ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک سؤال: چرا ایران اینقدر خطرناک است؟

کارولین رولانتز، کارشناس هلندی خاورمیانه از ایران می‌گوید

کارولین رولانتز - رژیم ایران سرکوبگر است و از گروه‌ یا کشورهای نامناسبی در خاورمیانه حمایت می‌کند. اما من که فکر نمی‌کنم خطری بزرگ برای جهان باشد.

در تهران هستم و هوا کمی از هلند بهتر است. در پارک زیبای لاله جوانان روی چمن نشسته‌اند و در حال گپ زدن هستند. نمی‌دانم کار شهرداری بوده یا انجمن مغازه‌داران که فاصله بین کاخ موزه گلستان و موزه پست، دورتادور درختان، گل‌های جعفری کاشته‌اند. توریست‌ها هم در خیابان‌ها پرسه می‌زنند. به ایران خوش آمدید، کشوری که حامی دولتی بزرگی است برای تروریسم.

کارولین رولانتز، کارشناس هلندی در حوزه خاورمیانه و ایران

البته این حرف‌های وزیر امور خارجه آمریکا، رکس تیلرسون است؛ کسی که هفته پیش ادعا کرده ایران به تعهدات جهانی خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده است. شاید فکر کرده باشید که ماجرا به رعایت تعهدات توافق هسته‌ای ختم شده، اما اینطور نیست. تیلرسون تا اینجا پیش رفته که گفته: «ایران با تحریک آمریکا، خاورمیانه و جهان را تهدید کرده است.» واشنگتن قرار است سه ماه آینده بررسی کند که اصولاً آیا برچیده شدن تحریم‌ها در راستای منافع امنیتی آمریکا بوده است.

در این میان از تحریم‌های تازه علیه ایران سخن می‌رود. کنگره آمریکا قصد دارد مانع فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران شود، در حالی که اوباما مجوز فروش آنها را صادر کرده بود. استدلال‌شان این است که ایرانی‌ها با این هواپیماها ممکن است اقدامات جنگی ترتیب دهند. در جریان هستید که ایرباس هم به علت قطعات آمریکایی‌ِ بخش‌هایی از هواپیما دیگر اجازه ندارد به ایران هواپیمای ایرباس بفروشد.

همچنین، کنگره می‌خواهد سپاه را در لیست تروریستی قرار دهد. اگر این اتفاق بیفتد تمام مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای برای ایران به باد فنا می‌رود. سپاه در این سال‌ها بخشی از اقتصاد ایران را به چنگ گرفته است. اگر کسی با یکی از این بی‌شمار شرکت‌های سپاه معامله کند، باید منتظر جریمه‌های کلان باشد.

چشم‌انداز این جریانات، تأثیری منفی بر تجارت بین‌المللی با ایران گذاشته است. شرکت‌های بزرگ نمی‌خواهند ریسک کنند که به خاطر معامله با ایران با آمریکا دربیفتند. افزون بر این، هنوز توافق هسته‌ای برای اقتصاد ایران نیز چندان ثمربخش نبوده است. بیکاری میان جوانان به ۳۰ درصد افزایش یافته است. دختران و پسرانی که در پارک لاله بر چمن‌ها نشسته بودند، احتمالاً بیکارند.

می‌خواهم دو سؤال مطرح کنم. پرسش اولم این است که چرا ایران، این کشور"جهان سومی!" برای آمریکا اینقدر خطرناک است؟ به نظر می‌رسد ایران حتی از گروه دولت اسلامی (داعش) هم برای آمریکا خطرناک‌تر است، زیرا به‌ندرت درباره این گروه تروریستی در واشنگتن صحبت می‌شود. کجاست آن برنامه دونالد ترامپ که دولت اسلامی را ریشه‌کن کند؟

شاید پاسخ شما این باشد که تصرف سفارت آمریکا توسط تعدادی از تندروهای ایران که حدود ۴۰ سال پیش رخ داد، دلیل این است که آمریکا ایران را خطری بزرگ برای خود می‌داند. اما پرسش اینجاست که چرا این سفارت‌گیری قدیمی تا این حد برای آمریکا تروما ایجاد کرده ولی سهم عربستان سعودی در حمله ۱۱ سپتامبر در آمریکا هیچ هراسی در دل آمریکا نیفکنده است؟

پرسش دوم من این است که اگر ایران تروریستی است، عربستان سعودی که مدارس و مساجد را از اندونزی تا هلند حمایت مالی می‌کند تا معتقدان مسلمان را رادیکال کند، تروریستی نیست؟

در حالی که تیلرسون از ایران یک شیطان بزرگ ساخته است، همکارش جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، عربستان سعودی را می‌ستاید که به تمام مسئولیت‌هایش به‌عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه خاورمیانه به‌خوبی عمل می‌کند. درست است! عربستان دو سال است که با بمبارانِ زیرساخت‌های یمن در حال انجام تعهداتش در منطقه است.

