده مشترک در جهت کاهش موانع اداری سفرهای سایر اتباع را مورد بررسی قرار دهند.»

در عرصه‌های همکاری‌های دو کشور ۱۴ موافقتنامه امضا شد.

بخشی از بیانیه مشترک روحانی و پوتین به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اختصاص دارد، از جمله بحران سوریه، عراق، یمن و افغانستان.

در مورد سوریه، رؤسای جمهور ایران و روسیه از حل و فصل سیاسی بحران سوریه استقبال کرده و از اقدامات دولت و ارتش سوریه «در شش سال مبارزه با گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش و جبهه النصره و سایر گروه‌های وابسته» حمایت کردند.

آن‌ها همچنین بر ادامه مذاکرات آستانه، پایتخت قزاقستان، درباره بحران سوریه که به ابتکار روسیه، ایران و ترکیه سه دور آن برگزار شده، تأکید کرده و آن را گامی مهم در موفقیت مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل متحد ارزیابی کردند. نه سه دور مذاکرات آستانه و نه پنج دور مذاکرات ژنو هنوز به نتیجه‌ روشنی نرسیده‌اند.

دو کشور نسبت به گسترش فعالیت نیروهای افراطی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان پیشبرد سیاست آشتی ملی در این کشور شدند.

آن‌ها همچنین از نبرد نیروهای عراقی علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) حمایت کرده و خواهان توقف جنگ در یمن و برگزاری گفت‌وگوهای یمنی ـ یمنی برای حل بحران این کشور شدند.

در بیانیه مشترک روحانی و پوتین همچنین درباره تروریسم جهانی آمده است: «تروریسم نسبتی با هیچ آیین و مذهب و نژادی ندارد و هرگونه تلاش برای انتساب تروریسم در این ارتباط مردود می‌باشد.»

حسن روحانی به‌دعوت ولادیمیر پوتین در روزهای ۷ و ۸ فروردین (۲۷ و  ۲۸ مارس) از روسیه دیدار کرد. روحانی شامگاه سه‌شنبه به ایران بازگشت.

ایران و روسیه روابط بسیار نزدیکی در عرصه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.