ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا مسئولیت بمباران مرگبار موصل را رد نمی‌کند

مسئولیت بمباران موصل و کشته شدن صدها غیرنظامی در دست بررسی است. با این حال فرماندهی نیروهای ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا احتمال داد که این نیروها در بمباران شرکت داشته‌اند.

ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا در حال بررسی مسئولیت بمباران موصل در نیمه ماه مارس است که منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی شد. فرماندهی نیروهای آمریکایی احتمال داد که این نیروها در بمباران شرکت داشته‌اند.

پس از نبردهای طولانی بخش‌های بزرگی از موصل بر اثر بمباران از بین رفته است.

ژنرال استفن تاونسند، فرمانده نیروهای ائتلاف جهانی ضد داعش روز سه‌شنبه ۲۸ مارس / ۸ فروردین گفت: « ارزیابی اولیه من این است که ما به احتمال زیاد در مرگ قربانیان شرکت داشتیم.»

او با بیان این‌که چندین حمله هوایی در منطقه انجام شد، تأکید کرد که غیرنظامیان عمداً مورد حمله قرار نگرفتند.

فرماندهی مرکزی آمریکا در حال بررسی این بمباران‌ها است.

بر اساس گزارش‌های مختلف، بر اثر انفجارهای شدید ۱۷ مارس / ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ در محله جدیده واقع در غرب موصل بیش از ۱۰۰ غیرنظامی کشته شدند. پیش از آن به‌گفته سازمان ملل نیروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش) دست‌کم ۱۴۰ نفر را در ساختمانی جمع کرده بودند. شاهدان عینی گفته‌اند داعشی‌ها در این خانه مواد منفجره کار گذاشته بودند.

«تدابیر امنیتی کاهش نیافته‌اند»

منتقدان، دولت جدید آمریکا را متهم می‌کنند که حملات هوایی را شدت بخشیده و به غیرنظامیان توجه کمتری نشان می‌دهد. ژنرال تاونسند این انتقاد که تدابیر امنیتی برای حفظ جان غیرنظامیان کاهش یافته است را رد می‌کند.

روز سه‌شنبه سازمان ملل از ائتلاف جهانی علیه داعش خواست تا در مبارزه با این گروه تروریستی مانع از قربانی شدن احتمالی غیرنظامیان شوند.

زید ابن رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در ژنو گفت بمباران مواضع داعش در مناطق پُرجمعیت موصل به سرعت به یک تله مرگبار برای غیرنظامیان تبدیل می‌شود.

از نیمه ماه فوریه تاکنون در نبردهای بخش غربی موصل دست‌کم ۳۰۷ نفر جان خود را از دست داده و ۲۷۰ نفر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل نیروهای داعش را متهم می‌کنند که همواره از غیرنامیان به‌عنوان سپر انسانی خود استفاده می‌کنند. زید ابن رعد حسین در این‌باره گفت: «این نقض اساسی‌ترین معیارهای انسانی و اخلاق است.»

بر اساس اطلاعات سازمان ملل نیروهای داعش غیرنظامیان را در خانه‌های‌شان نگه می‌دارند و در صورتی که بخواهند از شهر بگریزند آن‌ها را هدف گلوله‌های خود قرار می‌دهند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد که نیروهای ارتش عراق و ائتلاف جهانی باید این رفتار داعش را مورد توجه قرار دهند. او خواهان بررسی فوری تاکتیک‌های نظامی شد تا «تأثیرات آن بر زندگی غیرنظامیان را به حداقل مطلق کاهش دهد.»

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که سه‌شنبه ۲۸ مارس / ۸ فروردین منتشر کرد به‌شدت نیروهای عراقی و ائتلاف جهانی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «هم حملات هوایی و هم نبردهای زمینی ماه‌های اخیر بین نیروهای عراقی و ائتلاف جهانی از یک سو و نیروهای داعش از سوی دیگر به افزایش سرسام‌آور تلفات غیرنظامیان منجر شده است.»

به‌گفته عفو بین‌الملل «تعداد غیر نظامیانی که در درگیری‌های موصل جان خود را از دست دادند، نشان می‌دهد که ارتش عراق و نیروهای ائتلاف تدابیر لازم برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان را به کار نبسته‌اند. چنین رویکردی به معنای نقض آشکار حقوق بشر است.»

نیروهای ارتش عراق و متحدانش به‌همراهی ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا از نیمه ماه فوریه حمله خود برای بازپس‌گیری موصل از دست داعش را آغاز کردند. موصل در تابستان ۲۰۱۴ کنترل موصل را به دست گرفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.