ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چین نام‌های اسلامی برای کودکان را در ایالت سین کیانگ ممنوع اعلام کرد

انتخاب نام مناسب برای فرزند برای مسلمانان در غرب چین دشوارتر شده است: اگر اسم نامناسبی برای فرزندانشان انتخاب کنند، فرزندان از حق تحصیل و مزایای دولتی محروم می‌شوند

انتخاب نام مناسب برای فرزند برای بسیاری از مردم کار ساده‌ای نیست اما این فرآیند برای مسلمانان در غرب چین دشوارتر شده است: اگر اسم نامناسبی برای فرزندانشان انتخاب کنند، فرزندان از حق تحصیل و مزایای دولتی محروم می‌شوند.

طبق گزارش رادیوی آزاد آسیا، رسانه‌ای که توسط آمریکا حمایت مالی می‌شود، مقامات در منطقه غربی سین کیانگ، استانی  که در آن حدود ۲۳ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند، برای سرکوب مذهب لیستی از نام‌های ممنوعه‌ را منتشر کردند.

از نظر حکومت کمونیستی چین نام‌هایی مثل اسلام، قرآن، صدام، مکه و همچنین نام ستاره‌ها و هلال ماه قابل قبول نیستند. کودکانی که چنین نام‌هایی دارند در کشور ثبت نمی‌شوند و این آنها را از دسترسی به خدمات اجتماعی، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش محروم می‌کند.

لیست کامل نام‌های ممنوعه هنوز منتشر نشده است و دقیقا مشخص نیست طبق چه معیاری یک نام، مذهبی تلقی می‌شود.

چین مسلمانان تندرو را به حوادث خشونت آمیزی که در سال‌های گذشته صدها کشته به‌جای گذاشته متهم می‌کند. این حوادث به مجموعه‌ای از سرکوب‌ها در سین کیانگ، خانه اقلیت مسلمانان اویغوری در چین منتهی شده است. این ایالت یکی از نظامی‌ترین مناطق در چین است.

گروه‌های حقوق بشری اویغور از محدودیت‌های شدید در حوزه مذهب و آزادی بیان شکایت دارند و می‌گویند حملات سال‌های اخیر صرفا حوادثی بوده‌اند که به دلیل نارضایتی‌های محلی ایجاد شده‌ و به طور گسترده و سازمان‌یافته نبوده‌اند. در سین کیانگ رویاندن ریش بلند برای مردان جوان ممنوع است و زنان نیز حق ندارند نقاب بر چهره بگذارند و صورتشان را بپوشانند.

این گروه‌های حقوق بشری به‌سرعت علیه قانون ممنوعیت نام‌های اسلامی واکنش نشان داده‌اند. این قانون شامل ده‌ها نام است که از نقطه نگاه حزب حاکم رنگ و بوی مذهبی دارند.

سوفی ریچاردسون، مدیر چین در نهاد دیده بان حقوق بشر می‌گوید: «این قانون جدیدترین ممنوعیتی است که به نام مقابله با افراط‌گرایی مذهبی بر آزادی مذهب اعمال شده است.» به گفته او این سیاست‌ها نقض آشکار حق آزادی بیان و عقیده است.

سوفی ریچاردسون می‌افزاید:« اگر دولت همانطور که ادعا می‌کند واقعا قصد دارد ثبات و آرامش را به منطقه بازگرداند باید از سیاست‌‌گذاری‌های سرکوبگرانه دست بردارد نه اینکه به آنها بیفزاید.»

ماه گذشته مقامات در سین کیانگ در راستای گسترش محدودیت‌ها قوانین تازه‌ای تصویب کردند که یکی از آنها به کارکنان فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار اجازه می‌دهد از ورود زنان محجبه نقاب‌دار جلوگیری کنند و کارکنان را تشویق می‌کند که نام این زنان را به پلیس گزارش دهند.

این قانون جدید همچنین مردم را از رویاندن "ریش غیرنرمال" ممنوع می‌کند. قوانین ممنوعیت ریش بلند یا نقاب برچهره گذاشتن در شهرهای گوناگونی در استان سین کیانگ اعمال می‌شوند اما این قانون ممنوعیت نام‌های مذهبی قرار است در سراسر مناطق این استان اعمال شود.

ماه گذشته، یک رئیس روستا که همزمان عضو حزب کمونیست و از بومیان ایغور بود به علت نداشتن "موضع سیاسی مصمم" تنزل مقام یافت زیرا او از سیگار کشیدن در حضور ریش‌سفیدان مسلمان خودداری کرده بود. روزنامه دولتی گلوبال تایمز در چین از یکی از مقامات دولتی نقل قول کرده بود که کادرهای حزب کمونیست باید کنوانسیون مذهبی را تحت فشار قرار دهند تا "تعهد خود را به جدایی دین از دولت" نشان دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سامان

    اسلامی یا عربی ؟ فرقی که نمی کند ! در اینجاها نظام مقدس لال و کور و کر است ! تظاهر به پشتیبانی از فلسطین (برخلاف خواست خود فلسطینی ها) و مرگ بر اسرائیل گفتن با همه هزینه هایش بحساب مردم ایران ! این شعارهای فلسطین فلسطین دادن همه اش ریا و تظاهر است

  • سپیده

    اول اسمهای مذهبی بعد هم ریش بلند و روبنده بعد هم یک بمب کوچولو برای همان کافرانی که این آزادی‌ها را به مسلمانان می دهند.

  • بهروز

    38 سال است که جمهوری اسلامی به تخریب همه جانبه فرهنگ ایران و نام های ایرانی پرداخته است. چرا در تمام فیلم های سینمایی و سریال های ساخت جمهوری اسلامی، شخصیت های منفی از نام های ایرانی و شخصیت های مثبت و دوست داشتنی از نام های عربی برخوردار هستند؟؟ گمان میکنید این موضوع اتفاقی است؟؟ در سال های اولیه انقلاب اسلامی حتی نام هایی مانند: کوروش،داریوش،شهرام و ... ممنوعیت داشتند و هم اکنون نیز پس از 38 سال هنوز هم نام هایی مانند: شهلا و ... ممنوع هستند. چندی پیش کشور فارسی زبان تاجیکستان نیز بسیاری از نام هاب عربی-اسلامی را ممنوعیت بخشید که بسیار مورد خشم آخوندها و مزدوران جمهوری اسلامی قرار گرفت. از این تصمیم چین بسیار خوشحال هستم و امیدوارم هرچه زودتر به این قانون عمل شود.