ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه پس از رفراندوم: اخراج‌ گسترده کارکنان، منع ساخت برنامه‌های دوست‌یابی

بیش از سه هزار و ۹۰۰ کارمند دولتی و نظامی ترکیه از کار اخراج شدند. برنامه‌های دوست‌یابی تلویزیونی و رادیویی نیز به دلیل «ناسازگاری با ایمان و فرهنگ ترکیه» دیگر مجوز ساخت ندارند.

بیش از سه هزار و ۹۰۰ کارمند دولتی و نظامی در ترکیه از کار اخراج شدند. ساخت برنامه‌های دوست‌یابی تلویزیونی و رادیویی نیز در ترکیه ممنوع شد

اردوغان در حال سخنرانی در کارزار آری برای همه‌پرسی

به گفته آنکارا، نزدیک به چهارهزار کارمند دولتی، سربازان و افسران ارتش ترکیه که شنبه ۲۹ آوریل از شغل خود برکنار شدند، «تهدیدی برای امنیت ملی» بودند. این دومین تصفیه بزرگ در دولت ترکیه پس از پیروزی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری در رفراندوم تغییرات قانون اساسی است که اختیارات قانونی او را به عنوان رئیس‌جمهوری به شدت افزایش داد.

کارکنان اخراجی به گروه‌های گوناگونی همچون نگهبانان زندان، کارکنان اداری، دانشگاهیان، کارکنان اداره‌های مربوط به امور دینی و ارشادی تعلق داشتند و همراه آنها، ۱۲۰۰ عضو نیروهای مسلح ترکیه از جمله نزدیک ۶۰۰ افسر ارتش نیز برکنار شدند.

دلیل این اخراج گسترده، ارتباط اخراج‌شدگان با «سازمان‌های تروریستی و ساختارهایی که امنیت ملی را تهدید می‌کنند» ذکر شده‌است.

چهارشنبه ۲۶ آوریل نیز بیش از ۹ هزار مأمور پلیس از کار معلق شدند و هزارتن دیگر به دلیل ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا بازداشت شدند. آنکارا گولن را به برنامه‌ریزی برای کودتای نافرجام ژوئیه گذشته متهم می‌کند، اتهامی که گولن همواره رد کرده‌است.

پس از کودتای نافرجام سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار تن از کار برکنار یا معلق شده‌اند و ۴۰ هزار تن دیگر نیز بازداشت شده‌اند.

بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و نیز دولت‌های اروپایی نسبت به بازداشت‌های گسترده و محدودشدن هرچه بیشتر آزادی بیان در ترکیه هشدار داده‌اند.

به گفته کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، ترکیه سال گذشته با زندانی‌کردن ۸۱ روزنامه‌نگاران بیش از هر کشور دیگری روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده‌است.

سانسور برنامه‌های تلویزیونی دوست‌یابی

در حکم دیگری که دولت ترکیه شنبه صادر کرده‌است، ساخت برنامه‌های زوج‌یابی و دوست‌یابی تلویزیونی و رادیویی پس از این در ترکیه ممنوع شد.

نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه ماه گذشته گفته بود که این برنامه‌های دوست‌یابی با «ایمان و فرهنگ مردم ترکیه» سازگاری ندارد.

حکم منتشرشده علیه این برنامه‌ها اعلام می‌کند که «شوهایی در رادیو و تلویزیون که برای دوست‌یابی، عده‌ای در آن معرفی می‌شوند یا به آنها دعوت می‌شوند...دیگر نباید ساخته شوند.» حتی تبلیغات برای سرویس‌های دوست‌یابی در ترکیه نیز ممنوع شد.

یکی از نگرانی‌های مخالفان اردوغان تا کنون اسلامی‌سازی ساختار حکومتی در ترکیه بوده. این احکام جدید بر نگرانی فعالان سکولار و حامیان جدایی دین از سیاست در ترکیه افزوده است.

اردوغان در همین ماه به طرفداران خود در سخنانی گفته بود: «دغدغه ما این نیست که جورج، هانس یا هلگا چه می‌گویند. برای ما مهم آن است که عایشه، فاطمه، احمد، محمد، حسین و حسن چه می‌گویند، که خدا چه می‌گوید.»

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.