ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار وزیر دفاع آمریکا از عربستان سعودی: تقویت رابطه دو کشور علیه ایران

جیمز متیس سفری را به خاورمیانه آغاز کرده که گفته می‌شود هدف آن مقابله با تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه است. او با سران سعودی در این‌باره مذاکره خواهد کرد.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با رهبران عربستان سعودی دیدار کرد. این سفر به‌منظور گسترش روابط دو کشور علیه ایران و فعالیت‌های آن برای «بی‌ثباتی» خاورمیانه صورت گرفته است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از سوی ژنرال عبدالرحمن البنیان، رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان سعودی (چپ) مورد استقبال قرار گرفت.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی صبح چهارشنبه ۱۹ آوریل / ۳۰ فروردین در کاخ الیمامه در ریاض جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا را به حضور پذیرفت. در این دیدار محمد بن نایف، ولیعهد، معاون دوم نخست‌وزیر و وزیر کشور عربستان سعودی، و همچنین عادل الجبیر، وزیر خارجه این کشور نیز شرکت داشتند.

خبرگزاری رسمی سعودی (Spa) گزارش داد که گفت‌وگوی دو طرف بر سر «روابط دوستانه و استراتژیک دو کشور، به‌ویژه در زمینه مسائل دفاعی» و همچنین اوضاع منطقه و جهان انجام شد.

جیمز متیس بعد از ظهر چهارشنبه نیز با محمد بن سلمان، ولیعهد دوم و وزیر دفاع عربستان سعودی دیدار کرد. محمد بن سلمان یک ماه پیش در واشنگتن با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرده بود و محور گفت‌وگوهای آن‌ها نیز ایران بود.

یک مقام مسئول پنتاگون که نامش منتشر نشده، روز سه‌شنبه اعلام کرد که سفر متیس به ریاض به‌منظور «تقویت» ائتلاف ایالات متحده و عربستان سعودی صورت می‌گیرد.

او گفت عربستان سعودی در جریان مذاکرات هسته‌ای کشورهای قدرتمند با ایران احساس کرد که به حاشیه رانده شده است. مذاکرات هسته‌ای با ایران در ماه ژوئیه ۲۰۱۵ در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به امضا رسید.

این مقام وزارت دفاع آمریکا افزود، جیمز متیس می‌خواهد در این سفر سخنان مقامات سعودی را «بشنود» و از آن‌ها بخواهد تا «آن‌چه را که واقعاً نیاز دارند» مطرح کنند.

رهبران عربستان سعودی از دخالت ایران در کشورهای عربی و استفاده این کشور از جامعه شیعیان، از جمله در بحرین و لبنان، به‌منظور پیشبرد اهداف خود نگران‌اند.

در یمن نیز که درگیر جنگ است، ایران از شورشیان شیعه حوثی دفاع می‌کند و عربستان سعودی از نیروهای دولتی این کشور.

سعودی‌ها در حال حاضر با دولت ترامپ در واشنگتن که مدام از «نفوذ منفی» ایران در خاورمیانه سخن می‌گوید، احساس نزدیکی بیشتری دارند. دولت ترامپ به‌دلیل آزمایش‌های موشک‌های بالستیکی ایران در ماه فوریه تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی به‌اجرا گذاشت.

ارتش آمریکا فعالیت‌های شورشیان شیعه حوثی در یمن را تهدید‌کننده گردش آزاد در تنگه استراتژیک باب‌المندب می‌داند که دریای سرخ را به اقیانوس هند متصل می‌کند.

آمریکا می‌گوید ایران با ارسال تسلیحات، به‌ویژه موشک به شیعیان حوثی این مسیر بسیار مهم تجارت جهانی را تهدید می‌کند.

ژنرال جوزف وتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در ماه مارس سال جاری میلادی، در کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریکا ایران را بزرگترین تهدید دائم در منطقه خواند و گفت: «ما با مجموعه‌ای از فعالیت‌های شرورانه ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه مواجه هستیم.»

این مقام بلندپایه نظامی آمریکا با ابراز نگرانی از فعالیت‌های ایران در عراق و سوریه، تهران را به «تلاش برای تثبیت حکومت سوریه و استفاده از مراکز جمعیتی شیعیان این کشور» متهم کرد.

روزنامه دیفنس وان آمریکا نیز در ماه فوریه از نگرانی آمریکا و هم‌پیمانانش نسبت به وضعیت تنگه باب‌المندب خبر داد و نوشت نیروی دریایی آمریکا در واکنش به افزایش حوادث خطرناک در آب‌های بین‌المللی اطراف یمن حضور خود را در دریای‌سرخ به‌ویژه اطراف تنگه باب‌المندب و ورودی جنوبی این گذرگاه آب تقویت کرد. پنتاگون سه ناوشکن را بار دیگر در دریای سرخ مستقر کرد.

با این حال، در حال حاضر مقامات پنتاگون در مورد چگونگی کمک‌های خود به عربستان سعودی بسیار محتاط عمل می‌کنند.

دولت ترامپ به‌عنوان مثال می‌تواند ارسال بمب‌های هدایت‌شونده دقیق به عربستان سعودی را که از سوی دولت اوباما به‌دلیل شمار بالای کشته‌شدگان غیرنظامی در یمن به حالت تعلیق در آمده بود، از سر بگیرد.

همچنین دولت ترامپ به‌رغم آن‌که از مذاکرات مستقیم و «هر چه سریعتر» بین طرف‌های درگیری در یمن زیر نظر سازمان ملل پشتیبانی کرده، می‌تواند حمایت خود از ائتلاف عربی ضد حوثی‌ها در یمن را تقویت کند.

دولت آمریکا اگرچه می‌خواهد به خواسته‌های عربستان سعودی گوش دهد اما مایل است که این کشور نیز در کارزار نبرد با گروه «دولت اسلامی» (داعش) در عراق و سوریه نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

یک مقام مسئول وزارت دفاع آمریکا که نامش منتشرنشده به خبرگزاری فرانسه گفته است که عربستان سعودی به‌عنوان مثال می‌تواند در عملیات هوایی ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا شرکت کند و یا کمک‌های انسان‌دوستانه خود را بیشتر کند.

این مقام مسئول می‌گوید جنگ علیه داعش «اولویت شماره یک» ارتش آمریکاست.

جیمز متیس در سفر خود به عربستان سعودی با مقامات این کشور درباره اوضاع سوریه نیز گفت‌وگو خواهد کرد. برای نخستین بار در شش سال جنگ سوریه ارتش آمریکا به‌تازگی به‌شکل مستقیم علیه نیروهای رژیم بشار اسد وارد عمل شد و یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را موشک‌باران کرد. این حمله مورد استقبال عربستان سعودی قرار گرفت.

وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار از عربستان سعودی روز پنج‌شنبه به مصر و روز جمعه به اسرائیل سفر خواهد کرد تا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. او روز شنبه از مصر به قطر خواهد رفت.

برخی از کارشناسان محافظه‌کار آمریکایی معتقدند که ایالات متحده باید در جهت تشکیل جبهه مشترکی متشکل از اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس علیه ایران فعالیت کند. کشورهای عربی خلیج فارس با اسرائیل رابطه دیپلماتیک ندارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.