ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض در بیت‌المقدس علیه اشغال مناطق فلسطینی

در پی دستور دولت اسرائیل برای ساخت یک شهرک یهودی‌نشین تازه در کرانه باختری اعتراضات گسترش می‌یابد. در بیت‌المقدس (اورشلیم) و پاریس تظاهرات علیه این تصمیم برگزار شد.

پلیس اسرائیل اعلام کرد که صدها تظاهرکننده که بیشتر آن‌ها یهودی بودند در بیت‌المقدس (اورشلیم) علیه اشغال مناطق فلسطینی توسط اسرائیل به خیابان‌ها آمدند.

عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان‌دهندگان و رسانه‌های اسرائیل شمار شرکت‌کنندگان در این تظاهرات را حدود دو هزار نفر اعلام کردند.

این تظاهرات که به‌دعوت حزب سکولار و چپ‌گرای «مِرِتص» و «لیست مشترک»، ائتلافی که اکثریت آن را احزاب عربی تشکیل می‌دهند و همچنین سازمان‌های غیردولتی، شامگاه شنبه یکم آوریل / ۱۲ فروردین برگزار شد.

تظاهرکنندگان در این حرکت اعتراضی به زبان‌های عبری و عربی فریاد می‌زدند: «یهودی‌ها و عرب‌ها دشمن یکدیگر نیستند» و «نه به دولت غاصب».

پلیس گفت تظاهرات با آرامش برگزار شد.

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ مارس / ۱۰ فروردین دستور ساخت یک شهرک یهودی‌نشین تازه در کرانه باختری را صادر کرد. ساکنان شهرک آمونه که به طور غیرقانونی ساخته شده و فوریه گذشته تخلیه شد، می‌بایست در این شهرک تازه اسکان داده شوند.  این اقدام دولت اسرائیل در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بود و اعتراضات جهانی، از جمله مخالفت چند کشور اروپایی و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را برانگیخت.

بیش از ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان اسرائیل در بیش از ۲۰۰ شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری و در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) زندگی می‌کنند. از نظر دولت اسرائیل، شهرک‌هایی غیر قانونی به شمار می‌آیند که مجوز ساخت آن‌ها را دولت اسرائیل صادر نکرده باشد. اما از نظر قوانین بین‌المللی همه شهرک‌هایی که در مناطق فلسطینی توسط اسرائیلی‌ها ساخته می‌شود غیر قانونی به شمار می‌آیند.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ تاکنون مناطق کرانه باختری رود اردن، شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) و نوار غزه را اشغال کرده است.

تظاهرات در پاریس

حدود ۲۰۰ نفر نیز روز شنبه در پاریس گرد هم آمدند تا «بزرگداشت مقاومت فلسطینی‌ها در برابر اشغالگری و استعمار اسرائیل» را برگزار کنند.

این گردهمایی در میدان شاتلت، در مرکز پاریس و با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

اولیویا زمور، رئیس سازمان «یوروفلسطین» در این گردهمایی گفت: «ما امروز این‌جا هستیم تا به اشغالگری و استعمار نه بگوییم و بخواهیم که محاصره غزه پایان یابد.»

ژان کلود آمارا، از یک انجمن حقوقی که از سازمان‌دهندگان این تظاهرات بود گفت: «ما ضدیهود نیستیم، ما ضدفاشیسم و ضدصهیونیسم هستیم و برای برابری حقوق و این‌که مردم فلسطین حق برخورداری از تمام حقوق اساسی را داشته باشند، گرد آمده‌ایم.»

کمی پیش از این تظاهرات حدود ۱۰۰ نفر طرفدار اسرائیل با پرچم‌های این کشور در محل تظاهرات حاضر شدند و فریاد زدند: «زنده باد اسرائیل» و «اسلامیست‌ها، نژادپرست‌ها، قاتل‌ها». آن‌ها سپس سرود اسرائیل را خواندند.

درگیری با نیروهای امنیتی اسرائیل

پیش از تظاهرات بیت‌المقدس (اورشلیم)، فلسطینی‌ها با پرتاب سنگ با نیروهای امنیتی اسرائیلی درگیر شده بودند. این درگیری پس از آن صورت گرفت که روز شنبه یک فلسطینی در بخش قدیمی شهر با چاقو به مردم حمله کرد و پس از زخمی کردن سه نفر هدف گلوله نیروهای امنیتی اسرائیل قرار گرفت و کشته شد.

سایت‌های اینترنتی فلسطینی‌ها فرد مهاجم را یک جوان ۱۷ ساله به نام احمد غزال، از نابلس، شهری در شمال کرانه باختری معرفی کرده‌اند.

سه روز قبل از آن در بخش قدیمی شهر نیز یک زن با قیچی به مأموران پلیس حمله کرد اما توسط مأموران کشته شد.

بر اساس آمار پلیس اسرائیل، از اکتبر سال ۲۰۱۵ تاکنون دست‌کم ۲۴۲ فلسطینی در اسرائیل و در مناطق فلسطینی کشته شده‌اند. بیش از ۱۶۰ نفر از آن‌ها پس از آن‌که با سلاح سرد، سلاح گرم و یا خودرو به اسرائیلی‌ها حمله کرده بودند کشته شدند. بقیه افراد در جریان اعتراضات کشته شده‌اند.

در همین بازه زمانی دو گردشگر آمریکایی و ۳۷ اسرائیلی کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.