ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آزادی گروگان‌‌های خانواده سلطنتی قطر، دلیل توافق اخیر سوریه

گاردین فاش کرد که توافق اخیر دمشق و شورشیان به دلیل وجود گروگان‌هایی از خانواده سلطنتی قطر در دست یک گروه شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران میسر شده. اجرای توافق اکنون متوقف شده‌است

عملیات تخلیه دو روستای شیعه‌نشین در عوض دادن اجازه خروج به مخالفان مسلح سنی از دو شهر تحت محاصره متوقف شده است. همزمان روزنامه گاردین فاش کرد که این توافق با استفاده از به‌گروگان‌گرفتن تعدادی از اعضای خانواده سلطنتی قطر به دست یک گروه شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران ممکن شده است.

مخالفان مسلح و خانواده‌هایشان از مدایا در اتوبوس - عکس:AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، هزاران سوری شنبه ۱۵ آوریل و پس از توقف عملیات تخلیه چهار شهر سوریه در حوالی حلب سردرگم مانده‌اند.

بر اساس توافق حکومت سوریه و شورشیان، با میانجی‌گری قطر و ایران، تخلیه چهار شهر سوریه آغاز شد.

بر اساس این توافق در مجموع باید بیش از ۳۰ هزار نفر از فوعه و کفریا، شهرهای تحت محاصره شورشیان، و مدایا و زبدانی، شهرهای تحت محاصره نیروهای دولتی سوریه خارج شوند.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه ۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین از شهر راشدین در استان حلب که در دست شورشیان است گزارش داد دست‌کم ۸۰ اتوبوس به شهرهای شیعه‌نشین فوعه و کفریا در شمال غرب استان ادلب وارد شدند تا مردم این دو شهر را خارج کنند.

یک منبع آگاه از شورشیان به این خبرگزاری گفته که «اجرای توافق از صبح جمعه آغاز شده است.»

اما اکنون گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده که مرحله نهایی این جابجایی متوقف شده‌است.

شورشیان و غیرنظامیانی که از مدایا و زبدانی در نزدیکی دمشق جمعه به سمت ادلب به راه افتادند، در حلب که تحت کنترل دولت بشار اسد است، منتظر مانده‌اند تا اتوبوس‌های انتقال آنها از راه برسد.

همچنین ساکنان و شبه‌نظامیان حامی دمشق که از فوعه و کفریا به راه افتاده بودند، در مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح در حوالی حلب به انتظار اتوبوس‌ها هستند.

دلیل تأخیر در اجرای توافق عدم تضمین راه عبور امن برای مخالفان مسلح در زبدانی ذکر شده‌است.

گروگان‌هایی از خانواده سلطنتی قطر

همزمان روزنامه بریتانیایی گاردین فاش کرد که توافق صورت‌گرفته به میانجیگری ایران و قطر در واقع به واسطه وجود گروگان‌هایی از خانواده سلطنتی قطر در دست یک گروه شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران میسر شده است.

به گزارش این روزنامه، ۲۶ عضو از خانواده سلطنتی قطر بیش از یک سال پیش در دسامبر ۲۰۱۵ در عراق به اسارت گروه «کتائب حزب‌الله»، یکی از گروه‌های اصلی شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت سپاه پاسداران ایران در عراق درآمده‌اند. آنها برای شکار شاهین وارد مرزهای عراق شده‌بودند.

گاردین گزارش داده که مذاکرات منتهی به توافق اخیر از دو سال پیش بین ایران و احرارالشام آغاز شده و حزب‌الله لبنان و دولت قطر در آن نقشی اساسی داشته‌اند. دو تن از گروگان‌ها در راستای امضای توافق اوایل هفته گذشته آزاد شده‌بودند.

بنابر این گزارش، مذاکرات بین چهار طرف، قطر، ایران، احرارالشام و حزب‌الله از آغاز سال جاری در دوحه کلید خورده‌است.

مخالفان مسلح و نیز گروه‌های حقوق بشری این توافق‌نامه‌ها را روشی برای تغییر جمعیتی سوریه با اتکا به تفاوت‌های فرقه‌ای و مذهبی خوانده‌اند. تهران و دمشق اما این اتهام را رد می‌کنند و این توافقات را راهی به سوی صلح می‌دانند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.