ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک‌پنجم ایرانی‌ها به منابع تولیدی زاگرس وابسته‌اند

نیمی از عشایر ایران به زاگرس وابستگی معیشتی دارند و ۲۰ درصد کل جمعیت کشور وابسته به منابع تولیدی این کوه‌ها هستند. ۵۰ درصد آب شیرین ایران از زاگرس تأمین می‌شود.

نیمی از عشایر ایران معیشت‌شان به زاگرس وابسته است. ۲۰ درصد کل جمعیت کشور نیز وابسته به منابع تولیدی این کوه‌ها هستند.

۵۰ درصد آب شیرین ایران از زاگرس تأمین می‌شود

کوه‌های زاگرس با وسعت ۳۲ میلیون هکتاری در ۱۱ استان ایران گسترانده شده و  بخش عمده‌ای از منابع عشایر، جوامع محلی و شهرنشینان را تأمین می‌کند.

با این وجود شیرین ابوالقاسمی، مدیر پروژه حفاظت از جنگل‌های زاگرس به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بالاترین نرخ فرسایش دنیا در جنگل‌های زاگرس گزارش شده است.

آفت‌هایی همچون ویروس زغالی و بیماری‌های درختی، توسعه ناهماهنگ، تبدیل جنگل‌ها به زمین‌های کشاورزی یا کاربری‌های دیگر، چرای دام‌ها، تامین سوخت از چوب‌های جنگلی و همچنین وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد از جمله عوامل نابودی جنگل‌های زاگرس است.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر ۵۰ درصد آب شیرین ایران و آب ۱۵ رودخانه کشور از زاگرس تأمین می‌شود.

در سال‌های گذشته به سبب سدسازی‌های گسترده و بی‌منطق، افزایش بی‌رویه استفاده از منابع و سفره‌های زیرزمینی، حفر هزاران چاه غیر مجاز کشاورزی و آلودگی رودخانه‌ها و منابع آبی با انواع پساب و فاضلاب، اکثر استان‌های حوزه زاگرس با «تنش آبی شدید» مواجه شدند.

در سال‌های گذشته دولت ایران و سازمان ملل متحد پروژه ۱۰ ساله‌ «حفاظت و توسعه پایدار زاگرس» را پیش بردند. اما در پایان این همکاری دو جانبه، مسئولان پروژه زاگرس اذعان داشتند تنها حدود ۱۰ مورد از اهداف این پروژه پیش رفت.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.