ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گسترش اعتراض‌ها به بازداشت یک روحانی سنی در سیستان و بلوچستان

امام جمعه پشامگ پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت مشهد بازداشت شد. بازداشت او به موجی از اعتراض‌ها انجامیده. وزارت اطلاعات فعالان بلوچ را تهدید کرده و ریش‌سفیدان عازم مشهد شده‌اند.

بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی، امام جمعه اهل سنت پشامگ به اعتراض‌های مردمی در سیستان و بلوچستان انجامیده‌است. جمعی از «ریش‌سفیدان» اهل سنت برای پایان‌بخشیدن به حبس این روحانی به مشهد سفر کرده‌اند.

معترضان با آتش‌زدن لاستیک چند جاده ترانزیتی را مسدود کردند

امام جمعه پشامگ شهرستان سرباز دوشنبه ۱۴ فروردین و پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت مشهد بازداشت شد. بازداشت او بلافاصله با موج اعتراض‌های مردمی در سرباز و حومه آن پاسخ داده‌شد. این اعتراض‌ها پس از آن گسترش بیشتری یافت و به دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان کشیده شد.

اعتراض‌ها گسترده‌تر می‌شوند

به گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، پنج‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه عده‌ای از شهروندان شهرستان سرباز که پشامگ جزئی از آن است، در برابر پادگان سپاه پشامگ گرد آمدند و با سر دادن شعار، خواستار آزادی مولوی فضل الرحمن کوهی شدند.

در همین روز عده‌ای از معترضان در ایرانشهر نیز به خیابان‌ها آمدند و در اعتراض به بازداشت این روحانی اهل سنت، با آتش‌زدن لاستیک خودروها جاده ایرانشهر ـ سرباز و ایرانشهر ـ بمپور را مسدود کردند.

بر اساس گزارش‌ها، اعتراض مشابهی نیز پنج‌شنبه در سرکور رخ داد و معترضان به بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی جاده‌های سرباز ـ چابهار و سرکور ـ سرباز را مسدود کردند.

این اعتراض‌ها به راسک و کلات نیز کشیده شده و شهروندان معترض با تجمع در برابر فرمانداری این منطقه خواستار پاسخگویی مسئولان شده‌اند.

کمپین بلوچ همچنین گزارش داده‌است که مغازه‌داران در کلات، نوبندیان و دیگر نقاط بلوچستان در اعتراض به بازداشت امام جمعه پشامگ دست به اعتصاب زده‌اند و مغازه‌های خود را بسته‌اند.

مولوی فضل الرحمن کوهی، امام جمعه پشامگ سرباز و مدیر مدرسه دینی انوار الحرمین است. او در ماه‌های اخیر به مخالفت با اعزام جوانان سنی سیستان و بلوچستان به جنگ سوریه پرداخته است. کمپین فعالین بلوچ پیشتر گزارش داده‌بود که گردانی از جوانان اهل سنت این استان با نام مدافعان اهل سنت حرم با وعده حقوق و مزایا به جنگ سوریه فرستاده شده‌اند.

فضل الرحمن کوهی با حذف نام بلوچستان از استان سیستان و بلوچستان و نیز تقسیم آن مخالفت کرده‌است.

تهدیدهای وزارت اطلاعات

از سه‌شنبه، یک روز پس از بازداشت فضل الرحمن کوهی، وزارت اطلاعات با ارسال پیامک‌هایی معترضان را تهدید کرده‌است.

مولوی محمد امین آسکانی، امام جمعه اهل سنت جکیگور در خطبه‌های خود به این پیامک‌های تهدیدآمیز اشاره کرده‌است. او گفته که «فرماندار در جمع همه گفته هر کس در اعتراض شرکت کند هیچ‌گونه تهدیدی متوجه او نیست.»

اشاره امام جمعه جکیگور به سخنان حمیدالدین یوسفی، فرماندار شهرستان سرباز است که سه‌شنبه در جمع علما و «ریش‌سفیدان» اهل سنت بلوچ در راسک وعده داده بود که با شرکت‌کنندگان در اعتراض‌ها برخورد نخواهد شد.

با این حال، به گزارش کمپین فعالین بلوچ، پیامک‌هایی برای برخی فعالان معترض بلوچ ارسال شده که در آنها نوشته شده «شما به عنوان عامل اقدامات ضدامنیتی شناسایی شده‌اید. در صورت استمرار این روند با شما طبق قانون برخورد خواهد شد.»

ریش‌سفیدان به مشهد رفتند

مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه اهل سنت راسک به همراه چند تن از چهره‌های برجسته اهل سنت بلوچ و به اصطلاح «ریش‌سفیدان» راهی مشهد شده‌است تا با میانجیگری امکان آزادی فضل الرحمن کوهی را فراهم آورد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، این گروه جمعه ۱۸ فروردین به سوی مشهد رهسپار شدند. مولوی نقشبندی گفته که «با حمایت مردمی ان‌ شاء الله به همراه مولوی فضل الرحمن کوهی به سرباز بازخواهم گشت.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.