ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: شاید شبانه به کردهای سوریه حمله کنیم

اردوغان با انتقاد از حضور گشت‌های نظامی آمریکایی در مرز ترکیه و سوریه برای جلوگیری از درگیری بین ارتش ترکیه و ی پ گ گفت که آنکارا هرگاه بخواهد، به کردهای سوریه حمله می‌کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که «شاید شبانه به کردهای سوریه حمله کنیم».

یکی از مبارزان کرد نیروهای دموکراتیک سوریه - عکس: AFP

به گزارش رسانه‌های ترکیه، رجب طیب اردوغان یکشنبه ۳۰ آوریل با انتقاد از حضور گشت‌های نظامی آمریکایی در مرز ترکیه و سوریه گفت که آنکارا هرگاه بخواهد، به کردهای سوریه حمله می‌کند.

دیروز خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع کرد در سوریه گزارش داده‌بود که ارتش ایالات متحده برای جلوگیری از درگیری بین ارتش ترکیه و مبارزان مسلح کرد در شمال سوریه، گشت‌های نظامی در مرز دو کشور مستقر می‌کند.

این خبر بدی برای آنکارا و شخص رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری است که همین دیروز از آمریکا خواسته بود دست از حمایت کردها بردارد.

او شنبه ۲۹ آوریل در مجمع عمومی انجمن صنعت‌گران و تاجران در استانبول بار دیگر خواستار پیوستن نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به نیروهای ارتش ترکیه در عملیات بازپس‌گیری رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش شد.

رقه نخستین شهری بود که پس از آغاز اعتراض‌ها علیه بشار اسد در سوریه به دست مخالفان او در «ارتش آزاد سوریه» افتاد. با این حال، بعدها گروه داعش توانست کنترل این شهر را در دست بگیرد و آن را مرکز خلافت خودخوانده خود اعلام کرد.

اردوغان گفت: «آمریکای عظیم، ائتلاف و ترکیه می‌توانند دست در دست یکدیگر رقه را به گورستان داعش بدل کنند.»

او همچنین بار دیگر یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ)، مبارزان کرد سوری تحت حمایت آمریکا را «تروریست» خواند و گفت که «به دوستان آمریکایی‌مان می‌گوییم که یک گروه تروریستی را همراه خود نکنند.»

نیروهای دموکراتیک سوریه (قوات سوریا الدیمقراطیه یا ق.س.د) که مهم‌ترین گروه شبه‌نظامی حاضر در آن را یگان‌های مدافع خلق (ی‌ پ گ)، متعلق به نیروهای کرد شمال سوریه تشکیل می‌دهد، از نوامبر سال گذشته کارزار خود را برای بازپس‌گیری رقه تحت پشتیبانی ایالات متحده آغاز کرد. عملیات آنها «خشم فرات» نام گرفت.

ق.س.د همچنین متشکل از هزاران نیروی آموزش‌دیده عرب است که قرار است حمله نهایی به رقه را انجام دهند.

نیروهای کرد به شدت با هرگونه حضور ترکیه در این عملیات مخالف هستند.

از سوی دیگر، ترکیه با حضور کردها در عملیات آزادسازی رقه مخالف است و به گزارش رویترز، در ماه‌های اخیر بر واشنگتن فشار آورده تا از حمایت خود از ی پ گ دست بردارد.

ترکیه در هفته اخیر مواضع ی پ گ در سوریه را نیز بمباران کرده‌است. آنکارا می‌گوید «حزب کارگران کردستان» (پ ک ک) از طریق ی پ گ اسلحه وارد ترکیه می‌کند.

آتش‌بس بین پ‌ک‌ک و دولت ترکیه تابستان سال ۲۰۱۵ و با توقف فرآیند صلح شکسته شد. بیش از سه دهه است که نبرد بین نیروهای ترکیه و چریک‌های کرد پ‌ک‌ک که خواستار خودآیینی و به‌رسمیت‌شناخته‌شدن حقوق کردها در این کشور هستند، ادامه دارد.

رجب طیب اردوغان پس از بیرون‌رانده‌شدن داعش از الباب به دست شورشیان مسلح تحت حمایت آنکارا گفته بود که هدف نهایی آنکارا از حضور در سوریه بازپس‌گیری رقه است. آنکارا از واشنگتن خواسته تا برای بازپس‌گیری نهایی رقه به حمایت از شورشیان عرب تحت پشتیبانی ترکیه بپردازد.

او وعده داد که موضوع عملیات باز‌پس‌گیری رقه را ۱۶ مه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در میان بگذارد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.