برای پرسش دوم پاسخ قاطعی ندارم. ممکن است فروش سودآور اسلحه در منطقه یکی از دلایل آن باشد. اما این را بدانید: رژیم ایران سرکوبگر است و از گروه‌ یا کشورهای کاملاً نامناسبی در خاورمیانه حمایت می‌کند. اما اینکه ایران برای جهان خطری بزرگ به‌شمار رود؟ من که فکر نمی‌کنم.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهرام

    درست میگه. پول عربستان برای غرب مهمه نه ریش و پشم شازده هاش. برای همین تا پول میرسه کسی کاری به حقوق بشر و یازده سپتامبر و تجاوز جنگی و این قرتی بازی ها نداره. امان از روزی که دیگه نگه داشتن عربستان نصرفه و از فرداش بهش بند می کنن. ایران به اندازه ای که برای ایرانی ها خطرناکه برای دیگران خطری نداره. ایران تنها کشوری هست که حکومتش با تمامیت ارضی و پرچم و تاریخ و فرهنگ و هنر اون سرزمین دشمنی داره و خفت و خواری ایرانی ها رو می خواد. ایرانی ها اون قدری که به هم بند می کنن و سر هم کلاه می گذارن سر هیچ غریبه ای چنان بلاهایی نیاوردن. خیانت هایی که ایرانی ها در حق مملکت خودشون کردن هیچ ملت دیگری نداشتن. کاش ایرانی ها قدر دور هم بودن رو بدونن و پتانسیل کشورشون برای سرآمد شدن رو بشناسن تا دیر نشده. ایران و عربستان و ترکیه به جای برادری از روی حماقت و به طمع حکومتهای فاسد دیکتاتوری و تحریک غرب به جون هم افتادن، هند و پاکستان با هم بدن، چین و ژاپن مساله دارن، کره از وسط نصف شده.. این طرف همه چیز در حال تلاشی و تجزیه و واپاشی هست. چی می شد اگه برادر بودیم؟

  • ایرج نصرالهی

    چرا هیچکس نمیگه این حکومت اسلامی رو چهل سال پیش همین امریکا باهمدستی رجال آن زمان و برنامه ریزییموبرنامه ریزی چند ساله بوجود آورد وهم برای خودش و هم ملت بدبخت ایران بلا درست کرد نمی دانم شاید همکاری امریکا و این حکومت تا امروز هم ادامه دارد ولی ما ملت ایران رو که با این کارش ،نابود کرد

  • bijan

    پاسخ به این ها ساده است . نظام ایران ایده ئو لوزیک است و قادر به بسیج توده های عمدتا شیعه در منطقه با شعار های ضد اسرائیل که میتواند برای منافع غرب در دراز مدت خطرناک باشد در حالیکه عربستان یک حکومت پادشاهی سنتی است که بقایش با حمایت کامل غرب میسر است . وقتی آمریکا میتواند میلیاردها دلار اسلحه به آنها بفروشد چرا باید بخاطر دموکراسی و رعایت حقوق بشر از حمایت این حاکمان مرتجع عرب دست بردارد؟!

  • nader

    روسیه و حکومت ایران با حمایت از اسد جانی ٬ سبب تکرارپرتاب بمب شیمیایی و بشکه باروت و کشتار کودکان میشوند

  • reza

    تو چطور کارشناسی هستی که دولتی که با زبان خودش امریکا رو شیطان بزرگ می نامند و هر روز شعار مرگ بر امریکا در داخل آن طنین انداز است، نظامی که علنا از نابودی اسرئیل حرف می زد کم خطر تر از کشوری می دانی که به طور رسمی هیچک از این حرفها رو نزده است ؟! منم با روش خودت به این سوال پاسخ میدم و می گم شاید دلارهای نفتی ایران در این نظر کارشناسی تو بی تاثیر نبوده است

  • صمد

    مشکل اصلی دنیا انسانهای ناآگاه، احساساتی و به خیال خود عدالت جویی امثال ایشان هستند. ممکن است 4 تا جوان برای ده دقیقه بی مزاحم جلوی چشم او در پارک نشسته باشند ولی ایشان بدلیل نا واردی در امور ایران نمی دانند که آنها احتمالا در حال خرید و فروش مواد مخدر است. همان جوانها اگر بر اثر بیکاری آنجا ننشسته باشند و برای تفریح آنجا باشند بزودی توسط پلیس سین جیم خواهند شد. از همه مهمتر اینکه ممکن است اقلیتی از ایرانی ها در ناز و نعمت مشغول عیش و نوش باشند ولی اقدامات همین "ایران آرام و بیچاره" در سوریه، عراق، یمن، بحرین، افغانستان و ..... صدها هزار بیگناه را با مرگ و مصیبت مواجه کرده. ایران سالهای سال با القاعده همکاری نزدیک داشته و هنوز نه یک گلوله به داعش شلیک کرده نه یک گلوگه دریافت کرده. تنها کشوری که در صلح کامل با داعش و القاعده باشد بسیار مشکوک است.

  • روح اله

    عربستان و یا دیگر کشورها هیچگاه روی موشک هایشان به ابری ننوشته اند که اسرائیل باید نابود گردد و یا بالاترین مقام نظامیشان هیچگاه نگفته است که ۴ پایتخت کشورهای عربی در اشغال ما می باشد. به این خانم (که احتمال چپی است) بگویید که بجای پارک لاله یک سر به خاوران و اوین بزند تا حرف های طرفداران حکومت شیعه ایران را تکرار نکند. سری نیز به افسریه بزند تا ببینید معتادان چگونه مثل کرم درهم می لولند و یا اگر بعدا خدایی ناکرده کسی از آشنایانتان نیاز به عضو بدن داشت برای خرید به تنها کشور فروشنده اعضای بدن٬ ایران بیایند. البته در سطل های زباله پارک لاله نیز می توانند کودکان خیابانی را مشاهده کنند.