ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تأکید مجدد شورای نگهبان بر بررسی صلاحیت همه کاندیداها حتی رئیس‌جمهور

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید هر کاندیدایی که صلاحیت او در انتخابات تأیید و سپس از مسئولان دولتی شد، صلاحیت‌‌اش در هر انتخابات بعدی باز هم بررسی خواهد شد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی اعلام کرد که صلاحیت هر مسئولی که در یک انتخابات تأیید شد دلیلی ندارد که برای انتخابات بعدی نیز تأیید شود.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با هفته‌نامه مثلث ضمن اعلام سیاست شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات در مورد کاندیداتوری ابراهیم رئیسی، محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان او در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز سخن گفت.

این گفت‌گو که بخش‌هایی از آن در روزهای آغاز نوروز منتشر شده بود به‌تازگی بخش‌های دیگری از آن منتشر شده است.

در حالی‌که در روزهای گذشته موضوع احتمال ردصلاحیت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در صورت کاندیدا شدن در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده، در برابر این پرسش ‌که چگونه کسی که رئیس‌جمهور بوده می‌تواند ردصلاحیت شود، سخنگوی شورای نگهبان گفت: «قانون می‌گوید همه کسانی که ثبت‌نام می‌کنند چه برای انتخابات مجلس و چه ریاست جمهوری و چه خبرگان، در شورای نگهبان باید بررسی صلاحیت شوند.»

او افزود: «فرقی نمی‌کند فرد نماینده فعلی است، نماینده سابق یا یک فرد عادی. فرقی نمی‌کند رئیس‌جمهور فعلی است یا رئیس‌جمهور قبلی یا فرد ساده‌ای که اصلاً پستی نداشته باشد.»

موضوع رد صلاحیت احتمالی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیش از این در رسانه‌های ایران مطرح شده بود و محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز ۱۴ دی‌ماه سال گذشته در واکنش به آن گفت: «این حرف حرف پوچ و بی‌ربطی است.»

عباسعلی کدخدایی بحث رد صلاحیت مسئولان کنونی را «حقوقی» خواند و افزود: «صلاحیت مقامات که قبلاً تأیید شده‌اند به همان دوره چهار ساله محدود است. ما به آن دوره چهار ساله وارد نمی‌شویم و (...) می‌گوییم شما برای آن چهار سال دوره قبل تأیید شدید. اظهار نظر شورای نگهبان اگر الان مبنی بر رد باشد مربوط به دوره آینده می‌شود.»

او یک بار هم پیش از این در ۱۵ دی‌ماه سال گذشته در گفت‌وگو با وب‌سایت «مشرق» گفته بود: «هیچ تضمینی نیست که رئیس‌جمهور مستقر دوباره تأیید صلاحیت شود.»

کاندیداتوری رئیسی، احمدی‌نژاد و اطرافیانش

کدخدایی درباره احتمال کاندیداتوری ابراهیم رئیسی، مسئول آستان قدس رضوی در انتخابات ریاست جمهوری گفت او اگر قرار باشد کاندیدا شود باید از سمت خود استعفا دهد: «محدودیت زمانی نداریم هر وقت خواست اعلام می‌کند و هیچ منعی ندارد.»

پیش از این ۵۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان در نامه‌ای به مقامات عالی‌رتبه از کاندیداتوری رئیسی حمایت کرده و از مقامات خواسته‌ بودند تا شرایط را برای حضور او فراهم کنند.

ابراهیم رئیسی تا پیش از مرگ عباس واعظ طبسی مسئولیت قضائی داشت. او بازمانده قضاتی است که نقش پررنگی در اعدام مخالفان جمهوری اسلامی داشتند.

پنج‌شنبه ۱۰ فروردین‌ماه نیز حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس ایران گفته بود که آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به اعضای جبهه پایداری توصیه کرده است که برای انتخابات ریاست جمهوری به سراغ ابراهیم رئیسی بروند.

عباسعلی کدخدایی همچنین بعید دانست که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران به‌رغم توصیه رهبر جمهوری اسلامی در مورد شرکت نکردن او در انتخابات، بخواهد کاندیدا شود.

کدخدایی گفت نمی‌توان این توصیه را به اطرافیان احمدی‌نژاد هم تسری داد زیرا «آن توصیه شخصی است یعنی به شخص خود احمدی‌‌نژاد باز می‌گردد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پنجم مهرماه سال جاری احمدی‌نژاد را از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری منع کرد. اما چند تن از اطرفیان و طرفداران او از جمله حمید بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد در دولت دهم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده‌اند و احمدی‌نژاد نیز در روزهای اخیر برای پیروزی همراهان خود به‌شدت فعال شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    وب‌سایت امنیتی «اسلامیک ورلد» نزدیک به خامنه‌ای، لایه‌های تصمیم‌گیر سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی، از ظهور «سیدخراسانی» !! در انتخابات سال ۱۳۹۶ خبر داد! «سیدمجید رحمتی» مدیر مسئول این وب‌سایت که تصمیمات امنیتی پشت پرده نظام را در قالب پیش‌گویی بیان می‌کند، یک‌سال پیش از درگذشت رفسنجانی، خبر داده و نوشته بود: «مرگ رأس فتنه در دی‌ماه ۹۵ رخ خواهد داد!!» مقصود این وب‌سایت از «سید خراسانی» ابراهیم رئیسی، دادستان ویژه روحانیت، عضو هیئت مرگ زندانیان منتقد سیاسی در سال دهه‌ی ۶۰ و تولیت آستان رضوی است که پس از درگذشت واعظ طبسی به این سمت منصوب شد. رئیسی اخیرا تحرکات گسترده‌ای را برای تصدی مقام ریاست‌جمهوری آغاز کرده؛ امضاء طومارهای نمایشی در نمازهای جمعه و مساجد برخی نقاط کشور با عنوان کمپین دعوت، توزیع آرد در خوزستان با نام «آرد متبرک»، توزیع پک غذایی میان اتومبیل‌ها در عوارضی مشهد، سفر به شهرهای استان خراسان با اکیپ‌های فیلمبرداری و پول پاشی در این مناطق، توزیع روزانه ۲۴۰ هزار وعده غذای رایگان در حرم امام رضا (ع) با قیمت تقریبی ۹۶۰ میلیون تومان در روز!! و.....