ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بشار اسد: حمله شیمیایی به خان شیخون صددرصد ساختگی بود

بشار اسد می‌گوید کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا حمله شیمیایی به شهر خان شیخون را دستاویزی برای حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه قرار دادند.

دست‌کم ۸۷ نفر در حمله شیمیایی به شهر خان شیخون سوریه کشته شدند. برای واشنگتن موضوع روشن است: رژیم اسد مسئول این حمله است. اما دمشق این اتهام را رد کرده است. بشار اسد هم سرانجام به سخن آمد و این حمله را ساختگی خواند.

بشار اسد: ارتش سوریه دیگر هیچ سلاح شیمیایی ندارد.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پنج‌شنبه ۱۳ آوریل / ۲۴ فروردین در این‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت حمله شیمیایی به خان شیخون «صددرصد ساختگی» بود.

اسد افزود ارتش سوریه دیگر هیچ سلاح شیمیایی ندارد. او گفت غرب، به‌ویژه آمریکا، حمله شیمیایی به خان شیخون را «بهانه»ای برای حمله موشکی نیروهای آمریکایی به ارتش سوریه قرار دادند.

در حملات شیمیایی ۴ آوریل / ۱۵ فروردین به خان شیخون واقع در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۸۷ نفر کشته شدند. آمریکا و کشورهای غربی حکومت سوریه را مسئول این حمله می‌دانند اما سوریه و هم‌پیمان اصلی‌اش روسیه، شورشیان را عامل آن می‌دانند.

بامداد جمعه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین ارتش آمریکا در پاسخ به حمله شیمیایی به خان شیخون بیش از ۵۰ موشک کروز «توماهاوک» را به سمت پایگاه هوایی الشعیرات واقع در استان حمص شلیک کرد. آمریکا می‌گوید حمله شیمیایی به خان شیخون از این پایگاه انجام شده بود.

بشار اسد گفت: «این حمله تأثیری بر قدرت شلیک ما و توانایی ما در حمله به تروریست‌ها نداشته است.»

اسد همچنین از «تحقیق بین‌المللی بی طرفانه و مشارکت کشورهای بی‌طرف» پشتیبانی کرد.

روسیه، هم‌پیمان سوریه، شامگاه چهارشنبه ۱۲ آوریل / ۲۳ فروردین در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی از سوی آمریکا، بریتانیا و فرانسه برای تحقیق درباره حمله شیمیایی به خان شیخون را وتو کرد.

در  قطعنامه پیشنهادی از رژیم سوریه خواسته شده بود تا در زمینه تحقیق درباره حملات شیمیایی به خان شیخون همکاری کند، اجازه دهد تا سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در خان شیخون موضوع را مورد بررسی قرار دهد و اطلاعات عملیات نظامی خود در روز حمله شیمیایی را ارائه دهد.

روسیه و سوریه می‌گویند قطعنامه پیشنهادی از دولت دمشق می‌خواست تا اطلاعات کاملی را از پروازها و عملیات نظامی این کشور برای سازمان ملل فراهم کند و این عملی نیست.

بشار اسد در مورد مذاکرات صلح سوریه نیز از آمریکا انتقاد کرد و گفت: «ایالات متحده در تلاش برای یافتن یک راه حل سیاسی جدی نیست.»

او افزود که آمریکایی‌ها می‌خواهند «از روند سیاسی استفاده کنند تا به این طریق از تروریست‌ها پشتیبانی کنند.» اسد همه گروه‌های مخالف حکومت خود را تروریست خطاب می‌کند.

پنجمین دور مذاکرات صلح سوریه در ژنو ۲۳ مارس / ۳ فروردین آغاز شد و ۳۱ مارس / ۱۱ فروردین بدون دستیابی به موفقیت امیدوارکننده‌ای پایان یافت.

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز چهارشنبه ۱۲ آوریل / ۲۳ فروردین در شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک گفت دور تازه مذاکرات صلح سوریه در ماه مه در ژنو از سر گرفته خواهد شد و نمایندگان رژیم بشار اسد و مخالفان شرکت خود در این مذاکرات را اعلام کرده‌‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    از سال ۲۰۱۳ بانک مرکزی ایران بالغ بر ۵,۶ میلیارد دلار به همتای سوریه‌ایش کمک اعتباری کرده است، به گفته کارشناسان اقتصادی «همین وام ها و هزینه های جنگی در سوریه باعث سقوط منابع ارز خارجی ایران شده است – به ویژه با وجود تحریم های آمریکا که همچنان برقرارند