ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنجمین دور مذاکرات صلح سوریه در ژنو بدون نتیجه پایان یافت

در دور پنجم مذاکرات ژنو مخالفان رژیم سوریه و نمایندگان دمشق یکدیگر را به کارشکنی در مذاکرات متهم کردند. اما استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل همچنان از مذاکرات مطمئن است.

برای پنجمین بار مذاکرات صلح سوریه در ژنو بدون دستیابی به موفقیت امیدوارکننده پایان یافت. اما استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه همچنان از مذاکرات مطمئن است.

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه: هنوز چندان پیش نرفته‌ایم.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، استفان دی میستورا جمعه شب ۳۱ مارس / ۱۱ فروردین در ژنو گفت: «در ۹ روز گذشته همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات به‌شکل جدی به گفت‌وگو پرداختند.»

نماینده سازمان ملل که در مجموع نسبت به پیشرفت‌های احتمالی آینده در مذاکرات مطمئن است، افزود: «هنوز چندان پیش نرفته‌ایم.»

دی میستورا با بیان این‌که هیچ کس در این زمان انتظار دستیابی به موفقیت را نداشت، گفت: «قطار ایستگاه را ترک کرده. بسیار آرام اما کم کم سرعت می‌گیرد.»

دور پنجم مذاکرات بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان رژیم این کشور، تحت نظارت سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۲۳ مارس / ۳ فروردین در ژنو آغاز شد.

در این مذاکرات دو طرف بر روی چهار موضوع حکومت انتقالی، تغییر قانون اساسی، برگزاری انتخابات و اقدام علیه تروریسم گفت‌وگو می‌کنند.

روز پنج‌شنبه ناصر حریری، سرپرست هیئت نمایندگی مخالفان حکومت سوریه در مذاکرات ژنو «رژیم تروریستی» بشار اسد را متهم کرد که از بحث بر سر انتقال قدرت سیاسی طفره می‌رود. او همچنین گفت: «آن‌ها فقط در حرف با تروریسم مبارزه می‌کنند، در حالی که خودِ آن‌ها تروریسم را به منطقه کشاندند. آن‌ها از انواع سلاح‌ها استفاده می‌کنند، مردم را محاصره می‌کنند و علیه مردم سلاح‌های شیمیایی به‌کار می‌برند.»

هیئت نمایندگی رژیم سوریه نیز طرف مقابل را به کارشکنی در مذاکرات ژنو متهم کرد. بشار جعفری، رئیس این هیئت در پایان مذاکرات گفت: «ما امیدوار بودیم که در این دور از مذاکرات به پیشرفتی دست یابیم اما این اتفاق نیفتاد.»

به‌گفته جعفری، هیئت نمایندگی مخالفان تنها خواهان آن بود که «کلیدهای قدرت در سوریه را به آن‌ها بدهیم و این توهمی بیش نیست.»

مخالفان رژیم سوریه نگران تغییر در سیاست آمریکا در قبال سوریه هستند. روز پنج‌شنبه ۳۰ مارس / ۱۰ فروردین، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که ‏دولت این کشور نمی‌تواند بر موضوع برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه تمرکز کند.‏ هیلی گفت: «اولویت ما دیگر این نیست که بر موضوع برکناری اسد متمرکز شویم. اولویت ما چگونگی حل مسایل است و این‌که با چه کسانی کار ‏کنیم که بتوانند تغییری واقعی برای مردم سوریه به‌وجود آورند.»

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در همان روز، در دیدار خود از ترکیه گفت آینده بشار اسد را مردم سوریه تعیین می‌کنند.

یحیی العریدی، سخنگوی هیأت مخالفان سوری در ژنو گفت: «اسد به‌عنوان رئیس‌جمهوری به‌هیچ وجه قابل قبول نیست. هیچ کشور آزادی نمی‌تواند رهبری را بپذیرد که مرتکب جنایات جنگی شده باشد.»

بشار اسد بارها متهم به ارتکاب جنایات جنگی شده است. در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا، این کشور برکناری اسد را شرط آغاز روند صلح در سوریه دانسته بود. جانشین اوباما، دونالد ترامپ اما مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) را اولویت مطلق خود قرار داده است. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود گفته بود با اسد موافق نیست اما او داعش را از میان برمی‌دارد. رژیم اسد از سوی روسیه و ایران حمایت می‌شود.

در ماه مارس ۲۰۱۱ برای نخستین بار اعتراضاتی در سوریه شکل گرفت که بعد این اعتراضات به جنگ در این کشور گسترش یافت. جنگ سوریه تا کنون بیش از ۳۲۰ هزار نفر کشته داشته و بیش از نیمی از جمعیت این کشور را آواره کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.