ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: حمله شیمیایی «خان شیخون» عملیات ایذایی بود

رئیس جمهوری روسیه این ادعا را در میان آورده که حملات شیمیایی دیگری در حومه دمشق تدارک دیده شده. به گفته پوتین هدف زمینه‌سازی برای دخالت نظامی آمریکا در سوریه است.

در آستانه سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در یک نشست خبری مشترک با سرگئی ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا که سه‌شنبه ۱۱ آوریل در کرملین برگزار شد، ادعا کرد روسیه شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب در سوریه بک عملیات ایذایی (گمراه‌کننده) بوده. حومه دمشق هم به گفته پوتین یکی از اهداف چنین عملیاتی‌ست.

پوتین: حمله شیمیایی «خان شیخون» عملیات ایذایی بود

رئیس جمهوری روسیه در نشست خبری یاد شده گفت:

«گزارش‌هایی از چند منبع مختلف به دست ما رسیده که عملیات ایذایی مانند این (حمله شیمیایی به خان شبیخون) – و من نمی‌توانم نام دیگری روی آن بگذارم – در مناطق دیگری در سوریه، از جمله در حومه جنوب دمشق تدارک دیده شده. آن‌ها می‌خواهند در این مناطق از بمب‌های شیمیایی استفاده کنند و دولت سوریه را در مظان اتهام قرار دهند.»

بامداد جمعه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین ارتش آمریکا بیش از ۵۰ موشک کروز «توماهاوک» را به سمت پایگاه هوایی الشعیرات واقع در استان حمص شلیک کرد. نیروهای روسیه هم در این پایگاه نظامی مستقر بوده‌اند. در این حمله موشکی سنگین به نیروهای روسیه آسیبی نرسید و حتی باند پرواز جنگنده‌های شکاری هم مصون ماند. پس از این حمله بود که بحران سوریه به مسیر تازه‌ای افتاد.

حمله موشکی آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی به شهر خان شیخون در استان ادلب انجام شد. دولت سوریه هرگونه مشارکت در این حمله شیمیایی را تکذیب کرده است.

پونین در نشست خبری مشترکش با ماتارلا گفت:

«با پرزیدنت ماتارلا درباره حمله موشکی آمریکا به سوریه صحبت کردم. به او گفتم که این حمله مرا به یاد رویدادهای سال ۲۰۰۳ می‌اندازد. در آن زمان نمایندگان آمریکا در شورای امنیت گفته بودند که در عراق سلاح شیمیایی پیدا کرده‌اند. بعدش هم کارزاری برگزار کردند برای تدارک حمله نظامی به عراق و سرانجام این کشور ویران شد و خطر تروریسم هم افزایش پیدا کرد و عراق به صحنه‌ای جهانی برای خودنمایی گروه دولت اسلامی تبدیل شد.»

وزارت دفاع روسیه هم در این میان نسبت به عملیات ایذایی شیمیایی در سوریه هشدار داده. وزارت دفاع روسیه نیز می‌گوید شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد گروه‌های تکفیری قصد دارند مناطقی از سوریه را هدف حملات شیمیایی قرار دهند.

در حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب در سوریه ۸۰ نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند.

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان برای رایزنی درباره این بحران در لوکا گرد آمدند. در دومین و آخرین روز اجلاس لوکا گروه هفت اعلام کرد که قصد دارد روسیه را تحت فشار قرار دهد تا از حمایت از بشار اسد دست بردارد. کانادا و بریتانیا تحریم‌های اقتصادی بیشتر روسیه را در چشم‌انداز قرار داده‌اند.

وزاری خارجه کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی و عربستان سعودی و اردن و قطر نیز برای شرکت در رایزنی‌ها درباره بحران سوریه به لوکا دعوت شده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    رسانه ها داعشی وار سر حقیقت را می برند آنهم برای چه کسانی آمریکا اسرائیل و عربستان و قطر و انگلیس و امارات