ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد علی لاریجانی از شیوه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان

لاریجانی با انتقاد از شورای نگهبان به دلیل نپذیرفتن مصوبه مجلس در مورد صلاحیت‌ نامزدهای ریاست‌جمهوری گفت که تصویب قانون وظیفه مجلس است و شورای نگهبان «باید به این موضوع توجه کند».

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از نحوه تشخیص صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان انتقاد کرد.

علی لاریجانی، یکشنبه ۲۷ فروردین در جلسه علنی مجلس ایران و ضمن نطق پیش از دستور خود گفت که شورای نگهبان قانون تصویب‌شده مجلس در مورد تشخیص صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری را نپذیرفته‌است.

ثبت‌نام بیش از ۱۶۰۰ تن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ ایران باعث شده است تا مسئولان برگزاری انتخابات در دولت و ناظران آن در شورای نگهبان نسبت به عدم وجود معیارهایی برای ثبت‌نام یا عدم شفافیت این معیارها انتقاد کنند و خواهان تغییر قانون انتخابات شوند.

رئیس مجلس اما می‌گوید که انتقادها در مورد عدم وجود قانون در این مورد متوجه شورای نگهبان است. علی لاریجانی در نطق پیش از دستور گفت که « ما در این زمینه قانون تصویب کردیم که فرد چه ویژگی های باید داشته باشد که بتوان او را مدیر و مدبر دانست و یا اینکه سوابق اجرایی‌اش چه باشد یا چه افرادی او را تایید کنند که نشان دهد او مدیر و مدبر است و اگر در بخش خصوصی بود، باید چه شرایطی داشته باشد و رجل سیاسی و مذهبی مفهومش چیست.»

ولی قانون مصوب مجلس از سوی شورای نگهبان رد شد. به گفته رئیس مجلس ایران، استدلال شورای نگهبان این بود که « تشخیص بر عهده شورای نگهبان است».

لاریجانی ادعا کرده که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با قانون تصویب‌شده موافق بوده، اما وعده داده است که آن را به صورت آیین‌نامه در آن شورا تصویب کند، «چون شورای نگهبان طبق قانون اساسی مسئول این کار است». لاریجانی توضیح داد که این وعده نیز عملی نشده‌است.

رئیس مجلس ایران در ادامه انتقادهای خود از شورای نگهبان با اشاره به وعده جنتی گفت که تصویب آیین‌نامه تنها موضوعی مربوط به داخل شورای نگهبان است و در مورد خارج از این شورا مترتب نیست. بنابراین چنین کاری خلاء قانونی را پر نمی‌کند. لاریجانی تأکید کرد که تصویب قانون وظیفه مجلس است و شورای نگهبان «باید به این موضوع توجه کند».

بیشتر بخوانید، در صفحه ویژه انتخابات

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Omid

    گفتم که همشون پدسوخته اند از لاریجانی گرفته تا احمدی‌نژاد ،،،فقط شاهزاده رضا پهلوی راه حله...حالا بازم برید به لیست تایید صلاحیت شده ی شورای نگهبان آخوندی رای بدید ،بعدشم بگید چرا بازم بیکاری ،بازم گرانیه،،خب علتش واضحه هموطنانم ،اگه کسی دلش بحاله ملت بسوزه که رهبر و شورای نگهبان تایید صلاحیت ش نمیکنه...بفهمید اینها همه دستشون تو یک کاسه است..اگر احمدی‌نژاد رو تایید صلاحیت نکردند اونوقت بفهمید این مرد تازه درده ملت رو پیدا کرده و دستش با خامنه‌ای جنایتکار دیگه تو یک کاسه نیست.