ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد شدید روحانی از حمله آمریکا: باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود

روحانی پس از دفاع از اسد به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری پرداخت و گفت که مردم باید رأی بدهند و نباید اجازه دهند کسی آنها را مأیوس کند. تلویزیون این سخنرانی را زنده پخش نکرد.

حسن روحانی در تازه‌ترین سخنرانی خود خواستار تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی شد تا درباره حمله شیمیایی اخیر به سوریه تحقیق کند.

سخنرانی روحانی بر خلاف روال همیشه به صورت زنده از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش نشد

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در واکنش به حمله موشکی اخیر ایالات متحده به یک پایگاه هوایی در سوریه گفت که تهران خواهان تشکیل «یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی با حضور کشورهای بی‌طرف» است.

روحانی که شنبه ۱۹ فروردین‌ماه در همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» سخن می‌گفت، حمله موشکی ایالات متحده به پایگاه «الشعیرات» در استان حمص را محکوم کرد.

روحانی در این نشست گفت: «با کدام مجوز و قانونی چنین اقدامی را انجام دادید؟ حتی از سازمان ملل که ایراد فراوانی به آن وارد است و از کنگره خودتان که ایرادات فراوانی به آن هم وارد است، مجوز نگرفتید و تجاوزگرانه، وقیحانه و ظالمانه برخلاف همه اصول بین المللی به کشور سوریه حمله کردید».

بامداد جمعه هفتم آوریل /۱۸ فروردین، ارتش ایالات متحده برای نخستین بار پس از شروع جنگ داخلی سوریه به نیروهای ارتش این کشور حمله کرد. آمریکا ۵۹ موشک کروز «توماهاوک» را به سمت پایگاه هوایی «الشعیرات» واقع در استان حمص شلیک کرد.

این حمله در واکنش به حمله شیمیایی رخ‌داده در شهر خان شیخون در استان ادلب انجام گرفت که در آن صدها تن کشته و زخمی شدند. ایالات متحده بشار اسد را مسئول این حمله می‌داند و مدعی است حمله شیمیایی به خان شیخون از پایگاه هوایی «الشعیرات» هدایت شده بود.

ایران و روسیه، متحدان کلیدی بشار اسد در جنگ سوریه اما این مسئله را قبول ندارند و می‌گویند که ارتش سوریه در حمله به خان شیخون از گازهای شیمیایی استفاده نکرده است. روسیه درباره علت حادثه اعلام کرده که یک کارگاه مخفی تولید سلاح‌های شیمیایی شورشیان توسط جنگنده‌های سوری هدف قرار گرفته‌ است.

حسن روحانی نیز در سخنرانی امروز صبح خود گفته یک هیأت بین‌المللی حقیقت‌یاب باید بررسی کند که «سلاح‌های شیمیایی مورد ادعا را چه کسی و از کجا آورده؛ چرا که بر اساس اعلام سازمان ملل دولت سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.»

۲۰۱۳ دولت اسد متهم شد که به حومه دمشق با گاز شیمیایی ساردین حمله کرده و صدها تن را کشته است. دولت باراک اوباما که پیشتر حمله شیمیایی را «خط قرمز» دانسته بود، به همراهی شورای امنیت سازمان ملل، سوریه را وادار به خلع سلاح شیمیایی کرد. سازمان ملل نیز تأیید کرد که سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را برای نابودکردن به خارج از مرزهایش منتقل کرده.

پس از آن سوریه تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت و دسترسی به گاز ساردین نداشت. با این حال، گزارش‌های زیادی از حملات شیمیایی نیروهای بشار اسد با استفاده از گاز کلر پس از ۲۰۱۴ منتشر شده‌است. کلر در سلاح‌های شیمیایی نیز به کار می‌رود، اما به خاطر کاربرد صنعتی گسترده آن، فروشش به سوریه تحریم نشده‌است.

