ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابتکار: اولین گام مشترک با عراق برای مقابله با ریزگردها برداشته شد

رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید ایران و عراق مذاکراتی را برای مقابله با ریزگردها آغاز کرده‌اند و اجلاس بین‌المللی گردوغبار برای نخستین بار توسط سازمان ملل در تهران برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست ایران از مذاکرات جمهوری اسلامی و عراق برای مقابله با ریزگردها خبر داد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران موضوع ریزگردها را «مسئله‌ای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» دانست.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران دوشنبه ۴ اردیبهشت گفت: «حدود دو ماه است که بغداد برای همکاری در موضوع ریزگردها اعلام آمادگی کرده و مذاکراتی در هفته گذشته برای اجرایی شدن اولین گام در مقابله با ریزگردها صورت گرفته است.»

ابتکار با بیان این‌که مرکزی برای آموزش و توان‌افزایی کشور عراق در موضوع گردوغبار تشکیل شده است، افزود: «محدوده کانون ریزگردها و مجریان طرح مشخص شده‌اند، که امیدوارم کشور عراق مسئولیت خود را برای احیای تالاب‌ها، رفع مشکلات کانون‌های گرد و غبار در عراق نقش خود را ایفا کند.»

استان خوزستان ایران در مرز عراق بیش از ۱۳ سال است که با پدیده گرد و غبار مواجه است. طی سال‌های گذشته مسئولان اعلام می‌کردند که بخش اعظم این طوفان شن از کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه و اردن بر می‌خیزد.

با این حال در یک سال اخیر برخی کارشناسان و مسئولان بر این نظر بوده‌اند که گرد و غبارهای خوزستان ریشه در کانون‌های داخلی گرد و غبار دارد و ناشی از انتقال ‌آب از سرشاخه‌های کارون، سدسازی، اکتشاف نفت و در نتیجه خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان است.

معصومه ابتکار نیز در اسفندماه سال گذشته تأیید کرده بود که بخشی از گرد و غبار خوزستان منشأ داخلی دارد. او گفته بود بر اساس مطالعات انجام گرفته در خوزستان ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی وجود دارد و دولت در حال برنامه‌ریزی برای آن است.

ابتکار روز دوشنبه موضوع ریزگردها را «مسئله‌ای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» دانست و گفت: «کانون‌های گردوغبار در عربستان، افغانستان و شمال شرق قره قوم (بیابانی در آسیای مرکزی که بیشتر ترکمنستان را شامل می‌شود) مستقیماً ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهند.»

او گفت: «از حدود دو سال پیش قطعنامه‌های متعددی درباره گردوغبار صادر شده و در دستور کار سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته است.»

به‌گفته رئیس سازمان محیط زیست اجلاس بین‌المللی گردوغبار برای نخستین بار توسط سازمان ملل در تیرماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

آبان‌ماه دو‌ سال پیش دولت حسن روحانی در جریان تدوین «سند ملی مقابله با گرد و غبار» اعلام کرد که مقابله با پدیده ریزگردها دست‌کم دو دهه و با روند فعلی تأمین بودجه ۳۰ سال به طول خواهد انجامید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    سالی یک قدم بردارید تا چند هزار سال دیگه به طرفهای بصره میرسید.