ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«فروش خاک، جزیره هرمز را به ناکجاآبادی بی‌ارزش بدل می‌کند»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پیشتر گفته‌بود که خاک سرخ هرمز قاچاق می‌شود. این سازمان «بارها نگرانی خود را کتباً به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و وزارت کشاورزی» اعلام کرده‌.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت که ادامه فروش خاک جزیره هرمز، این جزیره را به ناکجاآبادی بی‌ارزش بدل می‌کند.

خاک سرخ هرمز بی‌رویه برداشت صنعتی می‌شود

معصومه ابتکار جمعه اول اردیبهشت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) تأکید کرد که فروش خاک جزیره هرمز واقعیتی غیرقابل انکار است.

ابتکار پیش از این گفته بود که خاک جزیره هرمز قاچاق می‌شود. به گفته ابتکار، سازمان حفاظت محیط زیست «بارها نگرانی خود را به صورت کتبی به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت جهاد کشاوری» اعلام کرده‌است.

او وعده داده بود که به زودی لایحه حفاظت از خاک به مجلس شورای اسلامی ایران ارائه می‌شود.

اما پس از آن عزیزالله کناری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با قاچاق کالا در استان هرمزگان قاچاق خاک از هرمز را تکذیب کرد.

او گفته بود « در مواردی افراد برای یادگاری از این سفر سنگ یا خاک رنگی با خود می برند که به ۲۰۰گرم هم نمی رسد و بیشتر جنبه تزئینی دارد و از نظر ما این کار قاچاق محسوب نمی شود.»

جزیره هرمز یکی از جزایر خلیج فارس، واقع در ۸ کیلومتری بندرعباس است. هرمز خاک سرخ غنی و ارزشمندی دارد و در تولید محصولات آرایشی، رنگ‌سازی، سرامیک، لاستیک‌سازی و غیره به کار می‌رود. بخشی از این خاک نیز به عنوان ماده خام به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

اما برداشت صنعتی و بی‌رویه خاک سرخ هرمز از دهه ۱۳۸۰ به این سو اعتراض ساکنان محلی و فعالان محیط زیستی را در پی داشته است.

شرکت «باستان معدن پودر هرمز» مهم‌ترین شرکت صادرکننده این خاک است که سالانه چندهزار تن خاک سرخ از معدن‌های این جزیره استخراج می‌کند.

ابتکار در گفت‌و‌گوی اخیر با ایلنا در واکنش به تکذیب قاچاق خاک از سوی سازمان مبارزه با قاچاق گفت که «بحث من بیشتر در مورد فروش خاک بود و نه قاچاق خاک.»

او تأکید کرد که هرگونه فروش خاک به عنوان یکی از منابع طبیعی «باید تحت نظارت و با ضوابط و دقت انجام شود». ابتکار هشدار داد که در صورت ادامه روند فعلی «تا چندسال آینده این جزیره هم به یک ناکجاآباد تبدیل خواهد شد که خیلی ارزش خاصی ندارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امین

    حرفی برای گفتن ندارم.