اما برخی گزارش‌ها حاکی است که در بمباران خان شیخون گاز ساردین به کار رفته‌است. بازرسان مستقل هنوز گزارش خود را درباره این حادثه را منتشر نکرده‌اند.

روحانی در این سخنرانی گفت که «آمریکا خود را پلیس جهان، رهبر و قاضی دنیا می‌داند» و ادعا کرد که طی موشک‌باران آمریکا «عده‌ای بیگناه شهید شده‌اند.»

او ایالات متحده را به دو رویی متهم کرد و گفت که این کشور در ابتدا «حامی تروریست‌ها» بوده‌است.

«مردم مأیوس نشوند»

او در سخنرانی خود در همایش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» بار دیگر از کارنامه اقتصادی دولت خویش دفاع کرد و با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو گفت که رقبا باید از تخریب یکدیگر پرهیز کنند.

او منتقدان دولت خود را کسانی دانست که «سخن غلط، دروغ و ناروا» بر زبان می‌آورند. او از مردم خواست که «نگذارند کسی آنها را مأیوس کند» و به پای صندوق‌های رأی بیایند.

در پی اعلام داوطلبی ابراهیم رئیسی، ریاست آستان قدس رضوی و یکی از چهار قاضی «هیأت مرگ» در جریان کشتار زندانیان سیاسی در ۱۳۶۷ برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری که به پشتیبانی تبلیغات گسترده رسانه‌های محافظه‌کار صورت گرفت، گمان می‌رود کار حسن روحانی برای دفاع از موقعیتش در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری سخت‌تر شده.

سخنرانی رئیس‌جمهوری ایران در همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» بر خلاف روال همیشه به صورت زنده از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش نشد. مقام‌های دولت از این تصمیم صداوسیما انتقاد کرده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران : " مجوز نگرفتید و تجاوزگرانه، وقیحانه و ظالمانه برخلاف همه اصول بین المللی به کشور سوریه حمله کردید». نزدیک به چهل سال است که تجاوزگرانه، وقیحانه و ظالمانه و برخلاف همه اصول بین المللی بر جان و مال ملت ایران حکومت میکنید و دستتان تا مرفق به خون پاک و بیگناه مردم ایران و جهان آلوده است. شما بفرمائید « با کدام مجوز و قانونی چنین اقدامی را انجام دادید؟ " اگر شهامت دارید یک رفراندم آزاد در ایران برگذار کنید تا متوجه پایگاه مردمی خود بشوید.

  • ح

    آمریکا وقتی صدها نفر رو در یک حمله در موصل میکشه میگه خودم در موردش تحقیق می کنم کسی هم پیدا نمیشه بره ازش بپرسه نتایج تحقیقاتی که خودت در مورد جنایات خودت در گذشته انجام دادی چی شده و بوده همینطور که کسی نمی پرسه سلاح های کشتار جمعی صدام کجاست یا نمی پرسه که واقعن اون گازهای شیمیایی چطور وارد سوریه می شوند و بدست به اصطلاح اپوزسیون فرشته خدایی می رسند. چون اینها مسائلی نیست که برای بعضی از به اصطلاح روشنفکران مهم باشد. من بی بی سی را نگاه می کردم کاملن یکسری کلمات را مثل "بهانه های ساختگی" را حذف می کرد و از کارشناسانی دعوت می کرد که سخنگوهای عربستان یا آمریکا هستند (مثل هاشمیان یا آرامش) خود همین مسائل نشون می دهد که دنیا به کجا رسیده و بعد از کشته شدن میلیون ها نفر از سال 2003 تا کنون دقیقن تو شرایط مشابه همون کاری را بعضی انجام می دهند که قبلن انجام دادند

  • Farid

    روزی صدهزار بشکه نفت به روسها و میلیونها دلار به بشاراسد باج میدهند تا بمب و بشکه باروت و گاز شیمیایی بر سر زن و بچه بیگناه سوری بریزند!!

  • nader

    نه عمامه سیاه، نه عمامه سفید!