ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض روستاییان به تخلیه زباله‌های مریوان در اطراف این شهر

تخلیه زباله‌های شهر در شهر مریوان استان کردستان با مشکلاتی همراه شده و اعتراضات گروهی از روستاییان اطراف این شهر را برانگیخته است.

تخلیه زباله‌ها در شهر مریوان استان کردستان با مشکلاتی همراه شده و اعتراضات گروهی از روستاییان اطراف این شهر را برانگیخته است.

جمع‌آوری زباله‌ها در سطح مریوان توسط مردم ـ تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ایام نوروز در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از زباله‌های جمع شده در سطح شهر مریوان منتشر شد و مردم و فعالان محیط زیست این شهر از جمع‌آوری نشدن و عدم تخلیه زباله‌های مریوان توسط شهرداری انتقاد کردند.

با این حال جمشید اسدی مدیرکل امور شهری و شورا در استانداری کردستان می‌گوید زباله‌ها تنها از روز یکشنبه ۱۳ فروردین تا روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین زباله‌ها از سطح شهر مریوان جمع‌آوری نشده بود اما بعد در سروآباد واقع در ۴۰ کیلومتری مریوان تخلیه شد.

به‌گفته او تا چند ماه گذشته، زباله‌های مریوان در مکانی در مجاورت روستای عصرآباد مریوان تخلیه می‌شد که به دلیل نزدیکی به سکونتگاه‌های انسانی و عدم رعایت اصول زیست محیطی، اعتراض مردم محلی را برانگیخت.

به‌تازگی شهرداری مریوان محل جدیدی در دره سماقان به‌منظور تخلیه زباله‌ها انتخاب کرده که این منطقه نیز مورد اعتراض روستاهای نزدیک، از جمله روستای گماره لنگ که سه هزار و ۵۰۰ متر با محل انتخاب شده فاصله دارند، قرار گرفته است. روستاییان در اسفندماه سال گذشته دست به تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان‌های شهرداری، محیط زیست و فرمانداری زدند. برخی از روستاهای نزدیک هم به این مسئله اعتراضی نکردند.

مشکل شهرداری مریوان ایجاد زیرساخت‌ها به‌منظور جمع‌آوری و مدیریت اصولی پسماند اعلام شده و دره سماقان نیز به همین منظور انتخاب شده اما تأمین اعتبارات در بهمن‌ماه ۹۵ صورت گرفته که به‌دلیل شرایط آب و هوایی کار عمرانی آن هنوز شروع نشده است.

مدیرکل امور شهری و شورا در استانداری کردستان می‌گوید: «در حال حاضر در شهرداری اعتبارات کافی برای ایجاد زیرساخت‌ها جهت جمع‌آوری زباله‌ها وجود دارد و برای مدیریت شیرابه‌ها برنامه‌هایی دیده شده ولی مکان‌یابی دشوار شده است و شهرداری هر مکانی را که انتخاب می‌کند معترضانی وجود دارند.»

ایرانی‌ها سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون تن زباله تولید می‌کنند. در ایران سرانه تولید پسماند به‌ازای هر نفر تقریباً ۷۰۰ گرم است؛ عددی بیشتر از میانگین سرانه تولید پسماند در جهان.

در میان حجم عظیمی از تولید پسماند و زباله در ایران تنها یک درصد آن بازیافت می‌شود. در سراسر ایران نیز تنها یک کارخانه زباله‌سوز در اطراف شهر تهران و در مجتمع نیروگاهی «آراد کوه» وجود دارد.

افزون بر این، بخشی از کم‌کاری‌ها در این زمینه به عدم «تفکیک پسماند‌ها و زباله‌ها» گره خورده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد تنها هفت درصد از پسماند‌ها در ایران از مبدأ تفکیک می‌شوند.

مطالب مربوط به زباله و پسماند را در این صفحه ببینید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.