ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جدایی‌طلبان باسک سلاح‌هایشان را زمین می‌گذارند

اتا که از سال ۱۹۵۹ با پیش‌گرفتن مبارزه مسلحانه خواستار جدایی منطقه باسک از اسپانیا و فرانسه بود، شنبه هشتم آوریل سلاح‌های خود را تحویل مقام‌های فرانسوی می‌دهد.

گروه جدایی‌طلب مارکسیست «سرزمین باسک و آزادی» (اتا) سلاح‌های خود را زمین می‌گذارد.

از نقاشی‌های دیواری در حمایت از اتا

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، اتا که از سال ۱۹۵۹ با در پیش‌گرفتن مبارزه مسلحانه خواستار جدایی منطقه باسک از اسپانیا و فرانسه بود، شنبه هشتم آوریل سلاح‌های خود را تحویل مقام‌های فرانسوی می‌دهد.

مردم باسک هنگام دیکتاتوری فاشیستی ژنرال فرانکو بر اسپانیا به شدت تحت سرکوب فرهنگی و سیاسی قرار گرفتند و همین مسئله به تأسیس اتا در ۱۹۵۹ انجامید.

یکی از مهم‌ترین عملیات‌های ترور اتا به قتل لوئیس کاررو بلانکو، مهم‌ترین معتمد ژنرال فرانکو بازمی‌گردد که قرار بود وارث آینده دیکتاتوری او باشد. اتا در این عملیات یک تونل زیر جاده‌ای کند که بلانکو روزانه از مسیر آن به عبادت در کلیسا می‌رفت، و تونل را از مواد منفجره انباشت. آنها با منفجرکردن این تونل هنگام عبور خودروی بلانکو او را کشتند.

ترور بلانکو چه بسا مسیر تاریخ را تغییر داد، زیرا مرگ او راه را برای بازگشت پادشاه تبعیدی اسپانیا گشود و سلطنت مشروطه را به این کشور بازگرداند.

با بازگشت اسپانیا به دموکراسی پارلمانی در دهه ۱۹۷۰، منطقه باسک نیز از خودآیینی بیشتری برخوردار شد، اما اتا به مبارزه مسلحانه خود ادامه داد.

اتا بالاخره در ۲۰۱۱ اعلام آتش‌بس کرد. در کارزار مسلحانه این گروه علیه دولت‌های اسپانیا و فرانسه برای کسب استقلال، تاکنون بیش از ۸۵۰ تن کشته‌ شده‌اند.

اولین قربانی شناخته‌شده اتا یک رئیس پلیس مخفی بود که ۱۹۶۸ در سن سباستین به قتل رسید. آخرین قربانی اتا نیز یک مأمور پلیس فرانسوی بود که در ۲۰۱۰ با شلیک گلوله از پای درآمد.

اتا اعلام کرده که کنارگذاشتن سلاح به معنای انحلال این گروه نیست.

تحویل هماهنگ سلاح‌ها در شهر فرانسوی بایون انجام شد. اما آنطور که گاردین گزارش داده، سلاح‌ها تحویل داده نشده‌اند بلکه نشانی محل اختفاء آنها تحویل پلیس فرانسه شده است.

روزنامه «گاردین» در گزارشی اختصاصی جزئیات خلع سلاح مارکسیست‌های جدایی‌طلب باسک را روز شنبه منتشر کرد. بر اساس اسنادی که به رویت گاردین رسیده، اتا ۱۱۸ کلت کمری، تفنگ و سلاح‌های اتوماتیک را همراه با ۲۵ هزار و ۷۰۰ خشاب گلوله و دو هزار و ۸۷۵ کیلوگرم مواد منفجره تحویل مقام‌های فرانسوی خواهد داد.

اتا شنبه موجودی هشت مخفیگاه ذخیره سلاح خود را که همگی در خاک فرانسه قرار دارند، تحویل می‌دهد.

گاردین نوشته اتا شاید حتی میزانی وجه نقد را نیز تحویل مقامات بدهد.

پلیس اکنون همراه با داوطلبان میانجیگر صلح به نشانی این هشت مخفیگاه می‌رود تا سلاح‌های آنها را جمع‌آوری کند. پس از آن بازرسان به بررسی سلاح‌ها خواهند پرداخت و ارزیابی خواهند کرد که آیا آنها هرگز در قتل کسی به کار رفته‌اند یا خیر.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.