ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور مجوز ساخت یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری توسط دولت اسرائیل

دولت نتانیاهو، بلافاصله بعد از برگزاری نشست سران عرب در یک اقدام کم‌سابقه به ساخت شهرکی در کرانه غربی رود اردن مجوز داد. آخرین بار در سال ۱۹۹۲ چنین مجوزی صادر شده بود.

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شامگاه گذشته دستور ساخت یک شهرک یهودی‌نشین تازه در کرانه باختری را صادر کرد. ساکنان شهرک آمونه که به طور غیرقانونی ساخته شده و فوریه گذشته تخلیه شد، می‌بایست در این شهرک تازه اسکان داده شوند.  این اقدام دولت اسرائیل در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

گروهی از ساکنان شهرک آمونه

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به ساکنان شهرک یهودی‌نشین آمونه وعده داده بود که شهرک تازه‌ای در مناطق فلسطینی برای آنان خواهد ساخت. او اکنون، بلافاصله بعد از صدور بیانیه پایانی اجلاس سران عرب که خواهان پایان یافتن شهرک‌سازی در کرانه باختری و راه حل دو کشور شده بود، به این وعده جنبه قانونی داده است.

آخرین بار در سال ۱۹۹۲ کابینه اسرائیل دستور ساخت یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری را صادر کرده بود. از آن زمان تاکنون، اسرائیل به گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری و یا قانونی کردن شهرک‌هایی که به طور غیر قانونی ساخته شده بودند بسنده کرده است.

۶ فوریه سال جاری پارلمان اسرائیل لایحه‌ای مناقشه‌انگیز را به تصویب رساند که بر اساس آن همه شهرک‌هایی که به طور غیر قانونی در مناطق فلسطینی ساخته شده‌اند، جنبه قانونی پیدا می‌کند.

بیش از ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان اسرائیل در بیش از ۲۰۰ شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری و در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) زندگی می‌کنند. از نظر دولت اسرائیل، شهرک‌هایی غیر قانونی به شمار می‌آیند که مجوز ساخت آن‌ها را دولت اسرائیل صادر نکرده باشد. اما از نظر قوانین بین‌المللی همه شهرک‌هایی که در مناطق فلسطینی توسط اسرائیلی‌ها ساخته می‌شود غیر قانونی به شمار می‌آیند.

در اواخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در دسامبر گذشته، شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطع‌نامه‌ای خواهان توقف شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری شد. برخلاف انتظار، ایالات متحده آمریکا این‌بار قطع‌نامه شورای امنیت را وتو نکرد و به آن رأی ممتنع داد.

قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را خلاف قوانین بین‌المللی دانسته و از این اقدام دولت اسرائیل به عنوان مانعی برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در قالب دو دولت مستقل یاد کرده است.

دولت آمریکا هنوز درباره صدور مجوز شهرک‌سازی در کرانه باختری توسط کابیته نتانیاهو واکنشی نشان نداده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین بارها اعلام کرده که شهرک‌‌سازی اسرائیل در کرانه باختری راه حل دو کشور و مذاکرات صلح را به خطر می‌اندازد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفته است که آمریکا از راه حل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کند.

در اجلاس سران عرب در بحر المیت که در کشور اردن و در جوار کرانه باختری برگزار شد، سران کشورهای عربی بر راه حل دو کشور تأکید کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.