ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس بانک مرکزی: حذف صفر از اسکناس‌ها شاید دو سال دیگر

حذف صفر از پول ملی موضوعی است که در ایران همچنان در ابهام است. «ثبات اقتصادی» و «تورم تک‌رقمی» از زمینه‌های اجرای این اقدام برشمره شده اما اطمینانی به این ثبات وجود ندارد.

حذف صفر از پول ملی چندین سال است که در ایران مطرح شده اما به آن عمل نشده است.  رئیس کل بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین اظهارات در این‌باره گفته است اصلاح پولی در ایران دست‌کم دو سال دیگر زمان لازم دارد.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران: در دولت مصوبه‌ای برای حذف صفر نداشتیم و قصد چنین کاری را نداریم

به‌گزارش خبرگزاری مهر، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف صفر از پول ملی گفت: «در دولت مصوبه‌ای برای حذف صفر نداشتیم و قصد چنین کاری را نداریم.»

او افزود: «حذف صفر در زمانی امکان‌پذیر خواهد که از ثبات و پایداری تورم تک‌رقمی اطمینان پیدا کنیم.»

به‌گفته سیف اگر در طی دو یا سه سال نرخ تورم تک‌رقمی باقی ماند آن‌وقت می‌توان از حذف صفر در پول ملی صحبت کرد.

تورم تک‌رقمی در چهار دهه گذشته، تنها سه بار در اقتصاد ایران اتفاق افتاده است. نرخ تورم در ایران، در سال ۹۲، ۳۴ درصد؛ در سال ۹۳، ۱۵ درصد؛ در سال ۹۴، ۱۱درصد؛ و در سال ۹۵ تقریبا ۹ درصد بود و در این مدت ارزش پول ملی حدود ۵۵ درصد کاهش یافت.

در حالی‌که حسین میرشجاعیان، معاون وزیر اقتصاد، ۱۲ بهمن‌ماه سال گذشته تورم بین ٩ تا ١٠ درصدی را برای امسال پیش‌بینی کرده‌ بود، برخی از سایت‌های داخل کشور این پیش‌بینی را واقعی ارزیابی نکرده و احتمال دادند که در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ نرخ تورم افزایش یابد و دو رقمی شود.

سایت تابناک در تحلیلی که چهارم فروردین‌ماه جاری منتشر کرد، «افزایش پایه پولی، عدم افزایش متناسب نرخ ارز در سال‌های اخیر، بحران شبکه بانکی و ضرورت ایجاد رونق در اقتصاد (با توجه به اشباع رشد ناشی از بخش نفت در سال ۹۵)» را از مهم‌ترین عواملی دانست که می‌توانند منجر به افزایش تورم سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ شوند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارش بهمن‌ماه سال ۹۵ خود نرخ تورم ۱۰.۵ درصدی را برای سال ۹۶ پیش‌بینی کرد.

اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی ایران نیز در اسفندماه سال ۹۵ گفته بود که حذف سه صفر یا چهار صفر از پول ملی نیاز به ثبات بیشتر اقتصاد و نیاز به کنترل تورم دارد. با این حال او برخلاف نظر رئیس کل بانک مرکزی اجرایی شدن این امر را در یک سال آینده پیش‌بینی کرده بود.

حذف سه تا چهار صفر از پول ملی از زمان دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شده است. حدود پنج سال پیش محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی وقت و شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصاد و دارایی وقت از اصلاح واحد پول ملی و حذف صفر از آن خبر داده بودند.

در دولت حسن روحانی نیز بانک مرکزی از تمایل خود برای حذف چند صفر از پول ملی سخن گفت، اما در هر دو دوره شرایط بی‌ثبات اقتصادی، تورم فزاینده، رشد اقتصادی منفی و شرایط ارزی موجب شد تا سیاست اصلاح واحد پول ملی و حذف صفرها از آن به تعویق بیفتد.

هیئت دولت جمهوری اسلامی ۱۷ آذرماه سال ۹۵ در مصوبه‌ای «تومان» را جایگزین واحد پولی «ریال» کرد. بر مبنای این مصوبه یک صفر از واحد پولی ایران حذف می‌شود و هر ۱۰ ریال معادل یک تومان خواهد بود. این مصوبه باید به تأیید مجلس و شورای نگهبان نیز برسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میرزا

    این رفتارها آدرس غلط دادن و سرگرم شدن با معلول ها است بی آنکه کسی جرئت کند و یا بتواند حتا حرفی از ریشه و علت بزند. ریشه این نابسامانی ها و فسادهای گسترده و شتابان در ساختار حکومتی و تمرکز قدرت است. تا حاکمیت ملی برقرار و آن درست نشود این وضع ادامه دارد و گسترش هم می یابد.