ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شعارهای اعتراضی کارگران سخنرانی روحانی را مختل کرد

ده‌ها اتوبوس کارگران را به مقبره خمینی بردند که به بهانه روز کارگر به همایش انتخاباتی روحانی رونق دهند. کارگران اما با سر دادن شعارهایی اعتراضشان را بیان کردند.

در مراسم سازمان‌یافته‌ای که خانه کارگر روز ۱۱ اردیبهشت (اول ماه مه روز جهانی کارگر) در مقبره خمینی برگزار کرد، شعارهای اعتراضی کارگران برای دقایقی سکوت مورد نظر برگزارکنندگان و سخنرانی روحانی را مختل کرد. کارگران در اعتراض به وضعیت خود شعار می‌دادند: عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر رو به فناست امروز. یکی از خبرگزاری‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از کارگران معترض به عنوان «اخلالگر» یاد کرده است.

مراسم خانه کارگر بر سر مزار خمینی

به مناسبت روز جهانی کارگر، در یک مراسم برنامه‌ریزی شده و سازمان‌یافته، ده‌ها اتوبوس کارگران ایرانی را ابتدا به محل «خانه کارگر» بردند و سپس به مقبره خمینی منتقل کردند تا به سخنان علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر، علی ربیعی وزیر کار و حسن روحانی گوش کنند. مراسم بیشتر یک همایش انتخاباتی برای حسن روحانی بود تا روز کارگر برای کارگران.

ابتدا دبیرکل خانه کارگر سخنرانی کرد. او از دولت تقاضا کرد لایحه قانون کار را پس بگیرد. روحانی سپس  در سخنانی گفت صدای اعتراضات کارگران را شنیده و به وزیر کار دستور پس‌گیری لایحه را داده است:

«از وزیر رفاه، کار و تعاون پرسیم لایحه‌ای که در دولت قبل برای مسئله کارگری به مجلس داده شده آیا همه رضایت کارگران را دارد یا خیر، و او گفت رضایت ندارند. گفتم مقدمات پس گرفتن لایحه را فراهم کنند و اعلام می‌کنم لایحه را از مجلس پس خواهیم گرفت.»

زمانی که روحانی برای سخنرانی پشت تریبون قرار گرفت جمعی از کارگران شعارهای اعتراضی سر دادند و مانع سخنرانی او شدند. پس از چندی که روحانی رشته سخن را مجدداً در دست گرفت، گفت گرچه کارگران مشکلاتی دارند اما وضع آن‌ها از دوران دولت نهم و دهم بهتر شده است.

پیش از روحانی، علی ربیعی، وزیر کار نیز در توجیه وضع کنونی کارگران گفته بود: در چهارسالی که گذشت تلاش کردیم تا خرابی‌های دولت گذشته را ترمیم کنیم.

روحانی گفت در دولت او روند تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کاهش یافته، تورم مهار شده و اقتصاد رشد داشته است. او گفت دولت در چهار سال گذشته ۲ میلیون شغل ایجاد کرده است. او رقم بیکاران را ۳ میلیون نفر اعلام کرد.

روحانی در فرازی از سخنانش که به بحران بیکاری در ایران اختصاص داشت گفت:

«ما باید در مسأله کار و اشتغال و زندگی کارگران واقعیات را ببنیم. اولین کاری که در کشور باید انجام شود افزایش فضای کار است و مطالبه برای به کار گرفتن کارگر بیشتر شود.»

او گفت دولتش ۲۴ هزار بنگاه نیمه فعال و راکد را فعال کرده است و «فضا را برای بانوان و زنان کارگر» مهیا کرده است.

سخنان او مانند سخنان روز ۱۰ اردیبهشت رهبر جمهوری اسلامی در جمع کارگران، با خواست شرکت در انتخابات به پایان رسید: «کارگران عزیز امتحان بزرگ ۲۹ اردیبهشت امسال است.»

خبرگزاری کار ایران(ایلنا)  تعداد شرکت کنندگان در این مراسم را «بیش از ۳۰ هزار کارگر» اعلام کرده است. در این مراسم حسن خمینی، نوه خمینی، و محسن هاشمی فرزند اکبر رفسنجانی نیز حضور داشته‌اند.

