ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فساد مالی در «طرح تحول سلامت»

طرح تحول سلامت به نام افراد کم درآمد بوده و به کام پزشکان و ثروتمندان. یک نماینده مجلس از هزینه‌ اعتبار این طرح برای پرداخت دستمزد پزشکان غیرشاغل خبر داده است.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید که بخش زیادی از اعتبار «طرح تحول سلامت» به عنوان دستمزد به کارکنان ستادی وزارت بهداشت و درمان پرداخت شده است.

حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان - عکس- آرشیو

به گزارش وب سایت روزنامه «جوان» علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که از نمایندگان همسو با دولت حسن روحانی است، گفت که «اعتباری که در طرح تحول سلامت باید به پزشکان و پرستاران مناطق محروم اختصاص می‌یافت، به برخی از پزشکان غیرشاغل در بیمارستان‌ها و کارکنان ستادی وزارت بهداشت و درمان پرداخت شده است».

به گفته او ۱۵ درصد اعتبارات طرح تحول سلامت در پرداخت به پزشک و پرستار و ۸۵ درصد آن صرف واردات و تجهیزات پزشکی و دیگر كارها شده است.

نوبخت گفت که مسئولان وزارت بهداشت «به‌دلیل بی‌تجربگی و عجله این طرح را برای همه افراد غنی و فقیر به صورت یکسان به اجرا درآورده‌اند.»

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس «اجرای نادرست» این طرح را عامل ایجاد فشار مالی بر خزانه دولت دانست که در صورت تدام اجرا به سرنوشت یارانه‌های نقدی مبتلا خواهد شد.

به گفته او به دلیل عدم اجرای سطح‌بندی خدمات در این طرح، اقدام‌های غیرضروری زیادی در بیمارستان‌ها رخ داد.

نوبخت انجام عمل‌ جراحی غیرضروری و فراوان از سوی پزشکان را یکی از نتایج اجرای نادرست این طرح برشمرد و افزود: «پزشكی كه در سه ماه در یك بیمارستان سه زانو عوض می‌كرد حال با توجه به عدم نظارت كافی در بیمارستان‌ها در مدت یك ماه هشت زانو عوض كرده بود.»

به گفته او «هزینه این پروتزهای گران باید از خزانه‌ای پرداخت می‌شد که نمی‌توانست ۱۰۰ هزار تومان به حقوق یک بازنشسته علوم پزشکی اضافه کند».

این نماینده مجلس از پرداخت ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه دارو در نخستین سال اجرای طرح تحول سلامت پرده برداشت و گفت که در سال دوم «با نظارت سازمان برنامه و بودجه این مبلغ به ۶۰ میلیارد تومان کاهش یافت».

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان همچنین از ورود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به طرح تحول سلامت خبر داد و گفت که تخلفات صورت گرفته در هزینه‌کرد اعتبار این طرح ممکن است که دو سال دیگر نمایان شود.

پیش از این مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اجرای طرح تحول سلامت را عامل «ایجاد شکاف عمیق میان پزشکان و سایر کارکنان نظام سلامت» دانسته بود که به «ناآرامی و بی‌ثباتی منجر خواهد شد».

او در انتقاد از این طرح گفته بود: «پولی كه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته باید به طرف مناطق محروم و حاشیه‌ها برود اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.»

دولت حسن روحانی در طرح تحول سلامت وعده کرده بود که سهم خانوارها در پرداخت هزینه درمان و نابرابری دسترسی به خدمات پزشکی را کاهش دهد. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای این طرح را عامل «له شدن سازمان تامین اجتماعی» دانسته است.

در همین زمینه

وزارت بهداشت نباید کمبود منابع خود را با دست‌اندازی به اندوخته کارگران جبران کند

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نیجه

    این وزیر بهداشت بی نهایت حرامزاده و دزد است. در این شرایط خرتوخر نهایت سواستفاده را به نفع خودش و هم صنفان مفت خورش می کند

  • پزشک

    من یک پزشکم که بعنوان پزشک خانواده در یک منطقه دور فعالیت میکنم، قسمت عمده ای از این گزارش نادرست است. هدف این است که قشر پزشک و دندانپزشک بی اعتبار شوند و دزد خطاب شوند ، ولی واقعیت این است که قسمت عمده ای از دستمزد مارا با پررویی پرداخت نمیکنند و بعبارتی مارا استثمار کرده اند. بر خلاف تصور عموم وضعیت ما پزشکان جوان طرحی و قراردادی بهیچ عنوان آنچیزی نیست که عنوان می شود. پول را کسی دیگر میگیرد و رو سیاهی برای ما است.