ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبردهای موصل ۵۰۰ هزار نفر را آواره کرده است

شمار آوارگان موصل بیشتر از آنی است که سازمان ملل پیش‌بینی می‌کرد. نبردهای جاری در شرق رود دجله شدیدتر از نبردهای بخش غرب دجله است و به همین دلیل فرار مردم نیز بیشتر شده است.

سازمان ملل می‌گوید، در شش ماهی که از حمله نیروهای دولتی عراق و متحدانش به موصل می‌گذرد، نزدیک به نیم میلیون نفر از این شهر آواره شده‌اند.

آوارگان موصل

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، لیز گراند، هماهنگ‌کننده امدادرسانی سازمان ملل در عراق روز دوشنبه ۱۷ آوریل / ۲۸ فروردین شمار غیرنظامیان آواره شده در موصل را «بهت‌برانگیز» خواند و گفت: « تاکنون بیش از ۴۹۳ هزار نفر همه زندگی خود را گذاشته و موصل را ترک کرده‌اند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در روزهای پایانی ماه مارس که از اردوگاه پناهجویی حسن شام در عراق دیدار می‌کرد از جامعه جهانی خواسته بود که به یاری ساکنان موصل و آوارگان از این شهر جنگ‌زده بشتابند.

در این تاریخ شمار آوارگان موصل ۳۵۵ هزار نفر اعلام شده بود.

سازمان ملل با ابراز نگرانی می‌گوید هنوز ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان موصل در منطقه‌ای به‌سر می‌برند که در دست گروه «دولت اسلامی» (داعش) قرار دارد.

در حمله به موصل برای بازپس‌گیری آن از دست داعش حدود ۳۰ هزار نفر از نیروهای ارتش عراق، پلیس و نیروهای ضدتروریستی شرکت دارند. لیز گراند تأکید می‌کند که چنین وضعیتی سازمان ملل را مجبور ساخته که حد نهایی عملیات کمک به آوارگان را به‌اجرا بگذارد.

به‌گفته هماهنگ‌کننده امدادرسانی سازمان ملل در عراق نبردهایی که در بخش غربی رود دجله در موصل جریان دارد شدیدتر از نبردهای شرق دجله است و این امر عامل افزایش فرار مردم از موصل بوده است.

در ماه اکتبر ۲۰۱۶ نیروهای ارتش عراق و هم‌پیمانانش حملات خود برای تصرف کامل موصل را آغاز کردند و موفق شدند کنترل بخش شرقی شهر را در روز ۲۴ ژانویه در دست بگیرند. در پایان ماه فوریه حمله برای فتح بخش غربی شهر آغاز شد و همچنان در جریان است.

موصل از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل داعش قرار دارد و به‌عنوان آخرین سنگر اصلی داعش در عراق محسوب می‌شود.

سازمان ملل در این مدت توانسته است توانایی‌های اردوگاه‌های ایجادشده در اطراف موصل را گسترش دهد با این حال با موج جدید احتمالی فرار مردم از موصل امکانات سازمان‌های کمک‌رسان نیز به‌شدت محدود خواهد شد.

بیش از نیمی از جمعیتی که از موصل و اطراف آن گریخته‌اند کودکان هستند و این موضوع نگرانی شدید سازمان ملل را برانگیخته است.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) گفته است: «ما کودکانی را دیده‌ایم که نشانه‌هایی از پریشانی روانی دارند و یا در نبردها از آن‌ها به‌عنوان سپر دفاعی استفاده شده و زخمی شده‌اند.»

شرایط بد آب و هوایی هم کمک‌های بشردوستانه را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است.

در نبردهای موصل پنج پل روی رودخانه دجله که از میان این شهر می‌گذرد، بر اثر حملات هوایی و یا حملات داعش متلاشی شده‌اند.

بسیاری از آوارگان بخش شرقی موصل به خانه‌های خود بازگشته‌اند اما زندگی به حالت عادی خود بازنگشته است، به‌ویژه به‌دلیل آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های کلیدی شهر.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.