ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه شورای امنیت درباره حمله موشکی به سوریه: تهدید متقابل روسیه و آمریکا

فرستاده آمریکا به سازمان ملل گفت که «حمله ما کاملاً توجیه‌شدنی است. جنایت‌های اسد را نمی‌توان با کلمه‌های تهی پاسخ داد. اسد نباید هرگز دوباره از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند.»

شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله موشکی ایالات متحده به یک پایگاه هوایی سوریه تشکیل جلسه داد. آمریکا و روسیه در این جلسه یکدیگر را تهدید کردند. طبق آخرین گزارش‌ها، ارتش سوریه از حمله احتمالی آمریکا ساعت‌ها پیش از وقوع آن خبر داشته. پنتاگون پس از حمله گفته تمام موشک‌هایش به اهداف مورد نظر برخورد کرده‌اند، اما روسیه گفته بیش از نیمی از آنها خارج از پایگاه هوایی فرود آمده‌اند.

راهپیمایی اعتراضی ائتلاف «جنگ را متوقف کنید» در لندن - عکس: AFP

ولادیمیر سافرونکف، معاون فرستاده روسیه به سازمان ملل، جمعه هفتم آوریل در جلسه شورای امنیت «خشمگینانه» از ایالات متحده خواست که هرگونه عمل نظامی علیه نیروهای بشار اسد را متوقف کند. نیکی هالی، فرستاده آمریکا به سازمان ملل اما در شورای امنیت گفته واشنگتن آماده انجام اقدامات بیشتر است.

بامداد جمعه هفتم آوریل /۱۸ فروردین، ارتش ایالات متحده برای نخستین بار پس از شروع جنگ داخلی سوریه به نیروهای ارتش این کشور حمله کرد. آمریکا ۵۹ موشک کروز «توماهاوک» را به سمت پایگاه هوایی «الشعیرات» واقع در استان حمص شلیک کرد. نیروهای روسیه هم در این پایگاه نظامی مستقر بوده‌اند.

آنچه تا کنون از موشک‌باران آمریکا می‌دانیم:

  • این حمله در واکنش به حمله شیمیایی رخ‌داده در شهر خان شیخون در استان ادلب انجام گرفت که در آن صدها تن کشته و زخمی شدند. ایالات متحده بشار اسد را مسئول این حمله می‌داند و مدعی است حمله شیمیایی به خان شیخون از پایگاه هوایی «الشعیرات» هدایت شده بود که دیشب هدف موشک‌های آمریکا قرار گرفته است.
  • یک مقام سوری به آسوشیتد پرس گفته در موشک‌باران آمریکا دست‌کم هفت تن کشته و نه تن مجروح شدند. خبرگزاری دولتی سوریه(سانا) نیز ادعا کرده‌بود که در حمله موشکی ایالات متحده ۹ غیرنظامی، از جمله چهار کودک در حوالی پایگاه هوایی هدف‌قرارگرفته جانشان را از دست داده‌اند. این آمار مستقلاً تأیید نشده است.
  • به گزارش روزنامه گاردین، برخی منابع گفته‌اند که مقام‌های ارشد پیش از حمله و پس از آنکه واشنگتن کشورهای خارجی را از حمله قریب‌الوقوع خود مطلع کرد، پایگاه هوایی «الشعیرات» را تخلیه کرده‌اند.
  • معترضان به حمله آمریکا جمعه در لندن گرد آمدند و خواستار توقف بمباران سوریه از سوی ایالات متحده شدند. این راهپیمایی ضدجنگ را ائتلاف «جنگ را متوقف کنید» در وایت‌هال لندن، روبروی داونینگ استریت سازمان داده‌بود.
  • پنتاگون تأیید کرد که روسیه پیش از وقوع حمله از آن مطلع شده‌است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این گفته بود که این اتفاق روی نداده است.
  • دفتر بشار اسد حمله‌ موشکی را «ابلهانه» خواند و آن را «گواه کوتاه‌بینی و کوری سیاسی و نظامی نسبت به واقعیت» توصیف کرد و گفت که دمشق تلاش‌هایش علیه گروه‌های شورشی را مضاعف خواهد کرد.
  • مخالفان مسلح بشار اسد از این حمله استقبال کردند و خواستار عملیات نظامی بیشتر از سوی ایالات متحده شده‌اند. محمد علوش، چهره‌ای کلیدی در بین مخالفان اسلام‌گرا در حساب توئیتری خود گفت که «زدن یک پایگاه هوایی کافی نیست. از ۲۶ پایگاه هوایی برای هدف قراردادن غیرنظامیان استفاده می‌شود.» آمریکا گفته که این موشک‌باران حمله‌ای یک‌باره بوده و برای جلوگیری از تکرار حملات شیمیایی اسد. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، هیلاری کلینتون اما پیشنهاد داده که تمام پایگاه‌های هوایی اسد بمباران شوند.
  • پنتاگون گفته که تمام ۵۹ موشک پرتاب‌شده به اهداف خود اصابت کرده‌اند اما وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله ایالات متحده «بی‌اثر» بوده و مقام‌های سوری در جستجوی ۳۶ موشکی هستند که خارج از پایگاه هوایی فرود آمده‌اند و به هدفشان برخورد نکرده‌اند.
  • ارتش روسیه در واکنش به حمله آمریکا گفته که سطح همکاری‌های نظامی با سوریه را بالا خواهد برد و به این کشور کمک خواهد کرد تا تجهیزات دفاع هوایی خود را تقویت کند.
  • حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز در توئیتر خود نوشت که «حمله تجاوزکارانه آمریکا به الشعیرات سوریه به معنای تقویت افراط و ترور در منطقه و بی‌قانونی و بی‌نظمی در جهان، و کاملا محکوم است.»
  • ینس لائرکه، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل گفته که موشک‌باران آمریکا «هیچ نتیجه مستقیمی» بر عملیات امدادرسانی در مناطق مختلف سوریه نگذاشته است.
  • آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از تمام طرفین درگیر در جنگ سوریه خواسته تا خوددار باشند و به رنج مردم سوریه نیفزایند.
  • ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است که «مسئولیت کامل حمله هوایی آمریکا» برعهده اسد است. ژان‌کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفته است که «تلاش‌ها برای جلوگیری از حملات شیمیایی آتی را درک می‌کند» و اتحادیه اروپا آماده است تا نقش خود را برای یافتن راه‌حلی سیاسی ایفا کند.
  • دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز در گزارشی اعلام کرده‌است که احتمالاً جمعه نیز حملاتی هوایی در حوالی خان شیخون صورت گرفته است. هیچ جزئیاتی درباره این حملات احتمالی منتشر نشده است.
  • خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، دو هواپیما از پایگاه هوایی هدف‌قرارگرفته «الشعیرات» پرواز کرده‌اند و به اهدافی در نزدیک پالمیرا حمله برده‌اند. به گزارش این خبرگزاری، نیروهای مسلح سوریه نیز ساعت‌ها پیش از وقوع حمله آمریکا از آن اطلاع داشته‌اند. بنابر این گزارش، بخشی از پایگاه هوایی الشعیرات هنوز فعال است و هواپیماها از آن قسمت عازم عملیات می‌شوند.

