ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق پیرامون تفکیک سنی از شیعه با تخلیه چهار شهر سوریه

با میانجیگری ایران و قطر نخستین طرح بزرگ تفکیک جمعیتی در سوریه به اجرا درمی‌آید. در نخستین گام ۱۶ هزار نفر جابجا می‌شوند. الگویی برای آینده سوریه؟

دو شهر سنی‌نشین مضایا و الزبدانی در نزدیکی مرز لبنان تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارند. در همان حال شورشیان سوریه دو شیعه‌نشین فوعه و کفریا در شمال غربی سوریه را محاصره کردند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده بر اساس توافقی که با میانجیگری ایران و قطر شکل گرفته، قرار است این شهرها از ساکنانشان تخلیه شوند.

یکی از شورشیان مسلح سوریه در کنار یک اتوبوس در کفریا

اپوزیسیون سوریه از این طرح به عنوان بزرگ‌ترین تلاش دولت اسد برای تفکیک مذهبی سوریه و دور کردن مخالفان اسد از غرب سوریه یاد کرده است.

رامی عبدالرحمان، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن اقامت دارد، به خبرگزاری رویترز گفته است:

«این جابجایی، به معنای تفکیک جمعیتی بر اساس یک دیدگاه قوم‌گرایانه است و در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های تفکیک قومیتی در جهان به شمار می‌آید.»

شهر مضایا با ۴۰ هزار نفر جمعیت در منطقه الزیدانی در ۴۰ کیلومتری شمال غربی دمشق واقع شده. الزبدانی هم با جمعیتی بیش و کم مشابه مضایا، در استان ریف، در نزدیکی دمشق قرار دارد. این دو شهر سرسبز و سنی‌نشین از دو سال پیش تاکنون تحت محاصره شدیدی قرار گرفته‌اند. صلیب سرخ جهانی هفته گذشته به زحمت موفق شد، چند کامیون کمک غذایی و دارویی به شهر الزیدانی ارسال کند.

دو شهر فوعه و کفریا با حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت در شمال سوریه در نزدیکی استان ادلب واقع شده‌اند. اهالی فوعه برای بار دوم جابجا می‌شوند. آن‌ها که از شیعیان آل زهره حلب بودند، بعد از کشتار شیعیان حلب به این شهر مهاجرت کردند.

پس از آنکه در ۲۹ مارس ۲۰۱۵  جبهه النصره و جیش الفتح شهر ادلب را تصرف کردند، برای تصرف فوعه و کفریا اقدام کردند، اما توفیقی به دست نیاوردند. محاصره این دو شهر شیعه‌نشین از آن زمان آغاز شد و تاکنون همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات دولتی سوریه گزارش داده که تخلیه دو شهر سنی‌نشین و شیعه‌نشین سوریه، ۴ آوریل با جابجایی ۱۶ هزار نفر آغاز می‌شود.

در توافق بین دولت سوریه و گروه‌های شورشی به عنوان نخستین گام، آتش‌بسی نیز از سه‌شنبه ۲۸ مارس برقرار شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده که این آتش‌بس در این مدت نقض نشده.

پیش‌بینی شده که تخلیه چهار شهر یاد شده در مجموع ۶۰ روز به درازا بکشد. همچنین در این توافق پیش‌بینی شده که دولت سوریه ۱۵۰۰ زندانی شورشی را آزاد کند و طرفین درگیری هم امکان کمک‌رسانی به ساکنان این چهار شهر را فراهم آورند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.