در فایل صوتی منتشر شده از شعارهای اعتراضی کارگران مشخص است که جمع کثیری از کارگران معترض ایرانی شعار سر می‌داده‌اند اما خبرگزاری کار ایران، کارگران شعاردهنده را «افراد محدود و انگشت شمار که در وابستگی آنها به برخی از جریان‌های خاص جای تردید نبود» خوانده است که «به قصد اخلال در این مراسم باشکوه شروع به سردادن شعارهایی کرده بودند.»

در ادامه خبر آمده که شعارهای کارگران مورد اعتراض سایرین قرار گرفته که «رفتار خارج از چارچوب این عده قلیل آنها را به استهزا گرفته»اند.

از چند روز پیش از اول ماه مه، اخباری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد شرکت در مراسم روز کارگر در مقبره خمینی برای کارگران اجباری شده است. برای مثال بخشنامه‌ای به‌ تاریخ ۹ اردیبهشت در شرکت ایران‌تایر منتشر شده بود که در آن از کارگران خواسته شده بود  ساعت نه و نیم صبح برای سوار شدن به سرویس‌های حمل و نقل به مراسم خانه کارگر آماده شوند. در بخشنامه آمده: «حضور تمامی همکاران هر سه شیفت در این گردهمایی الزامی است.»

همزمان با این مراسم دولتی، جمعی از کارگران و فعالان کارگری برای برگزاری مراسم مستقل روز کارگر مقابل مجلس تجمع کردند. نیروهای انتظامی ابتدا مانع تجمع آنان شدند و کارگران ناگزیر بعد از قرائت قطعنامه تشکل‌های مستقل کارگری به مناسبت روز جهانی کارگر پراکنده شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    پس از پایان سخنرانی روحانی، مجری برنامه، کارگران معترض را که حقوق قانونی خود را مطالبه می‌کردند، مزدور خطاب و آنها را تهدید به خُرد کردن دهان کرد.!!

  • naseem

    روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع خود گزارش داده است که سپاه پاسداران چند پایگاه در موصل برپا کرده و با پوشش شبه‌نظامیان شیعی حشد الشعبی در حال فعالیت است.. گزارش‌ها حاکی از آن است که سپاه قدس، در هفته‌های گذشته، شبه‌نظامیان وابسته به خود را در موصل، به اسلحه سنگین و هواپیماهای بدون سرنشین، مجهز کرده است. سپاه قدس، در پی باز کردن جاده‌ای زمینی به سوریه به منظور حمایت از نظام بشار اسد و حزب‌الله لبنان از راه ارسال اسلحه و نیروی شبه‌نظامی است تا بتواند از این راه، نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد

  • فرهاد - فریاد

    آقای روحانی کارگران دنیا را می سازند و از شما گدائی دستمزد و افزایش درآمد نمی کنند شما هم قولهای بیجا ندهید اما کارگران میخواهند روز اول ماه مه روزجهانی کارگر را مانند تمام کارگران دنیا بیاد دوستان و رفقایشان دور هم جمع شوند آنها میخواهند تشکیل سندیکا و شوراهای صنفی و سیاسی آنها آزاد شود آنها میخواهند نمایندگان کارگران زندانی هر چه زودتر آزاد شوند آنها می خواهند اجازه داشته باشند تا اتحادیه های صنفی سرایری و شوراهای سراسری شان به رسمیت شناخته شده و ازاد شوند کارگران جهان متحد شوید !

  • ‌‌

    در مقبره خمینی سردادن شعار عزاست عزاست امروز روز عزاست امروز زنگی کارگر روی هواست امروز بسیار معنادار است. اگر اینها از طرف حکومت مامور خراب کردن روحانی بودند هرگز در مقبره خمینی چنین شعاری نمیدادند.

  • میثم

    جالبه وقتی کسی علیه روحانی شعار میده میشه اخلالگر سازمان یافته ولی وقتی علیه بقیه شعار داده میشه اون موقع بهشون میگن جنبش کارگری و مطالبه گر حقوق این آخر سیاه نماییه