جدل لفظی در شورای امنیت

روسیه واکنش شدیدی به حمله ایالات متحده به پایگاه هوایی ارتش سوریه نشان داده‌است. واشنگتن هم در واکنش گفته سیاست کلی‌اش نسبت به جنگ سوریه تغییر نکرده، اما آماده انجام‌دادن اقدامات بیشتر است.

دمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در فیس‌بوک خود ادعا کرد که حمله موشکی ایالات متحده تنها یک قدم با بدل‌شدن به مواجهه نظامی با روسیه فاصله داشته‌است.

معاون فرستاده روسیه به سازمان ملل جمعه در جلسه شورای امنیت گفت که «این حمله می‌توانست عواقب وخیمی برای ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال داشته باشد.»

ولادیمیر سافرونکف گفت که آمریکا باید به تلاش‌های روسیه «برای یافتن راه‌حل سیاسی بپیوندد و در نبرد این کشور در مبارزه با تهدید تروریسم مشارکت کند.»

او گفت که «ناسزاهای بسیار زیادی» به خاطر استفاده مسکو از حق وتو در شورای امنیت شنیده‌است و در واکنش بیان کرد که «ما تنها از حق وتومان زمانی استفاده می‌کنیم که شما می‌خواهید در شورای امنیت پروژه‌های ژئوپولتیک غیرمسئولانه‌ خودتان را پیش ببرید.»

او همچنین به نبرد موصل اشاره کرد و گفت که باید بیش از این‌ها به «تراژدی موصل» پرداخته شود.

فرستاده ایالات متحده به سازمان ملل نیز در توضیح موشک‌باران رخ‌داده گفت که واشنگتن «شب گذشته قدمی بسیار حساب‌شده برداشت. ما آماده انجام اقدامات بیشتر هستیم، اما امیدواریم ضرورتی نداشته باشند.»

هالی که اکنون ریاست موقت شورای امنیت را نیز برعهده دارد، سوریه را محکوم کرد و روسیه و ایران را نیز به عنوان اصلی‌ترین متحدان اسد به نقد کشید. او گفت این دو کشور هم در رابطه با جنایات رخ‌داده گناهکار هستند.

او گفت که بشار اسد کشورش را «به رعب و وحشت کشانده، صدها هزار تن را کشته و میلیون‌ها تن را آواره کرده.» او با اشاره به بمباران شیمیایی اخیر گفت که اسد قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و «وجدان جهان را دچار شوک کرده».

به گفته نیکی هالی، «اسد این کار را کرد چون فکر می‌کرد می‌تواند قسر در برود. او می‌دانست که روسیه از او حمایت خواهد کرد.»

او ادعا کرد که این چشم‌انداز با حمله ایالات متحده تغییر کرده‌است و گفت که «وقتی جامعه بین‌المللی از پس انجام وظیفه جمعی خود برنمی‌آید، زمان‌هایی وجود دارد که یک دولت باید کاری را که صلاح می‌داند انجام دهد.»

او ادامه داد که «حمله ما کاملاً توجیه‌شدنی است. ننگ اخلاقی رژیم اسد را نمی‌توان بی‌پاسخ گذاشت. جنایت‌های او علیه بشریت را نمی‌توان با کلمه‌های تهی پاسخ داد. بشار اسد نباید هرگز دوباره از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند.»

بشار جعفری، نماینده دولت دمشق در سازمان ملل حمله آمریکا را «وحشیانه» خواند و گفت که موشک‌باران ایالات متحده «چندین شهید، از جمله زنان و کودکان» برجای گذاشته است.

او آمریکا را همکار داعش و جبهه‌النصره خواند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    روزی صدهزار بشکه نفت به روسها باج میدهند تا بمب بر سر زن و بچه بیگناه سوری بریزند !