ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرستاران ایرانی: «نه» به وزیر بهداشت

پرستاران ایرانی کارزاری را آغاز کرده‌اند. آن‌ها خواهان دستمزد عادلانه‌ و پایان دادن به «پزشک‌سالاری»‌اند. اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از دیگر مطالبات آنان است.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، جمعی از فعالان صنفی پرستاران در فضای مجازی کمپینی با عنوان «نه به وزیر بهداشت پزشک و ذینفع» راه‌اندازی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران(ایلنا)، هدف از این کمپین حمایت از انتخاب یک غیر پزشک به عنوان وزیر بهداشت در کابینه دولت آینده است.

پرستاران در این کمپین بخشی از مطالبات خود را به این شرح عنوان کرده‌اند:

«انتخاب وزیر غیر ذینفع که البته اگر پزشک باشد ذینفع است، اجرای قوانین بر زمین مانده، اجرای طرح سلامت خانواده (پزشک خانواده و نظام ارجاع)، اصلاح نظام پرداخت در حوزه بهداشت و درمان کشور، کاهش تعرفه‌های بخش خصوصی تا حدود دو برابر تعرفه‌های دولتی، اصلاح نظام آموزشی وزارت بهداشت طبق نظر کارشناسان و خارج کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی از حالت هیأت امنایی.»

پرستاران می‌گویند به کاندیدایی رأی می‌دهند که شرایط آن‌ها را بپذیرد و برنامه‌هایش در راستای مطالبات صنفی آن‌ها باشد.

کار شبانه، نبود امکانات کافی در بیمارستان‌های ایران و تفاوت بسیار زیاد دستمزد پرستاران با پزشکان ایرانی زمینه‌ساز نارضایتی پرستاران ایرانی از سیاست‌های تبعیض‌آمیز وزارت بهداشت است.

درخواست پرستاران تازگی ندارد. پیش از این شورای عالی نظام پرستاری آشکارا خواستار رفع تبعیض از پرستاران ایرانی شده بود: برقراری عدالت در پرداختی‌ها و تخصیص امکانات بخشی از خواسته‌های پرستاران ایرانی‌ست. زینب فدایی، یکی از اضای شورای عالی پرستاری به رسانه‌های داخلی گفته است:

«از رئیس جمهور آینده خواستاریم که عدالت همه‌جانبه را در بین تیم درمان و وزارت بهداشت برقرار نماید. دومین خواسته پرستاران هم وزیر غیر پزشک است. چون در غیر این‌صورت به پزشک‌سالاری در وزارت بهداشت ادامه پیدا می‌کند.»

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، قانون ارتقاء بهره‌وری و قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نیز از دیگر مطالبات پرستاران است.

نظام فاسد سلامت

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار گفته بود نظام سلامت در ایران «بسیار فاسد» است. به گفته او اختلاف پرداخت دستمزد به پزشکان در مقایسه با پرستاران در سایر کشورها چیزی حدود دو تا پنج برابر است اما در ایران پزشکان ۱۰۰ برابر پرستاران دستمزد دریافت می‌کنند.

این عضو شورای عالی نظام پرستاری همچنین گفته بود شهروندان ایرانی، پزشکان و به‌ویژه جراحان را «کاسب‌مسلک» می‌نامند.

او گفته بود: «حتی کاسبی هم قاعده و قانونی دارد و مقدار مشخصی از سود را مد نظر قرار می‌دهند اما متخصصان با دریافت ارقام نجومی تمامی قاعده و قانون کاسبی را بر هم می‌زنند و چون فرد بیمار در قبال زندگی خود معامله می‌کند، ممکن است تمام داشته‌های خود را به حراج بگذارد تا چرخ کاسبی آقایان بچرخد.»

هزینه‌های بسیاری از جراحی‌ها در ایران چندین برابر حقوق ماهیانه‌ای است که ایرانیان به‌طور میانگین در ماه دریافت می‌کنند.

این هزینه‌ها در برخی موارد آن‌قدر بالاست که به گفته مسئولان وزارت بهداشت ایران می‌تواند باعث سقوط خانواده بیمار به زیر خط فقر شود.

پرستاران سال‌هاست که برای بهبود شرایط صنفی‌شان اعتراض می‌کنند. در سال ۹۳ بیش از هزار پرستار مقابل مجلس تجمع کرده بودند تا به تبعیض بین پزشکان و پرستاران در اجرای طرح تحول سلامت اعتراض کنند.

محمد شریفی مقدم دی سال ۹۵ گفته بود که وزیر بهداشت در سال‌های اخیر با وعده‌هایی که هرگز عملی نشدند، تنها جامعه پرستاری ایران را سردرگم کرده ‌است.

عدم حمایت پرستاران از سوی وزارت بهداشت درحالی است که ایران با کمبود پرستار روبه‌روست. آمارها می‌گویند سالانه حدود هزار پرستار از ایران به کشورهای ترکیه، حاشیه خلیج فارس و کانادا مهاجرت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.