ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرانی کلید خورد: افزایش قیمت لبنیات

قیمت شیر و مواد لبنی ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان گران‌تر شده است. تولیدکنندگان افزایش دستمزدها و نرخ بیمه را دلیل افزایش قیمت می‌دانند. مسئولان می‌گویند که گرانی لبنیات غیرقانونی است.

همزمان با پایان تعطیلات نوروزی قیمت شیر و مواد لبنی در ایران افزایش یافت. وزارت جهادکشاورزی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان افزایش قیمت مواد لبنی را «غیرقانونی» می‌دانند. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم ادعا کرده که نرخ را به حالت سابق برمی‌گرداند.

قیمت لبنیات در ایران بار دیگر افزایش یافت. عکس- آرشیو

علی رجبی «رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات ایران» افزایش قیمت شیر و مواد لبنی را تائید کرد و گفت که افزایش قیمت‌ها طبیعی است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، قیمت شیر و مواد لبنی از صبح ۱۴ فروردین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان گران‌تر شده است.

رجبی گفت که افزایش قیمت‌ها باید از ابتدای سال ۹۶ اجرایی می‌شد اما تا پایان تعطیلات به تاخیر افتاده است.

به گفته او، قیمت یک لیتر شیر پاستوریزه ۲۰۰ تومان و سایر محصولات لبنی هر یک کیلوگرم  از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان  بیشتر شده است.

رجبی افزایش دستمزدها، حق بیمه و نرخ تورم را از علل گرانی مواد لبنی اعلام کرد و گفت: «تا‌کنون نارضایتی و شکایتی بابت افزایش قیمت از سوی مردم نداشتیم».

در پیوند با همین موضوع علی‌اکبر مهرفرد قائم مقام وزیر جهاد‌کشاورزی ایران، افزایش قیمت محصولات لبنی را «غیرمجاز» خواند.

او گفت که قیمت شیرخام تغییری نکرده و مصوبه‌ای برای افزایش قیمت محصولات لبنی وجود ندارد.

سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم که وظیفه تعیین قیمت کالا در بازار را برعهده دارد، شامگاه سه‌شنبه ۱۵ فروردین، افزایش قیمت شیر در دو شرکت لبنی را « بدون هماهنگی با این سازمان و اخذ مجوزهای لازم» دانست.

این سازمان با اعلام اینکه عرضه محصولات لبنی با قیمت مازاد بر نرخ سابق «غیرقابل پذیرش» است، اعلام کرد که قیمت شیر و سایر محصولات لبنی به نرخ سابق باز می‌گردد.

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم با انتشار بیانیه‌ای در رسانه‌های داخلی افزایش قیمت لبنیات را به دو تولیدکننده نسبت داد و ادعا کرد که با برخورد با این تولیدکنندگان نرخ را به حالت سابق برگردانده است.

تولیدکنندگان مواد لبنی نیمه دوم سال گذشته موافقت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان را برای افزایش ۱۵ درصدی محصولات لبنی اخذ کردند. اجرای این مصوبه به دلیل آنچه که «عدم کشش تقاضا» اعلام شد، به تاخیر افتاد.

افزایش قیمت محصولات لبنی در یک دهه گذشته سرانه مصرف این گروه کالایی را کاهش داده است.

براساس گزارش منابع دولتی سرانه مصرف لبنیات به نسبت یک دهه گذشته حدود ۱۴ کیلوگرم کاهش یافته است. سرانه مصرف لبنیات در ایران کمتر از ۶۰ کیلوگرم اعلام شده که تقریبا نصف میانگین جهانی است.

دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه توسعه پنجم پیش‌بینی کرده بود که سرانه مصرف مواد لبنی به ۱۶۰ کیلوگرم برسد. افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم از اصلی‌ترین دلایل کاهش سرانه مصرف شیر اعلام شده است.

زهرا عبداللهی «مدیر‌کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و درمان» آذر ۹۵ از کاهش ۳۷ درصدی سرانه مصرف لبنیات پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود.

او گفته بود که این وضعیت سبب شده که «بخش کم درآمد، فقیر و کسانی که در دهک‌های درآمدی پایین هستند و قدرت خرید ندارند لبنیات را از سبد غذایی خود حذف کنند».

بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت محصولات لبنی در یک دوره سه ساله ۲۵ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

در همین زمینه

کاهش ۳۷ درصدی مصرف لبنیات در ایران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امین

    تازه این اولشه...

  • پرویز

    گرانی که متوقف نشده بود! در جمهوری اسلامی همواره گرانی هست گهی تند و گهی کند. چون روحانی کلید کلید میکنه مطبوعات علاقه زیادی به استفاده از این واژه پیدا کردن حتی اگر نادرست استفاده شود.