ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایشگاه کتاب تهران: در «شهر آفتاب» اما در سایه رویدادهای سیاسی

استقبال از نمایشگاه کتاب تهران اندک است. در نخستین روز نمایشگاه، نشر ققنوس از ۹ اثر داستانی رونمایی کرد. اشعار افشین یداللهی از خوش‌اقبال‌ترین آثار نشر نگاه بود.

سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب و در سایه انتخابات ریاست جمهوری ایران کارش را آغاز کرده است. آبگرفتگی برخی سالن‌ها، آماده نبودن غرفه برخی ناشران و از کار افتادن دستگاه‌های کارتخوان، فعالیت برخی ناشران در نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران را مختل کرده بود.

نمایشگاه کتاب تهران: در «شهر آفتاب» اما در سایه رویدادهای سیاسی (عکس: آرشیو)

امیر مسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران به خبرگزاری مهر گفته است که به خاطر برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، استقبال از نمایشگاه کتاب تهران به اندازه سال‌های گذشته نیست. با این‌حال به گفته این مقام مسئول، برگزارکنندگان نمایشگاه تلاش دارند با برخی تسهیلات مردم را به دیدن از این رویداد فرهنگی ترغیب کنند:

«گرچه ما تمام تلاش خود را برای جلب نظر مردم و کشاندن آنها به شهر آفتاب انجام داده ایم اما در همین مدت هم سعی کرده ایم با استفاده از برخی امکانات مربوط به جابجایی از قبیل اتوبوسرانی و تاکسیرانی و تسهیلاتی که در این زمینه در نظر گرفته شده است زمینه حضور مردم را در نمایشگاه به شکلی بیشتر و مطلوب‌تر فراهم کنیم.»

رونمایی از ۹ اثر داستانی

در نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران، نشر ققنوس ۹ اثر از ادبیات داستانی معاصر ایران را رونمایی کرد.

بال‌زن‌ها، محمد رضا کاتب، نشر ققنوس

«بال‌زن‌ها» نوشته محمدرضا کاتب، «بوطیقای شیطان» نوشته علیرضا لبش، «چین‌خوردگی» نوشته هادی معصوم‌دوست، «آیینه تال» نوشته سوابه فرضی‌پور، «این تنهایی لعنتی» نوشته فوژان برقیان، «عکس خصوصی» نوشته علیرضا رحیمی‌نژاد، «نیست در جهان» نوشته محمد اسماعیلی حاجی علیان، «پیاده‌روهای پارک لاله» نوشته رویا هدایتی و «یک روز بلند طولانی» نوشته گیتی صفرزاده.

محمد رضا کاتب در رمان تازه‌اش داستان دختری تنها را روایت می‌کند که به دام مردی به نام «تردست» می‌افتد. او شخصی‌ست آرزومند که برای رسیدن به آرزوهایش از هیچ کاری رویگردان نیست. روایتی از جست‌وجوی یک من سرگردان و گمشده.

محمد رضا کاتب درباره این کتاب گفته است:

«ما گم شدیم چون افسانه‌هایمان هم گم شدند و حالا آن‌ها هم دنبال یک افسانه می‌گردند تا توی این ظلمات دست‌شان را بگیرد و به یک سمتی ببردشان.»

در بخشی از این رمان می‌خوانیم:

«فقط چند تا درخت با مرگ فاصله داشتم.  کافی بود پا بگذارم به فرار یا کار احمقانه دیگری بکنم تا آن روانی حسابم را برسد. حتم داشتم این بار دیگر گلوله‌اش دور و برم نمی‌خورد. برای دیوانگی‌اش همین بس که تا حالا کلی آدم  کشته بود و باز اسم خودش را گذاشته بود صید. دوست نداشتم بدانم صید باهام چه کار می‌خواهد بکند.»

پیش از این از محمد رضا کاتب رمان‌های «پری در آبگینه»، «دوشنبه‌های آبی ماه»، «هیس» و «پستی» منتشر شده است. او سبک و نگاه ویژه‌ای در داستان‌نویسی ایران دارد.

استقبال از آثار افشین یداللهی

انتشارات نگاه با بیش از سه هزار عنوان کتاب و از آن میان ۵۰ اثر تازه از نویسندگان و شاعران ایرانی در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور دارد. در میان این آثار پنج عنوان مجموعه شعر از افشین یدالاهی، شاعر فقید ایرانی نیز عرضه شده است: مجموعه‌های «غزل»، «شعر سپید» و «ترانه» در کمتر از دو هفته در صدر پرفروش‌های نشر نگاه قرار گرفتند.

افشین یداللهی در سال ۱۳۴۷ به دنیا آمده بود، ترانه‌سرا و روانپزشک و از مسئولان خانه ترانه در ایران بود.

یداللهی در سال ۱۳۷۶ به ترانه‌سرایی روی آورد. نخستین ترانه‌های او با آهنگسازی فؤاد حجازی و شادمهر عقیلی و با خوانندگی خشایار اعتمادی اجرا شده است. بخشی از شهرت او به خاطر سرودن ترانه‌هایی برای سریال‌های پرطرفدار صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ست: سریال‌های «تبریز در مه» با صدای سالار عقیلی، «مسیر زاینده‌رود»، «غریبانه»، «میوه ممنوعه» و «پول کثیف» با صدای احسان خواجه امیری و «مدار صفر درجه» با صدای علیرضا قربانی.

فروپاشی: یک اثر زیست‌محیطی

«فروپاشی» نوشته جَرِد دایموند به ترجمه فریدون مجلسی

کتاب «فروپاشی» با عنوان فرعی «چگونه جوامع راه فنا یا بقا را بر می‌گزینند» نوشته جَرِد دایموند به ترجمه فریدون مجلسی توسط نشر نو منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

دایموند که در سال ۱۹۹۸ به خاطر کتاب «فقیر و غنی» جایزه پولیترز را به دست آورد، در «فروپاشی» تاریخ تمدن‌هایی را روایت می‌کند که به دلیل غارت منابع زیست‌محیطی با بحران‌های اجتماعی ژرف مواجه شدند و سرانجام رو به افول گذاشتند.

جرد دایموند تلاش می‌کند در آثارش روایتی تازه از تاریخ تمدن بر اساس یک رویکرد غیر راسیستی و با توجه ویژه به محیط زیست  به دست دهد. او استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس است و پرنده‌شناس است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.