ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تردید جدی قاضی فدرال واشنگتن در صدور حکم علیه دستور مهاجرتی ترامپ

ایرانیان با وجود تعلیق فرمان ترامپ با اختلال‌ غیرعادی در فرآیند صدور ویزا مواجهند. اما قاضی فدرال می‌گوید که فرمان‌دادن به مقام‌های کنسولی برای صدور ویزا از حوزه عمل دادگاه خارج است.

یک قاضی فدرال در واشنگتن از صدور حکم دیگری علیه دستور مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تا کنون امتناع کرده‌است.

اعتراض به فرمان مهاجرتی ترامپ در فرودگاه جان افکندی - عکس آرشیوی

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، تانیا چوتکان، قاضی دادگاه حوزه دوم ایالات متحده در واشنگتن جمعه ۲۱ آوریل، دلیل تردید خود را در صدور حکم وجود دو حکم دیگر برای تعلیق دستور مهاجرتی ترامپ دانست.

او در جلسه بررسی شکایت‌ها گفت که توقف دستور اجرایی ترامپ به دلیل حکم‌های مشابه در هاوایی و مریلند بیشتر شبیه «عملی آکادمیک» خواهد بود.

فرمان مهاجرتی ترامپ اگر اجرا می شد اتباع شش کشور عمدتاً مسلمان از جمله ایران را به مدت ۹۰ روز از سفر به ایالت متحده آمریکا منع می‌کرد. پناهجویان شش کشور سومالی، سودان، لیبی، یمن، ایران و سوریه هم به مدت ۱۲۰ روز اجازه ورود به ایالت متحده آمریکا را نداشتند.

تئودور چوآنگ، قاضی فدرال دادگاه ناحیه‌ای مریلند، پنج‌شنبه ۱۶ مارس بخشی از فرمان مهاجرتی را که به منع ورود شهروندان شش‌ کشور عمدتاً مسلمان مربوط می‌شد، معلق کرد اما بخش ناظر به منع ورود پناهجویان را از این تعلیق مستثنی کرد.

پس از او دریک واتسون، یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی تمام این فرمان را به تعلیق درآورد.

با وجود تمام این احکام هنوز روند عادی بررسی صدور ویزای جدید برای شهروندان این کشورها امکان‌پذیر نیست.

روند عادی صدور ویزا متوقف می‌ماند

دادگاه واشنگتن به ریاست قاضی چوتکان اما از موارد پیشین متفاوت بود. این دادگاه که سه‌شنبه ۱۸ آوریل آغاز شد، به شکایت گروه‌های ایرانی‌ـ‌آمریکایی علیه دستور مهاجرتی ترامپ پرداخت.

سازمان‌هایی که فرمان ترامپ را به چالش کشیدند، عبارت بودند از: مرکز برابری پارس، کانون وکلای ایرانی در آمریکا، شورای ملی ایرانیان آمریکا و اتحادیه روابط عمومی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار. پرونده شکایت طرح‌شده ادعای ده‌ها تن را مستند کرده که به گفته آنها دستور ترامپ به دانشجویان ضربه می‌زند، سفرهای تجاری را مختل می‌کند، و به جداشدن خانواده‌ها و زوج‌های جوان از یکدیگر انجامیده است.

این دادگاه برای نخستین بار به ایرانیان ساکن آمریکا گوش ‌سپرد که از مشکلات پیش‌آمده برای آنها پس از امضای دستور منع ورود شهروندان شش کشور عمدتاً مسلمان، از جمله ایران سخن گفتند.

چوتکان در این جلسات استدلال‌های گروه‌های ایرانی‌ـ‌آمریکایی و مسلمانی را شنید که می‌گفتند ایرانیان در عین تعلیق دستور ترامپ، با اختلال‌ها و تأخیرهای غیرعادی در فرآیند بررسی و صدور ویزا مواجه شده‌اند. این گروه‌ها خواهان حکم سرسختانه‌تری علیه دستور مهاجرتی هستند که بر اساس آن مقام‌های آمریکایی وادار به ادامه روند عادی بررسی صدور ویزا برای شهروندان کشورهای شش‌گانه مذکور، به‌ویژه ایران شوند.

اما چوتکان گفت که فرمان‌دادن به مقام‌های کنسولی برای صدور ویزا «دادگاه را به جایی می‌برد که از دامنه عمل آن خارج است.»

هر حکمی که در دادگاه واشنگتن صادر شود، تنها زمانی عمل خواهد شد که دو حکم پیشین دادگاه‌های مریلند و هاوایی لغو گردند؛ مگر آنکه این حکم دامنه بیشتری را تحت تأثیر قرار دهد و فرآیند صدور ویزا را نیز شامل شود.

با این حال، دانیل اشوای، وکیل وزارت دادگستری دولت ایالات متحده گفته است که «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تأخیر در صدور ویزا برای برخی از ایرانیان ارتباط مستقیمی با فرمان مهاجرتی ترامپ دارد.»

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.