ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: مردم سایه جنگ را رفع کردند، نه دولت روحانی

رهبر ایران به انتقاد از سخنان روحانی و حامیان او پرداخت که معتقدند با روی کار آمدن‌شان خطر جنگ برطرف شده. او همچون نامزدهای اصول‌گرا اشتغال را مهم‌ترین کار دولت بعد خواند.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران در یک سخنرانی به مناسبت روز جهانی «کارگر» گفت که هر کس «کشور، نظام و امنیت» را دوست دارد، در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند.

علی خامنه‌ای در سخنرانی روز کارگر

رهبر ایران، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در این سخنرانی به انتقاد از سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و حامیان او پرداخت که معتقدند با روی کار آمدن آنها خطر درگیری نظامی با ایالات متحده و متحدانش از جمله اسرائیل برطرف شده‌است.

خامنه‌ای گفت: « گاهی می‌شنویم بعضی می‌گویند یا در گذشته گفته‌اند که وقتی ما آمدیم مسئولیت پیدا کردیم، توانستیم سایه جنگ را از سر کشور رفع کنیم، اما این حرفها درست نیست و واقعیت آن است که در تمامی سالهای متمادی، حضور ملت در صحنه، باعث رفع سایه جنگ و تعرض از سر ایران شده است.»

او در ادامه سخنان خود موضعی همچون موضع نامزدهای اصلی اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت و در قسمت اعظم سخنان خود به مسئله بیکاری و شغل‌آفرینی پرداخت. او اشتغال را «در درجه اول اهمیت» قرار داد و گفت که « اگر مسئله اشتغال به شکل مناسبی حل شود، آسیبهای اجتماعی از جمله مواد مخدر، مشکلات جوانان و آفتهای ناشی از بیکاری و بیکارگی هم کاهش محسوس خواهد یافت.»

رهبر ایران گفت مسئولان اقتصادی دولت آینده « باید از همان روز اول، همت و تلاش خود را به حل مشکل اشتغال معطوف کنند، چرا که در این موضوع مهم، حتی یک روز تأخیر جایز نیست.»

اشتغال و مبارزه با بیکاری اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و از اعضای «هیأت مرگ» در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ بوده است. این وعده‌ها در روزهای اخیر بارها از سوی منتقدان بی‌پایه و اساس و عوام‌فریبانه توصیف شده‌اند و بحث راجع به آنها در نخستین مناظره تلویزیونی شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه نیز مسئله‌ساز بود.

قالیباف وعده داده که در چهارسال درآمد اقتصادی را دو و نیم برابر می‌کند که لازمه نرخ رشد اقتصادی بین ۱۸ تا ۲۶ درصد است. او از تولید پنج‌میلیون شغل نیز سخن گفته که به گفته کارشناسان اقتصادی تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مربوط به آن محال به نظر می‌رسد.

رئیسی نیز در وعده‌ای مشابه از تولید یک و نیم میلیون شغل در هر سال، یعنی حدود شش میلیون شغل در چهارسال ریاست‌جمهوری سخن گفته‌است. او همچنین گفته که یارانه دهک‌های پایین را دو تا سه برابر می‌کند.

این وعده‌ها از سوی کارشناسان اقتصادی، حتی اقتصاددان‌های محافظه‌کار و اصول‌گرایی چون احمد توکلی غیرواقعی خوانده شده‌اند.

علی ربیعی، وزیر کار دولت روحانی پیش از سخنان رهبر ایران گزارشی از وضعیت اشتغال و رفاه کارگران ارائه داد و گفت که «در چهار سال گذشته حدود ۲ میلیون شغل در کشور ایجاد شد اما با توجه به ورودی‌های جمعیت، این مقدار شغل پاسخ‌گوی نیازها نیست.»

رسانه‌های اصول‌گرا و امامان جمعه که حامیان علی خامنه‌ای هستند، در هفته‌های اخیر بدون نام‌بردن از کاندیدای خاصی، مردم را به انتخاب «نامزد اصلح»، یعنی نامزد مورد تأیید رهبری فراخوانده‌اند. بر اساس نشانه‌هایی که آنها ارائه داده‌اند، ابراهیم رئیسی نامزد مورد علاقه رهبر ایران است.

سخنان امروز علی خامنه‌ای و انتقادهای پیشین او از وضع اقتصادی چه بسا درستی این حدس و گمان‌ها را نشان دهد.

رهبر ایران امروز گفت هر کس «کشور، نظام و امنیت» را دوست دارد، در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. اما او در گذشته با گفتن «هرکس کشور را دوست دارد، حتی اگر با نظام مخالف است، رأی بدهد»، برخی منتقدان خود و جمهوری اسلامی را «امیدوارتر» کرده‌بود.

بیشتر بخوانید، در صفحه ویژه انتخابات

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.