ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در مصر وضعیت اضطراری اعلام می‌شود

در اثر انفجار در کلیسای قبطی‌ها در شهرهای طنطنا و اسکندریه شماری از مسیحیان جانشان را از دست دادند. رئیس جمهوری مصر به این بهانه حقوق شهروندان را محدودتر می‌کند.

بعد از انفجار در دو کلیسای قبطی در دو شهر مصر، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر شامگاه گذشته اعلام کرد که می‌خواهد به مدت سه ماه در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کند.

در اثر انفجار در کلیسای قبطی‌ها در شهرهای طنطنا و اسکندریه شماری از مسیحیان جانشان را از دست دادند

سیسی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت بعد از آنکه اقدامات لازم مطابق قانون اساسی انجام شود، در مصر وضعیت اضطراری برقرار خواهد شد.  این طرح می‌بایست در پارلمان مصر به تصویب برسد.

در سال‌های گذشته در مصر به خاطر بحران‌های داخلی و برای مهار کردن خشونت معترضان، چندین بار وضعیت اضطراری برقرار شده است. در اینگونه مواقع منع رفت و آمد شبانه، بازداشت خودسرانه بدون حکم دادستان و تفتیش خانه‌های شهروندان در مصر به یک امر عادی بدل می‌شد.

عبدالفتاح سیسی گفته است با اعلام وضعیت اضطراری قصد دارد تعداد سربازان و نیروهای امنیتی را افزایش دهد و به طور مؤثرتری با تروریسم و اسلام‌گرایی مقابله کند.

سیسی گفت: «مبارزه با تروریست‌ها دردناک و طولانی خواهد بود.»

رئیس جمهوری مصر برخی کشورها را متهم کرد که از تروریسم در مصر پشتیبانی می‌کنند اما به طور مشخص از کشور مشخصی نام نبرد.

او همچنین اعلام کرد که قصد دارد در مصر تشکیلات اداری تازه‌ای با عنوان «شورای مقابله با تروریسم» دایر کند.

پیش از این، سیسی به ارتش مصر دستور داده بود که از ساختمان‌های دولتی به طور ویژه محافظت کند.

روز گذشته بر اثر وقوع انفجار کلیسای قبطی‌های مصر در شهر طنطا دست‌کم ۲۵ تن کشته و ۷۸ تن دیگر مجروح شدند. چند ساعت بعد نیز یک بمب‌گذار انتحاری به کلیسایی در اسکندریه حمله کرد. گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله به دو کلیسای قبطی مصر را به عهده گرفته است.

این بمب‌گذاری تنها یک‌هفته پیش از عید پاک قبطیان و در آستانه بازدید پاپ فرانسیس از مصر رخ می‌دهد.

دور تازه حمله داعش به مسیحیان مصر پس از انفجار انتحاری یک کلیسا در قاهره آغاز شد. این انفجار صبح یکشنبه ۱۱ دسامبر در یک نمازخانه منتهی به سالن اصلی کلیسای مرقس مقدس (سن‌مارک)، کلیسای جامع قبطی‌ها در قاهره رخ داد که بر اثر آن ۲۸ تن کشته و زخمی شدند. بسیاری از این کشته‌شدگان را زنان و کودکانی تشکیل می‌دادند که برای شرکت در مراسم دعای روز یکشنبه به کلیسا رفته‌بودند.

قبطی‌های مصر ــ نامی که به مسیحیان ارتدوکس این کشور اطلاق می‌شود ــ حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۹۰ میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند. آنها بزرگترین جامعه مسیحی خاورمیانه‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.