ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معارفه سرپرست جدید دانشگاه آزاد: اجرای اصلاحات مدیریتی یا عملی کردن برنامه‌های علی خامنه‌ای؟

نوریان در مراسم معارفه‌ خود گفت اعتقاد دارد دانشگاه آزاد باید نقش قابل توجهی در علم و آموزش داشته باشد و جزیره‌ای اداره نشود. او توضیح دقیقی درباره مدیریت جزیره‌ای نداد.

مراسم معارفه علی‌محمد نوریان، سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی که از روز سوم اردیبهشت ماه با حکم علی‌اکبر ولایتی، رییس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد به این سمت منصوب شده است، روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت برگزار شد.

مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی

نوریان با تصویب هیأت مؤسس دانشگاه آزاد به عنوان سرپرست یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های آموزش عالی کشور در ایران و خارج از ایران منصوب شده است.

علی‌محمد نوریان که به نام محمد نوریان هم شناخته می‌شود، در مراسم معارفه خود گفت که اعتقاد دارد دانشگاه آزاد باید نقش قابل توجهی در عرصه علم و آموزش داشته باشد و به صورت جزیره‌ای اداره نشود.

او توضیح دقیق‌تری درباره مدیریت جزیره‌ای نداده اما به نظر می‌رسد که سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد تلاش برای نزدیک کردن هر چه بیشتر این مجموعه به وزارت علوم برای هماهنگ شدن سیاست‌های کلی باشد. نوریان در همین باره گفته است که همکاری دانشگاه آزاد با وزارت علوم افزایش پیدا کرده و دانشگاه آزاد به دنبال بهبود وضعیت و روابط است.

تفاوت وضعیت علمی در میان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد در صحبت‌های سرپرست جدید این سامانه دانشگاهی «ضعفی اساسی» دانسته شده است.

نوریان گفته است که نوع آموزش در واحد علوم و تحقیقات به گونه‌ای‌ست که برای مثال در واحد بوکان آن طور نیست و این تفاوت‌ها باید کاهش یابد. ادبیاتی مشابه ادبیات محمود احمدی‌نژاد که برای کاهش فاصله طبقاتی میان ثروتمندان و فقرا به میدان آمده بود حالا به مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی رسیده؛ جایی که احمدی‌نژاد به دشمنی با آن شهره بود و تمام تلاشش را کرد تا مدیریت آن را در اختیار بگیرد اما نتوانست. آیا میراث احمدی‌نژاد و شیوه مدیریت او تازه به دانشگاه آزاد رسیده است؟

از سوی دیگر اما به دنبال برکناری ناگهانی حمید میرزاده و جانشینی علی‌محمد نوریان در آستانه انتخابات، تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌هایی درباره انجام این تغییر و تحولات به منظور اثر‌گذاری بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد اما به نظر نمی‌رسد فرصت باقی‌مانده تا زمان برگزاری این انتخابات (کمتر از سه هفته)، امکان چنین اثر‌گذاری‌‌ای را بدهد، گرچه تغییر و تحولات پرشتاب دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال مرگ علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، «پدر مادی و معنوی آن» می‌تواند نشان‌دهنده وجود برنامه‌ای مشخص برای اعمال تغییرات اساسی مدیریتی در این مجموعه باشد. هدایت این تغییرات را هم احتمالاً شخص علی خامنه‌ای بر عهده گرفته است چرا که او به دنبال مرگ هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و در حالی که این کرسی همچنان خالی است، به سرعت علی‌اکبر ولایتی را به عنوان رییس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد منصوب کرد.

حکم خامنه‌ای بر این اساس صادر شد که اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه انتخاب رییس هیأت مؤسس سکوت کرده است اما دقت در اساسنامه این دانشگاه نشان می‌دهد که اساسنامه نحوه این انتخاب را مشخص کرده و به نظر می‌رسد که خامنه‌ای برای تصاحب دانشگاه آزاد خیز برداشته است:

اما محمدعلی نوریان کیست و با چه سابقه‌ای به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده است؟

نوریان از مدیران باسابقه جمهوری اسلامی‌ست که اسفند ماه سال ۹۴ با حکم اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان دبیرکل هیأت موسس دانشگاه آزاد تعیین شد.  

او از سال ۵۸ تا سال ۸۸ در پست‌ها و سمت‌های مختلفی همچون معاونت استاندار لرستان، معاون وزیر راه و ترابری، رییس سازمان هواشناسی کشور و مشاور رییس‌جمهوری در امور هواشناسی و تغییرات اقلیمی و … حضور داشته است. نوریان اما در سال ۸۸ با حکم حمید بهبهانی، وزیر وقت راه و ترابری، از سمت ریاست سازمان هواشناسی بازنشسته شد و به همین دلیل هم پست بین‌المللی او نیز در سازمان جهانی هواشناسی ملغی شد.

نوریان دیپلم ریاضی دارد و در رشته کارشناسی فیزیک کاربردی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شده است. او هم مثل بسیاری دیگر از مدیران ارشد جمهوری اسلامی موفق به اخذ مدرک دکتری شده است: در دوره‌های مشترک دانشگاه صنعتی شریف.

آیا او چنانکه خود گفته به دنبال بهبود وضعیت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و تبدیل شکل مدیریتی آن به صورتی غیر‌جزیره‌ای‌ست یا این‌که قرار است برنامه‌ها و نقشه‌هایی را اجرا کند که رهبر جمهوری اسلامی در سر دارد؟

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.