ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه قطعنامه پیشنهادی درباره حمله شیمیایی در سوریه را وتو کرد

روسیه برای هشتمین بار قطعنامه‌‌ای درباره سوریه را در شورای امنیت وتو کرد. این قطعنامه خواهان تحقیقات درباره حمله شیمیایی به شهر خان شیخون و ارائه اطلاعات لازم توسط سوریه شده بود.

روسیه قطعنامه پیشنهادی از سوی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به شورای امنیت سازمان ملل برای تحقیق درباره حمله شیمیایی به شهر خان شیخون سوریه را وتو کرد.

شورای امنیت پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی مصر علیه پایتختی بیت‌المقدس را بررسی خواهد کرد

این قطعنامه شامگاه چهارشنبه ۱۲ آوریل / ۲۳ فروردین در شورای امنیت به بحث گذاشته شد و در آخرین ساعات این روز وتو شد.

قطعنامه پیشنهادی ۱۰ رأی موافق، دو رأی مخالف و سه رأی ممتنع داشت. کشورهای موافق قطعنامه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، سوئد، ایتالیا، ژاپن، اوکراین، اروگوئه، مصر و سنگال بودند، چین، قزاقستان و اتیوپی رأی ممتنع دادند و روسیه و بولیوی با آن مخالفت کردند. روسیه از آن‌جا که عضو دائم شورای امنیت است از حق وتو برخوردار است.

کشورهای غربی رویکرد چین در این تصمیم‌گیری را مثبت ارزیابی کردند.

در  قطعنامه پیشنهادی از رژیم سوریه خواسته شده بود تا در زمینه تحقیق درباره حملات شیمیایی به خان شیخون همکاری کند، اجازه دهد تا سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در خان شیخون موضوع را مورد بررسی قرار دهد و اطلاعات عملیات نظامی خود در روز حمله شیمیایی را ارائه دهد.

در حملات شیمیایی ۴ آوریل / ۱۵ فروردین به خان شیخون واقع در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۸۷ نفر کشته شدند. آمریکا و کشورهای غربی حکومت سوریه را مسئول این حمله می‌دانند اما سوریه و هم‌پیمان اصلی‌اش روسیه، شورشیان را عامل آن می‌دانند.

پیش از آغاز نشست شورای امنیت سازمان ملل گنادی گاتیلوف،معاون وزیر امور خارجه روسیه بعد از ظهر چهارشنبه در این‌باره گفته بود این قطعنامه پیشنهادی برای روسیه غیرقابل قبول است و این کشور به آن رأی مثبت نخواهد داد.

نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل پس از وتوی روسیه خطاب گفت مسکو هر بار با استفاده از حق وتوی خود درباره سوریه منزوی‌تر می‌شود.

روسیه هفته گذشته خود یک قطعنامه پیشنهادی را درباره حمله شیمیایی به خان شیخون به شورای امنیت ارائه داد. فئودور استرژیژوفسکی، سخنگوی هیئت روسیه در سازمان ملل، روز چهارشنبه ۵ آوریل / ۱۶ فروردین ضمن اعلام این خبر گفت این قطعنامه پیشنهادی کوتاه است و هدف از آن، انجام تحقیقات است و «نه مشخص کردن عاملان (حمله شیمیایی) قبل از مشخص شدن واقعیت‌ها».

اختلاف نظر بین روسیه و آمریکا درباره سوریه در نشست روز چهارشنبه وزیران خارجه دو کشور در مسکو نیز آشکار شد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفت روابط دو کشور به‌دلیل اختلاف نظر در مورد سوریه در سردترین حد خود قرار دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نسبت به تلاش‌هایی که درصددند بشار اسد را از حکومت برکنار کنند هشدار داد. او به سرنوشت عراق و لیبی که با حمله نظامی کشورهای خارجی رهبران آن سرنگون شدند اشاره کرد و گفت این کشورها به هرج و مرج کشیده شدند.

تیلرسون حمله شیمیایی به خان شیخون را نشانه‌ای دانست که بر اساس آن بشار اسد باید برکنار شود اما لاوروف تأکید کرد که هیچ مدرکی که نشان دهد حکومت سوریه در این حمله دست داشته وجود ندارد.

در ماه فوریه روسیه و چین برای هفتمین بار در حمایت از رژیم سوریه قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت را وتو کردند. در آن قطعنامه کشورهای غربی پیشنهاد اعمال تحریم‌های تازه علیه رژیم سوریه به اتهام حملات شیمیایی را مطرح کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اکبر

    ای کاش حق وتو به رای اکثریت بین بنچ کشور دارای حق وتو تبریل می شد.اگر چه برداشتن حق وتو بهترین است.