ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار گزارشگران بدون مرز: جان هنگامه شهیدی در خطر است

سازمان گزارشگران بدون مرز نسبت به خطر مرگ هنگامه شهیدی در زندان هشدار داد و رفتار مقامات ایران را که از آزاد کردن این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب خودداری می‌کنند، «غیرمسئولانه» خواند و آن را به‌شدت محکوم کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز نسبت به خطر مرگ هنگامه شهیدی در زندان هشدار داد و رفتار مقامات ایران را که از آزاد کردن این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب خودداری می‌کنند، «غیرمسئولانه» خواند و آن را به‌شدت محکوم کرد.

هنگامه شهیدی ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۵ در مشهد دستگیر شد.

رضا معینی مسئول دفتر ایران و افغانستان گزارشگران بدون مرز در این‌باره گفت : «ما صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و محمود علوی وزیر اطلاعات را مسئول جان هنگامه شهیدی می‌دانیم.»

هنگامه شهیدی که ۱۹ اسفندماه سال گذشته در مشهد بازداشت شد، در بند ۲۰۹ زندان اوین دست به اعتصاب غذای خشک زده است. او پیش از این و در لحظه بازداشت اعلام اعتصاب غذای تر کرده بود.

ناهید کرمانشاهی، مادر هنگامه شهیدی روز شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ گفت که در آخرین تماس تلفنی، دخترش در زندان و در حضور بازجویش به او گفته است: «اگر اتفاقی برای من بیفتد آقای رئیس‌جمهور و وزارت اطلاعات و دادستانی و قوه قضائیه مسئول مرگ من هستند.»

گزارشگران بدون مرز از عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرده تا از مسئولان جمهوری اسلامی بخواهد در باره وضعیت سلامت هنگامه شهیدی پاسخگو باشند.

به‌گفته این سازمان مدافع روزنامه‌نگاران در جهان، هنگامه شهیدی نخستین قربانی «رفتار غیر انسانی و تحقیرآمیز مسئولان جمهوری اسلامی» با زندانیان عقیدتی و از این میان روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران زندانی نیست. این زندانیان تنها راه اعتراض به بازداشت خودسرانه و شرایط بازداشت خود را اعتصاب غذا می‌دانند.

گزارشگران بدون مرز گفته است که در سال میلادی ۲۰۱۶ دست کم ۱۰ روزنامه‌نگار زندانی با به خطر انداختن جان خود به این روش دست به اعتراض زده‌اند.

براساس گزارش‌های سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی ایران با ۳۰ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۶۹ قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.