ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسپنتا: برای عقد پیمان استراتژیک با آمریکا به اجازه ديگران نیاز نداریم

<p>مشاور امنیت ملی افغانستان می&zwnj;گوید افغانستان یک کشور مستقل است و می&zwnj;تواند با هر کشوری که بخواهد روابط استراتژیک داشته باشد.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>در یک ماه گذشته و پس از آن که رئیس جمهور افغانستان تأیید کرد که آمریکا سند همکاری راهبردی بلندمدت را به افغانستان سپرده است، مقامات ایرانی و پاکستانی از احتمال عقد این پیمان، ابراز نگرانی کردند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>تا کنون دولت افغانستان آشکارا با بستن این پیمان موافقت نداشته و یا آن را رد نکرده است اما در رویکردی محتاطانه، گفت&zwnj;وگوهایی را پیرامون این پیمان با کشورهای همسایه داشته است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>ایران با وجود اعلام پشتيبانی از صلح و ثبات در افغانستان، با حضور نظامیان بین&zwnj;المللی در اين کشور مخالفت کرده و آنان را &laquo;اشغال&zwnj;گر&raquo; می داند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>پاکستان نیز که تا کنون از&laquo;متحدان نزدیک&raquo; ائتلاف بین&zwnj;المللی در جنگ با القاعده و طالبان به&zwnj;شمار می&zwnj;رفت، به افغانستان پیشنهاد کرده است در قبال مهار طالبان و کمک به صلح، با ایجاد پایگاه&zwnj;های دائمی نظامی آمریکا مخالفت کند.</p> <blockquote> <p>&nbsp;</p> <p>اسپنتا: ما در این مورد با کشورهای همسایه مشورت نمی&zwnj;کنیم و پروای آنان را نداریم، چرا که آن&zwnj;ها هنگامی که نیروی هسته&zwnj;ای ایجاد می&zwnj;کردند و به تروریستان پناه می&zwnj;دادند با ما مشورت نکردند</p> </blockquote> <p>اما اکنون رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان می&zwnj;گوید که افغانستان به این نگرانی&zwnj;ها توجهی نخواهد کرد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اسپنتا که روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت، در نشست پرسش و پاسخ با اعضای مجلس نمایندگان افغانستان حضور یافته بود گفت: &laquo;ما در این مورد با کشورهای همسایه مشورت نمی&zwnj;کنیم و پروای آنان را نداریم، چرا که آن&zwnj;ها هنگامی که نیروی هسته&zwnj;ای ایجاد می&zwnj;کردند و به تروریستان پناه می&zwnj;دادند با ما مشورت نکردند.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>با وجود این، مشاور امنیت ملی افغانستان افزود که عقد پیمان استراتژیک با پیش&zwnj;شرط&zwnj;هايی همراه است و این پیمان در صورتی از جانب افغانستان مورد قبول واقع خواهد شد که شرط&zwnj;های این کشور برآورده شود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>رنگین دادفر اسپنتا از شرایطی سخن گفت که پیش از این ازسوی حامد کرزی رئیس جمهور این کشور مطرح شده بود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&laquo;آوردن صلح و تأمین ثبات درافغانستان، چگونگی کمک آمریکا به این کشور، تقویت دولت، جلوگیری از عملیات خودسرانه و دیگرکاری&zwnj;هایی که مانع تقویت دولت افغانستان می&zwnj;شود و قانون&zwnj;مند شدن حضور نیروهای خارجی با در نظرداشت اوضاع و شرایط منطقه&raquo;، از جمله شروط عمده افغانستان می&zwnj;باشد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>حامد کرزی گفته است که این کشور کمیسیونی را ایجاد کرده است تا سند همکاری&zwnj;های استراتژیک با واشنگتن را بر اساس &laquo;منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی افغانستان&raquo; ترتیب دهد.<br /> <br /> قرار است به&zwnj;زودی به&zwnj;خاطر این موضوع، لوی جرگه ( مجلس بزرگ) این کشور برگزار شود تا نمایندگان مردم در مورد رابطه استراتژیک با آمریکا تصمیم بگیرند.<br /> &nbsp;</p>

مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید افغانستان یک کشور مستقل است و می‌تواند با هر کشوری که بخواهد روابط استراتژیک داشته باشد.

در یک ماه گذشته و پس از آن که رئیس جمهور افغانستان تأیید کرد که آمریکا سند همکاری راهبردی بلندمدت را به افغانستان سپرده است، مقامات ایرانی و پاکستانی از احتمال عقد این پیمان، ابراز نگرانی کردند.

تا کنون دولت افغانستان آشکارا با بستن این پیمان موافقت نداشته و یا آن را رد نکرده است اما در رویکردی محتاطانه، گفت‌وگوهایی را پیرامون این پیمان با کشورهای همسایه داشته است.

ایران با وجود اعلام پشتيبانی از صلح و ثبات در افغانستان، با حضور نظامیان بین‌المللی در اين کشور مخالفت کرده و آنان را «اشغال‌گر» می داند.

پاکستان نیز که تا کنون از«متحدان نزدیک» ائتلاف بین‌المللی در جنگ با القاعده و طالبان به‌شمار می‌رفت، به افغانستان پیشنهاد کرده است در قبال مهار طالبان و کمک به صلح، با ایجاد پایگاه‌های دائمی نظامی آمریکا مخالفت کند.

اسپنتا: ما در این مورد با کشورهای همسایه مشورت نمی‌کنیم و پروای آنان را نداریم، چرا که آن‌ها هنگامی که نیروی هسته‌ای ایجاد می‌کردند و به تروریستان پناه می‌دادند با ما مشورت نکردند

اما اکنون رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که افغانستان به این نگرانی‌ها توجهی نخواهد کرد.

اسپنتا که روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت، در نشست پرسش و پاسخ با اعضای مجلس نمایندگان افغانستان حضور یافته بود گفت: «ما در این مورد با کشورهای همسایه مشورت نمی‌کنیم و پروای آنان را نداریم، چرا که آن‌ها هنگامی که نیروی هسته‌ای ایجاد می‌کردند و به تروریستان پناه می‌دادند با ما مشورت نکردند.»

با وجود این، مشاور امنیت ملی افغانستان افزود که عقد پیمان استراتژیک با پیش‌شرط‌هايی همراه است و این پیمان در صورتی از جانب افغانستان مورد قبول واقع خواهد شد که شرط‌های این کشور برآورده شود.

رنگین دادفر اسپنتا از شرایطی سخن گفت که پیش از این ازسوی حامد کرزی رئیس جمهور این کشور مطرح شده بود.

«آوردن صلح و تأمین ثبات درافغانستان، چگونگی کمک آمریکا به این کشور، تقویت دولت، جلوگیری از عملیات خودسرانه و دیگرکاری‌هایی که مانع تقویت دولت افغانستان می‌شود و قانون‌مند شدن حضور نیروهای خارجی با در نظرداشت اوضاع و شرایط منطقه»، از جمله شروط عمده افغانستان می‌باشد.

حامد کرزی گفته است که این کشور کمیسیونی را ایجاد کرده است تا سند همکاری‌های استراتژیک با واشنگتن را بر اساس «منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی افغانستان» ترتیب دهد.

قرار است به‌زودی به‌خاطر این موضوع، لوی جرگه ( مجلس بزرگ) این کشور برگزار شود تا نمایندگان مردم در مورد رابطه استراتژیک با آمریکا تصمیم بگیرند.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.