ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر قاسم سلیمانی به اقلیم کردستان برای جلوگیری از «همه‌پرسی استقلال»

فرمانده نیروی قدس سپاه با زبان تهدید از مقامات اقلیم کردستان خواست با دولت مرکزی عراق در گفت‌وگو بمانند. اتحاد دو حزب مهم کردستان هم به نگرانی‌های تهران دامن زده.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به شهر سلیمانیه در منطقه خودگردان کردستان عراق سفر کرده است. هدف او از این سفر گفت‌وگو با مقامات اقلیم کردستان عراق برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال و تشکیل دولت مستقل کردستان عراق است.

مسعود بارزانی − قاسم سلیمانی

شرق‌الاوسط به نقل از دو مقام ایرانی و کرد این خبر را نقل کرده است. برخی خبرگزاری‌های داخلی این خبر را به نقل از خبرگزاری‌های روسی بازتاب داده‌اند.

اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی به شرق‌الاوسط اطلاع داده که قاسم سلیمانی با مقامات و رهبران این حزب از جمله با کوسرت رسول، معاون اول جلال طالبانی گفت‌وگو کرده است. هدف از این گفت‌وگوها جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق است.

همچنین قاسم سلیمانی از سلیمانیه به اربیل رفته و با مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکراتیک کردستان نیز گفت‌وگوهایی درباره لغو همه‌‌پرسی برای استقلال کردستان انجام داده است.

همزمان با سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به عراق در هشتم فروردین، دفتر مطبوعاتی مسعود بارزانی اعلام کرده بود که به زودی همه‌پرسی استقلال برای کردستان برگزار می‌شود.

مسعود بارزانی درباره همه‌پرسی استقلال به عنوان رویدادی که سرنوشت کردستان را دگرگون خواهد کرد، با دبیرکل سازمان ملل گفت‌وگو کرده بود. بارزانی در اربیل وعده داده بود:

«برای اینکه جهان از تصمیم مردم کردستان عراق درباره آینده خود مطلع شود، به زودی همه‌پرسی استقلال برگزار خواهیم کرد.»

بارزانی پیش از این از دولت عراق گلایه‌مند بود که مانع از فروش نفت اقلیم کردستان عراق می‌شود و حتی حقوق کارمندان اقلیم را هم پرداخت نمی‌کند. این مشکلات و همچنین هراس از اقتدارگرایی دولت عراق موجب شده که فکر همه‌پرسی استقلال برای کردستان قوت بگیرد.

مسعود بارزانی گفته بود:

«اقلیم کردستان عراق می‌خواهد شریک دولت عراق باشد اما اگر این امر میسر نشود، یک رفراندوم برگزار خواهد کرد و از مردم خواهد پرسید درباره رابطه طولانی‌اش چه تصمیمی می گیرند یعنی با عراق باشند یا بیرون از آن؟»

شبکه خبری «السومریه» احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» یکشنبه دوم آوریل نشست ویژه‌ای را به منظور تعیین سازوکارهای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان برگزار کردند. این نشست که با نظارت مسعود بارزانی، دبیرکل حزب دموکرات کردستان و کوسرت رسول، معاون دبیرکل حزب اتحادیه میهنی به رهبری جلال طالبانی برگزار شد، برای تشکیل کمیته ویژه‌ای که قرار است زمان و نحوه برگزاری همه‌پرسی را تعیین کند، به توافق رسیده‌اند.

منبعی که نام او افشا نشده به شرق‌الاوسط گفته است که قاسم سلیمانی در گفت‌وگوهایش با مقامات اقلیم کردستان عراق  به زبان تهدید و خشونت متوسل شده است.

رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که قاسم سلیمانی از رهبران اقلیم کردستان خواسته است از تنش با دولت عراق بپرهیزند و با حکومت مرکزی عراق برای حل مشکلاتشان وارد گفت‌وگو شوند.

حسین یزدان‌بانا، از حزب آزادی کردستان ایران به شرق‌الاوسط گفته است:

«ایران نگران نزدیکی حزب دموکرات کردستان و حزب اتحادیه مبهنی و توافق آن‌ها بر سر همه‌پرسی استقلال است. هدف تهران این است که بین این دو حزب اختلاف و جدایی ایجاد کند.»

برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در مراکز دولتی کرکوک نیز به نگرانی‌های تهران دامن زده است. شورای استان کرکوک ۲۸ مارس سال جاری با پیشنهاد نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان بر فراز ساختمان‌های حکومتی را تصویب کرد. این مصوبه اما با انتقاد شدید ترکمن‌ها و عرب‌ها در کرکوک روبرو شد.

پارلمان عراق شنبه یکم آوریل اقدام استانداری کرکوک برای برافراشتن پرچم کردستان در نهادهای دولتی را «اقدامی غیرقانونی» دانست و حکومت اقلیم را به پائین کشیدن پرچم‌ موظف کرد. فراکسیون نمایندگان اقلیم کردستان در پارلمان ملی عراق این تصمیم را «غیرقانونی» خواندند و به اعتراض، پارلمان را ترک کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    ایران کلی به منطقه اقلیم کردستان عراق کمک کرده و هدف سفر هم این بوده که تنشی ایجاد نشود. الشرق الاوسط که در انگلیس با حمایت عربستان منتشر می شود منبع خوبی برای اتکا نیست مخصوصن اگر یک طرف قضیه ایران باشد. علاوه بر اینکه حزب دموکرات کردستان یک گروه افراطی است که حملات مسلحانه و تروریستی هم در ایران انجام داده است.

  • دلسرد

    با وجود اینکه موافق رفراندوم هستم اما عملا راه به جایی نمیبرد. ترکیه حداقل به دلایل تاکتیکی موافق نیست. ایزان هم به همچنین. پس بلحاظ اقتصادی فلج است(چون گلوگاه دست ترکیه و ایران است). یک راه می ماند آن هم پناه بردن به عربستان است که می شود دفع فاسد(ایران و ترکیه) به افسد(عربستان). حالا باید دید. یک مشکل دیگر فساد مالی خود حکام کردستان عراق است. اینها اهل معامله از نوع چرب و نون دار هستند. خوب اگر پیش بیاد . معامله می کنند. برای مثال به مقاله نفرین نفت(اگر اشتباه نکنم راجع به نامش) رجوع کنید در همین سایت زمانه.

  • م ت

    کوردستان عراق مثل افغانستان نیست که قاسم سلیمانی با تروریستهای ورشکسته ای همچون طالبان وارد مذاکره شود و از انها برای فشار بر دولت مرکزی آن کشور حمایت و یارگیری کند . گروهک های حزب اللهی و دست نشانده ی سپاه قدس هم در کوردستان عراق وجود ندارند که خودشان را به ولی فقیه فروخته باشند پس زبان ارعاب و خشونت توسط او خالی از معناست چرا که ابزارهای آن را ندارد .می ماند تهدیدهای اقتصادی و بستن مرزها از جانب عراق و ترکیه و ایران که مطمئنا همین کار را برای فشار اقتصادی بر کشور تازه استقلال یافته خواهند کرد و قطعا مردمان کورد در هر چهار کشور متحمل زیان های اقتصادی زیادی خواهند شد. در هر صورت کوردها باید این انتخابات را برگزار کنند و جواب آن هم از کاملا روشن و واضح است مگر اینکه باز هم منتظر چراغ سبز قدرت های خارجی بمانند که قاعدتا راه به جایی نخواهند برد.