ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل: جامعه جهانی به آوارگان موصل کمک کند

آنتونیو گوترش که برای بازدید از اردوگاه‌های آوارگان در عراق به این کشور سفر کرده از دولت عراق خواست برای آشتی بین اقوام و مذاهب بکوشد و تبعیض‌های قومی را از میان بردارد.

دبیرکل سازمان ملل بعد از شرکت در اجلاس سران عرب در بحر المیت در اردن، به عراق سفر کرده که وضع ساکنان غیر نظامی موصل را بررسی کند. آنتونیو گوترش از جامعه جهانی خواسته که به یاری ساکنان موصل و آوارگان از این شهر جنگ‌زده بشتابند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اردوگاه حسن شام در عراق

از شش ماه پیش تاکنون که ارتش عراق تلاش می‌کند بر شهر موصل تسلط پیدا کند و این شهر را از دست گروه دولت اسلامی (داعش) درآورد، ۳۵۵ هزار  نفر از ساکنان موصل بی‌خانمان شده‌اند. ۴۰۰ هزار نفر هم از ساکنان بخش قدیمی این شهر در محاصره قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در بازدید از اردوگاه آوارگان حسن شام گفت: «ما از امکانات لازم برای کمک به آوارگان برخوردار نیستیم.»

اردوگاه حسن شام یکی از اردوگاه‌های متعددی‌ست که آوارگان جنگی موصل و روستاهای اطراف به آن پناه آورده‌اند.

مسئولان عراقی با همکاری و همیاری سازمان ملل تلاش می‌کنند اردوگاه‌های بیشتری برای مردم جنگ‌زده تأسیس کنند، اما امکانات کافی نیست، تا آن حد که در یک چادر معمولاً چند خانوار اسکان داده می‌شوند.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به فقدان امکانات کافی گفت: «سازمان ملل فقط ۸ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای کمک به آوارگان را تهیه کرده است.»

آوارگانی که به اردوگاه‌هایی مانند اردوگاه حسن شام پناه آورده‌اند، برای بازگشت به روستاها و شهرک‌ها و شهرهایی که در آن‌ها سکونت داشتند به مجوز مسئولان عراقی نیاز دارند. برخی از آوارگان بیش از چهار ماه است که در شرایط دشوار در اردوگاه‌های آوارگان عراق زندگی می‌کنند. یکی از این آوارگان به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما اگر در اثر بمباران‌ها کشته می‌شدیم، اینقدر رنج و بدبختی تحمل نمی‌کردیم.»

ارتش عراق کنترل بر سه چهارم شهر موصل را به دست گرفته است، اما شبه‌نظامیان داعش همچنان بر بخش قدیمی موصل تسلط دارند. به گزارش رویترز، نظامیان عراقی در حال حاضر به پانصد متری مسجد النوری موصل رسیده‌اند. در این مسجد بود که ابوبکر بغدادی در سال ۲۰۱۴ اعلام خلافت کرد.

تقاضای دبیرکل سازمان ملل برای احترام به اقوام و مذاهب

کودکان عراقی در اردوگاه حسن شام

آنتونیو گوترش، روز گذشته در نخستین روز سفرش به عراق از ارتش عراق و ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا خواست که به حفظ جان غیر نظامیان توجه بیشتری کنند.

از نیمه فوریه تاکنون در نبردهای بخش غربی موصل دست‌کم ۳۰۷ نفر جان خود را از دست داده و ۲۷۰ نفر زخمی شده‌اند.

منتقدان، دولت جدید آمریکا را متهم می‌کنند که حملات هوایی را شدت بخشیده و به غیرنظامیان توجه کمتری نشان می‌دهد. فرماندهی مرکزی آمریکا اما این انتقادات را رد کرده و اعلام کرده که تدابیر امنیتی برای حفظ جان غیرنظامیان را کاهش نداده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین در دیدار و گفت‌وگو با حیدر العبادی از نخست‌وزیر عراق خواست، به مجرد آنکه ارتش عراق «داعش» را از موصل بیرون راند و کنترل این شهر را در دست گرفت، برای آشتی بین شیعه و سنی و دیگر مذاهب در عراق بکوشد.

گوترش از مقامات بلندپایه عراق خواست «دولتی بسازند که به همه اقوام و مذاهب احترام بگذارد.»

به گفته دبیرکل سازمان ملل چنانچه این امر تحقق یابد، «آنگاه صلح در عراق یک امر طبیعی» خواهد بود.

در عراق در حال حاضر شیعیان با سنی‌ها و دولت شیعه عراق با کردها بر سر استفاده از منابع نفتی کرکوک اختلاف دارند.

در این میان ارتش عراق کنترل اغلب شهرهای سنی‌نشین این کشور را در دست گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.