ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نرخ سود بانکی امسال کاهش نمی‌یابد»

بانک مرکزی ایران از افزایش ۳۵.۳ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی خبر داد. تنها بدهی بانک‌های خصوصی ایران به بانک مرکزی در یک‌سال گذشته ۲۲۵ درصد افزایش یافته است.

بدهی بانک‌های خصوصی ایران به بانک مرکزی در یک‌سال گذشته ۲۲۵ درصد افزایش یافته است. رئیس بانک مرکزی می‌گوید که کاهش سود بانکی به تاخیر می‌افتد.

ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

بانک مرکزی ایران از افزایش ۳۵.۳ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی خبر داد.

برپایه این گزارش که یکشنبه ۲۰ فروردین منتشر شد، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان بهمن ۹۵ به ۱۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که بیانگر افزایش ۳۵.۳ درصدی به نسبت مدت مشابه سال ۹۴ است.

جزئیات گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی بانک‌های خصوصی در دوره ۱۱ ماهه سال گذشته ۲۲۵ درصد افزایش یافته و به ۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین بانک‌های تجاری نیز در این دوره با افزایش شش درصدی به ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

سهم بانک‌های تخصصی در بدهی نظام بانکی هم ۶۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان گزارش شده که رشد ۵.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از مدیران نظام بانکی «بدهی دولت به بانک‌ها»، «تسهیلات تکلیفی بانک‌ها» و «تعهدات بانک‌های خصوصی به پیمانکاران» را از دلایل اصلی افزایش بدهی نظام بانکی به بانک مرکزی اعلام کرده است.

در پیوند با همین موضوع کامران ندری «مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی» به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که کاهش نرخ سود بانکی در سال‌ جاری اجرایی نخواهد شد.

به گفته او «اگر روند کاهش نرخ سود در سال ۹۶ ادامه پیدا کند، بانک‌ها با کسری منابع مواجه می‌شوند.»

ندری «پیشنهاد نرخ سود بانکی بیشتر به مشتریان» را از راهکارهای نظام بانکی برای جبران کسری نقدینگی و منابع مالی دانسته و گفته است: «بانک‌ها مجبورند نرخ سود سپرده را افزایش دهند تا سپرده گذاران تمایلی به خارج کردن سپرده‌ها از بانک نداشته باشند».

پیش از این ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران هم کاهش نرخ سود بانکی را یکی از دلایل احتمالی «زیان‌ده بودن» بانک‌ها عنوان کرده بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که سال گذشته منتشر شد، اعلام کرد که «بخشی از فعالیت‌های نظام بانکی ایران متوقف شده و بانک‌ها بدون استقراض از بانک مرکزی امکان ادامه فعالیت ندارند».

دی ماه سال گذشته نیز همزمان با بازگشایی نماد بانک‌ها در بورس اوراق بهادار بانک‌ها  که با کاهش سود سهام بانک‌های تجارت و صادرات همراه بود، مشخص شد که این دو بانک صورت‌حساب‌های سالانه را «دستکاری» کرده و در حالیکه «زیان‌ده» بودند، اعلام سود کرده‌اند.

دولت حسن روحانی وعده کرده بود که تا پایان سال ۹۵ ساختار نظام بانکی را اصلاح و نرخ سود بانکی را به ۱۵ درصد کاهش دهد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.