ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چینی‌ها بازطراحی راکتور اراک را آغاز می‌کنند

بازطراحی و بازسازی راکتور آب سنگين اراک يکی از مباحث اصلی مذاکرات هسته‌ای ایران بود. اکنون ایران قصد دارد با کمک چین دست به این تغییرات بزند.

در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند جهان، شرکت‌های چینی و ایرانی در چند روز آینده نخستین قرارداد تجارتی با هدف بازسازی و بازطراحی راکتور آب سنگین اراک را امضا می‌کنند.

راکتور آب سنگین اراک، یکی از تأسیسات بزرگ هسته‌ای ایران

به‌گزارش رویترز، وزارت امور خارجه چین روز پنج‌شنبه ۲۰ آوریل / ۳۱ فروردین این خبر را اعلام کرد.

آینده راکتور اراک، واقع در مرکز ایران یکی از نکات مندرج در توافق‌نامه هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه، به‌عنوان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان بود. در این توافق جمهوری اسلامی ایران با بازطراحی و بازسازی راکتور اراک موافقت کرد.

بر این اساس، راکتور آب سنگین اراک به‌گونه‌ای تغییر خواهد کرد که نتواند پلوتونیوم قابل استفاده برای ساخت سلاح اتمی را تولید کند. پلوتونیوم تولیدی راکتور اراک کاربرد دوگانه از جمله در سلاح‌های اتمی داشت و به همین دلیل نگرانی کشورهای مذاکره‌کننده با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را برانگیخته بود.

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که قرارداد چین و ایران برای بازطراحی راکتور اراک روز یکشنبه آینده، ۲۳ آوریل / ۳ اردیبهشت در وین امضا خواهد شد.

ایران تضمین می‌کند که راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی‌اش به‌منظور تولید ایزوتوپ‌های پزشکی است و همواره هدف دستیابی به سلاح هسته‌ای را انکار کرده است.

راکتور آب سنگین اراک یکی از تأسیسات بزرگ هسته‌ای ایران است که در ۷۵ کیلومتری شمال غرب اراک و در ۵ کیلومتری شهر خنداب قرار دارد.

دو سال پیش چین از تشکیل کارگروه مشترکی به‌ریاست این کشور و آمریکا برای بازسازی و بازطراحی راکتور آب سنگين اراک بر مبنای توافق جامع هسته‌ای با ايران خبر داده بود.

اعلام عقد قرارداد چین و ایران برای بازطراحی راکتور اراک در حالی صورت می‌گیرد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته، چهارشنبه ۱۹ آوریل / ۳۰ فروردین اعلام کرد که ایران در همه بحران‌های خاورمیانه دست دارد و واشنگتن در حال بازنگری تمامی سیاست‌های خود مقابل ایران از جمله توافق هسته‌ای است.

تیلرسون با انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران گفت که این قرارداد به همه جنبه‌های تهدیدات ایران نسبت به منافع آمریکا نپرداخته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.