ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌اعتمادی به مذهب و رسانه‌ها در بین جوانان اروپایی

یک نظرسنجی از یک میلیون نفر جوان اروپایی نشان می‌دهد که مذهب نقشی در زندگی ۸۵ درصد آن‌ها ندارد و تنها دو درصد به رسانه‌های کشور خود کاملاً اعتماد دارند.

مذهب در زندگی جوانان اروپایی اهمیت خود را کاملاً از دست داده است. در یک نظرسنجی که در حلقه‌ای از یک میلیون نفر از جوانان ۳۵ کشور برگزار شده، ۸۵ درصد جوانان اعلام کرده‌اند که بدون اعتقاد به خدا و مذهب احساس خوشبختی می‌کنند. ۸۶ درصد از جوانانی هم که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند به نهادهای مذهبی اعتماد ندارند.

در نظرسنجی یاد شده ۲۰۰ هزار جوان در سنین ۱۸ تا ۳۴ سال از ۱۰ کشور اروپایی شرکت کرده‌اند.

در هیچیک از کشورهایی که این نظرسنجی در آن‌ها برگزار شده، تعداد جوانانی که به نهادهای مذهبی اعتماد کامل و قلبی داشته‌اند از ۳ درصد تجاوز نکرده است.

در آلمان و هلند تعداد جوانانی که به نهادهای مذهبی تا حدی اعتماد دارند، از سایر کشورهای اروپایی بیشتر بوده است.

اما بی‌اعتمادی جوانان اروپایی فقط معطوف به نهادهای مذهبی نیست. آن‌ها به رسانه‌ها هم بی‌اعتمادند. به‌طور میانگین فقط ۲ درصد جوانانی که در این همه‌پرسی شرکت کرده‌اند به رسانه‌های کشور خود کاملاً اعتماد دارند.

همچنین تنها ۱۷ درصد جوانان در سراسر اروپا «کمابیش» به رسانه‌ها اعتماد دارند. در مقابل ۳۹ درصد «به‌هیچ وجه» به رسانه‌ها باور ندارند و ۴۱ درصد نیز دست‌کم به آن‌ها به دیده تردید می‌نگرند.

در حالی‌که در آلمان تنها ۲۲ درصد جوانان کاملاً به رسانه‌ها بی‌اعتمادند، در یونان این رقم ۷۱ درصد، در ایتالیا ۴۸ درصد و در فرانسه ۴۶ درصد است. تنها کشورهایی که در این زمینه تقریباً به آلمان نزدیک هستند بلژیک با ۳۰ درصد و هلند با ۳۱ درصد هستند.

این‌که چرا اعتماد به رسانه‌ها این‌چنین در میان جوانان اروپایی کم است در نتایج این نظرسنجی بررسی نشده است.

سن و جنسیت در طرد رسانه‌ها نقشی ندارند. میزان آموزش و تحصیلات هم نقش بسیار ناچیزی در این پاسخ‌ها داشته‌اند. در بین کسانی که تحصیلات کمی داشته‌اند ۱۶ درصد، کسانی که تحصیلات متوسطی داشته‌اند ۱۹ درصد و افراد با تحصیلات بالا ۲۰ درصد کمابیش به رسانه‌ها اعتماد دارند.

به‌گفته برگزارکنندگان نظرسنجی، شرکت‌کنندگان، گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله ها را در اروپا نمایندگی می‌کنند.

نتایج حاصله براساس نظرسنجی اینترنتی در بازه زمانی آوریل ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ به‌دست آمده است. در این نظرسنجی در مجموع حدود یک میلیون نفر از ۳۵ کشور اروپا شرکت کردند.

این مطالعه که با همکاری مؤسسه سینوس در برلین صورت گرفته با استناد به حدود ۲۰۰ هزار پرسشنامه اینترنتی از ۱۰ کشور هلند، بلژیک، آلمان، یونان، ایتالیا، لوکزامبورگ، اتریش، سوئیس، اسپانیا و جمهوری چک انجام شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسدالله

    بي اعتمادي به نهادهاي مذهبي و همزمان بي اعتمادي به رسانه هاي خبري چيز عجيب يا تازه يي نيست. زماني كه تلويزيون و اينترنت و رسانه هاي عصر جديد وجود نداشت، مثلا در قرون وسطي در اروپا و همواره در ايران و كشورهاي ديگر مذهب و اماكن و نهادهاي مذهبي، خودشان رسانه بودند. يعني حكومتها هر چه مي خواستند دورغ بگويند و بر سر مردم شيره بمالند از طريق مساجد و آخوندها اين كار را انجام مي دادند. حالا در عصر اينترنت و دنياي جديد رسانه ها حكومتها دو بار و بلكه چند بار به تحميق و فريب مردم مشغولند. يك بار از طريق رسانه هاي دروغپردازشان، يك بار از طريق تقويت كليساها و مساجد و نهادهاي مذهبي و يك بار ديگر هم از طريق به صحنه آوردن كشيشها و روحانيون به تلويزيونها و ايجاد سايت هاي مذهبي اينترنتي و علي الخصوص در ايران ما كه هم حكومت آخوندي است و هم تلويزيون پشم شيشه است و هم اينترنت در ايران پر است از سايت پاسدارها و آخوندهاي مختلف.

  • هوشنگ

    این نشانه فهم و شعور بالای جوانان در کشورهای اروپائی است. اینکه به رسانه های دست و پا بسته در اختیار جناحهای سیاسی اعتماد کنند، نشانه نادانی است. در دنیا شاید معدود رسانه ای بتواند مستقل بایستد و بیان حقیقت کند. در خصوص دین هم که تجربه 40 ساله ما ایرانیان به اندازه دهها قرن اروپائیان درس داشته برای ما. دین باید از انحصار قشری از جامعه که به اصطلاح "روحانی" نامیده می شوند باید به در آید و مسئله ای شخصی شود. و آن روحانیان باید همانند سایر مردم در اقتصاد و عمرانی کشور شرکت کنند و برای معاش خود و خانواده شان همانند سایر مردم کار کنند.