ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا: خروج اسد از قدرت اولویت ما است

نیکی هالی، فرستاده آمریکا به سازمان ملل اولویت‌های اصلی واشنگتن در سوریه را شکست داعش، ازبین‌بردن نفوذ ایران در سوریه، و بیرون‌راندن اسد از قدرت خواند.

نیکی هالی، فرستاده ایالات متحده به سازمان ملل در یک مصاحبه گفت که تغییر رژیم در سوریه یکی از اولویت‌های دولت ترامپ در مورد جنگ داخلی سوریه است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل با عکس قربانیان حمله شیمیایی خان شیخون

هالی یکشنبه ۹ آوریل در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان اولویت‌های اصلی واشنگتن در سوریه را شکست دولت اسلامی (داعش)، ازبین‌بردن نفوذ ایران در سوریه، و بیرون‌راندن اسد از قدرت خواند. او گفت که «سوریه با وجود اسد روی صلح به خود نخواهد دید.»

این سخنان تفاوتی معنادار با مواضع پیشین نیکی هالی به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل دارند. او پیش از حمله شیمیایی اخیر در سوریه، ۳۰ مارس به خبرنگاران گفته بود که «باید جنگ اصلی‌ات را انتخاب کنی. مسئله انتخاب اولویت‌ها است. و اولویت ما نیز الان بر بیرون راندن اسد از قدرت متمرکز نشده‌است.»

مواضع او و به‌طور کلی دولت ترامپ پس از حمله شیمیایی چهارم آوریل در استان ادلب سوریه تغییر کرد.

امداد جمعه هفتم آوریل /۱۸ فروردین، ارتش ایالات متحده برای نخستین بار پس از شروع جنگ داخلی سوریه به نیروهای ارتش این کشور حمله کرد. آمریکا ۵۹ موشک کروز «توماهاوک» را به سمت پایگاه هوایی «الشعیرات» واقع در استان حمص شلیک کرد.

این حمله در واکنش به حمله شیمیایی رخ‌داده در شهر خان شیخون در استان ادلب انجام گرفت که در آن صدها تن کشته و زخمی شدند. ایالات متحده بشار اسد را مسئول این حمله می‌داند و مدعی است حمله شیمیایی به خان شیخون از پایگاه هوایی «الشعیرات» هدایت شده بود.

با این حال، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هنوز موضع نرم‌تری نسبت به اسد اتخاذ می‌کند. او تأکید کرد که اولویت واشنگتن کماکان شکست‌دادن داعش در سوریه و عراق است.

او در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس که یکشنبه نهم آوریل پخش خواهد شد، گفته که «وقتی تهدید داعش تقلیل یافت یا نابود شد، می‌توانیم در راستای استقرار ثبات در سوریه حرکت کنیم.»

تیلرسون گفت که ایالات متحده برای کنار یکدیگر نشاندن طرفین گوناگون درگیری‌ها و رسیدن به راه‌حلی سیاسی در سوریه تلاش می‌کند.

مکالمه تلفنی تیلرسون و لاوروف

تیلرسون شنبه هشتم آوریل با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به صورت تلفنی درباره سوریه گفت‌وگو کرد.

روابط بین مسکو و واشنگتن در پی حمله موشکی آمریکا به سوریه پرتنش شد. اوج این تنش‌ها جمعه هفتم آوریل و در درگیری لفظی و تهدیدهای متقابل فرستادگان دو کشور به سازمان ملل در جلسه شورای امنیت نمایان شد.

وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت که سخنان این دو درباره موشک‌باران پایگاه الشعیرات به دست آمریکا بوده‌است. بر اساس این بیانیه، لاوروف گفته که «حمله به دولتی که خود در حال مبارزه با تروریسم است، تنها به نفع افراطیون است و تهدیدهای جدیدی برای ثبات منطقه‌ای و جهانی می‌آفریند.»

او همچنین ادعا کرده که استفاده رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی در حمله چهارم آوریل به استان ادلب نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

ایران و روسیه، متحدان کلیدی بشار اسد می‌گویند که ارتش سوریه در حمله به خان شیخون از گازهای شیمیایی استفاده نکرده است. روسیه درباره علت حادثه اعلام کرده که یک کارگاه مخفی تولید سلاح‌های شیمیایی شورشیان توسط جنگنده‌های سوری هدف قرار گرفته‌ است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.