ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پافشاری بر ابلاغیه جنتی: نظر فقهای شورای نگهبان لازم‌الاجراست

به گفته عباسعلی کدخدایی اگر فقهای شورای نگهبان قوانین موجود را خلاف شرع بدانند «نظریه فقهی» خود را برای رئیس‌جمهوری و روزنامه رسمی ارسال می‌کنند. آنگاه همه باید قانون تغییر کند.

عباس کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به انتقادات نسبت به دخالت فراقانونی احمد جنتی در بررسی صلاحیت نامزدان اقلیت‌های مذهبی شوراها، تاکید کرد اگر فقهای شورای نگهبان قوانین موجود را خلاف شرع بدانند می‌توانند «نظریه فقهی» خود را برای رئیس‌جمهور و روزنامه رسمی ارسال کنند و این نظریه «به منزله امری لازم الاجرا برای همه خواهد بود.»

عباس کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان

این برای دومین بار است که درپی انتشار ابلاغیه جنجالی احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در روزنامه‌ها، سخنگوی این شورا از ابلاغیه جنتی دفاع کرده است.

جنتی دو روز پیش ابلاغیه‌ای در روزنامه‌ها منتشر کرد و در حالی که نظارت بر انتخابات شوراها و تعیین صلاحیت نامزدان آن برعهده مجلس است، از هیات‌های نظارت خواست اجازه ورود نامزدان اقلیت‌های مذهبی به شوراها را ندهند.

بیشتر بخوانید:

 ابلاغیه دبیر شورای نگهبان با اعتراضاتی مواجه شد. چند ساعت بعد کدخدایی اعلام کرد ابلاغیه تنها نظر دبیر شورای نگهبان نیست بلکه نظر فقهای این شوراست و برای رئیس‌جمهوری نیز ارسال شده است.

اما در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، گروهی از نمایندگان به دخالت جنتی در انتخابات شوراها اعتراض کردند. آن‌ها گفتند قانون انتخابات شوراها در شورای نگهبان تائید شده و مجری آن هیات‌های نظارت(اعضای مجلس)‌اند و دخالت جنتی فراقانونی است.

قاسم میرزایی نکو، نماینده دماوند گفته بود: «متأسفانه در حال حاضر نظارت استصوابی از میزان احوالات افراد به قوانین تسری پیدا کرده. این یک بدعت است. قطعاً با این روند ممکن است هر روز قوانین مصوب مجلس ملغی شود، قطعا باید این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.»

علی مطهری نایب‌رئیس مجلس اعلام کرد رئیس‌مجلس در حال رایزنی است و مجلس در انتظار شورای نگهبان است. چند ساعت بعد علی لاریجانی رئیس مجلس هم ابلاغیه احمد جنتی و سخنان عباسعلی کدخدایی را نادیده گرفت و از هیات‌های نظارت خواست طبق قانون عمل کنند.

بیشتر بخوانید:

حال سخنگوی شورای نگهبان در دومین اظهار نظر خود در این باره، به انتقادات مجلس پاسخ داده و گفته است:

«اگر شخصی یا خود فقها نسبت به همه قوانین و مقررات تردید داشته باشند که مصوبه‌ای خلاف شرع است، می توانند، از فقهای شورای نگهبان درخواست رسیدگی کنند فقها آن را بررسی می کنند، اگر خلاف شرع بود اعلام می کنند، و به منزله امری لازم الاجرا برای همه خواهد بود، این نظریه فقهی را طبق آیین نامه برای رییس جمهور و روزنامه رسمی ارسال می کنیم.»

 دبیر شورای نگهبان به رسانه‌های داخلی با صراحت گفته است که شورای نگهبان می‌تواند از نظر شرعی به قوانین تصویب شده در ایران هم ورود و آن‌ها را نقض کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.