ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارنامه شهرداری قالیباف: فروش سرمایه‌های شهری و بدهی ۶۰ هزار میلیاردی

سخنگوی اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران گفت که در ۱۲ سال مدیریت قالیباف هیچ نوع درآمد پایداری برای شهر ایجاد نشده‌ و اولویت پروژه‌ها «اقدامات تبلیغاتی» بوده، نه نیاز واقعی پایتخت.

شهرداری تهران پس از ۱۲ سال مدیریت محمدباقر قالیباف حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است.

ساختمان شهرداری تهران

محمد علی تندگویان، عضو شورای شهر تهران، یکشنبه ۲۷ فروردین‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران («ایلنا») به انتقاد شدید از قالیباف پرداخت و گفت که شهردار تهران «در چهار سال اخیر هیچ‌وقت پاسخ سوال و تذکر شورای شهر را نداده‌است.»

تندگویان گفت که قالیباف سوال‌ها و تذکرها در مورد حادثه پلاسکو، هزینه تمام‌شده پروژه ساخت پل صدر و تونل نیایش را هرگز پاسخ نداده است.

رابطه بین قالیباف و شورای شهر تهران از ابتدای تشکیل دور جدید این شورا پرتنش بود. با ورود اصلاح‌طلبان به شورا، تلاش‌هایی برای جایگزین‌کردن قالیباف و نیز کنارگذاشتن مهدی چمران، رئیس اصول‌گرای شورای شهر و از حامیان سرسخت قالیباف از سوی آنها انجام شد، اما همگی شکست خورد. قالیباف پیش از آن در انتخابات ریاست‌جمهوری در برابر حسن روحانی، نامزد مورد حمایت جریان اصلاحات شکست خورده‌بود. این تنش‌ها پس از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به اوج رسید و برخی اعضای شورای شهر خواستار استعفای قالیباف شدند؛ اتفاقی که هرگز نیفتاد.

همچنین رسوایی‌های مالی و اتهام فساد به قالیباف و همسرش و نیز فروش زمین به برخی اعضای اصول‌گرای شورای شهر تنش‌ها بین فراکسیون اصلاح‌طلبان و قالیباف را تشدید کرد.

اکنون در آستانه انتخابات شوراهای شهر ۱۳۹۶ اصلاح‌طلبان سعی دارند تا اکثریت شورای شهر تهران را به دست آورند و انتقادهایشان از شهردار تهران را شدت بخشیده‌اند.

سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران مدیریت قالیباف را در حوزه مالی قابل نقد دانست و گفت که «حجم مجموع بدهی به پیمانکاران، اشخاص، بانک‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره حدود ۶۰-۷۰ هزار میلیارد تومان است.» تندگویان هشدار داد این بدهی‌ها سررسید دارند «و هر ماه و هر سال با توجه به ضرایب بانکی این مبلغ افزایش می‌یابد».

تندگویان همچنین شهرداری تهران را به دروغ‌گویی در مورد سودآوری مجموعه فروشگاه‌های شهروند متهم کرد. او گفت که در ابتدا به اعضای شورای شهر تهران اعلام شده که این فروشگاه‌ها «سود و ضرر ندارد و فروشگاهی است که بر اساس درآمدش هزینه‌هایش را جبران می‌کند». به ادعای او، پس از اعتراض شدید اعضای شورای شهر، شهرداری بالاخره اعتراف کرده که فروشگاه‌های شهروند «سالی ۳۰ میلیارد تومان سود داشته است.»

تندگویان همچنین قالیباف را به «خام‌فروشی سرمایه‌های شهر» متهم کرد.

این عضو شورای شهر تهران گفت که در ۱۲ سال مدیریت قالیباف، «هیچ نوع درآمد پایداری» برای شهر تهران ایجاد نشده‌است. او توضیح داد که تولید درآمد از زباله شهری به عنوان منبع تولید برق یا بدل‌کردن به فرآورده‌های دیگر به عنوان آسان‌ترین روش درآمدزایی برای شهر هم «هرگز اتفاق نیفتاد». در پایتخت ایران روزانه ۷ هزار تن زباله تولید می‌شود.

تندگویان در ادامه با اشاره به احداث تونل امیرکبیر گفت که پروژه‌های شهرداری تهران بدون تحقیق و کارشناسی صورت می‌گرفت. هزینه احداث تونل امیرکبیر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و هزینه نگهداری سالانه آن ۹ میلیارد تومان بوده، اما به گفته تندگویان «اصلاً هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود».

این عضو شورای شهر در ادامه مثال‌های دیگری از پروژه‌های فاقد کارشناسی مطرح کرد. به گفته او، دریاچه چیتگر به عنوان تفرجگاه ساخته شد، اما به دلیل حضور تعداد زیادی برج در اطراف آن «دیگر چشم‌اندازی برای دریاچه وجود ندارد» و این کارکرد تفریحی از بین رفته است.

او ادعا کرد که اولویت پروژه‌های شهرداری تهران «اقدامات تبلیغاتی» بوده و گفت که «احداث پل طبقاتی صدر یا تونل نیایش شاید نیاز شهر بودند، اما اولویت نبودند.» به گفته تندگویان هزینه‌های این دو پروژه پس از چهارسال هنوز غیرشفاف و مخفی باقی مانده‌است.

او اولویت‌ تهران را احداث و بهره‌برداری از خطوط جدید مترو دانست که قالیباف برای مدتی از اعطای بودجه به آن خودداری می‌کرد.

تندگویان در نهایت هشدار داد که شهردار بعدی «با کلی دیون و بدهی مواجه است.»

مدیریت قالیباف مدت‌ها است که در معرض انتقادهای گوناگون، از جمله اتهام‌های جدی فساد مالی قرار دارد. با این حال، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با حمایت اصول‌گرایان از او در مجلس شورای اسلامی مسکوت مانده‌است.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.