ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نرخ تورم در ترکیه: در آستانه ۱۲ درصد

ترکیه آخر بار در سال ۲۰۰۸ تورم ۱۲درصد را همراه رشد اقتصادی ۶درصد تجربه کرد اما از تابستان گذشته با بحران کاهش ارزش لیر و افزایش نرخ تورم روبه‌رو شده است.

نرخ تورم در ترکیه به حدود ۱۲ رسید. این بالاترین نرخ تورم در ترکیه پس از ۹ سال است.

نرخ تورم در ترکیه به بالاترین سطح در نه سال گذشته رسید.

موسسه آمارهای دولتی ترکیه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت/ ۳ می نرخ تورم ماه آپریل را ۱۱.۸۷ درصد اعلام کرد که حدود نیم درصد بیشتر از تورم در ماه مارس است. نرخ تورم برای ماه مارس ۱۱.۲۹ درصد اعلام شده بود.

برپایه این گزارش مشروبات الکلی و دخانیات با ۲۱.۵۶ در صدر گروه‌های کالایی با نرخ تورم بالا قرار دارد و خدمات حمل و نقل با نرخ تورم ۱۷.۹۴ درصد دومین گروه کالایی به شمار می‌رود که در دوره یک ساله افزایش قیمت فراوانی داشته است.

نرخ تورم گروه کالایی خوراکی و نوشیدنی‌های غیرالکلی نیز ۱۵.۶ درصد اعلام شده است.

موسسه آمارهای دولتی ترکیه همچنین نرخ تورم گروه کالایی خوراکی و نوشیدنی در ماه مارس به نسبت آوریل ۱.۲۳ درصد  و گروه پوشاک ۹.۱۳ درصد گزارش کرده است که به معنای افزایش هزینه زندگی در این کشور است.

ترکیه آخرین بار در سال ۲۰۰۸ نرخ تورم نزدیک به ۱۲ درصد را همراه با رشد اقتصادی بیش از ۶ درصد تجربه کرده است اما از تابستان سال گذشته و ناکامی کودتا علیه حزب عدالت و توسعه اقتصاد این کشور با بحران کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم روبرو شده است.

نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار در نخستین روزهای آغاز سال ۲۰۱۷ میلیادی به کمترین میزان طی یک دهه گذشته کاهش یافت. بانک مرکزی ترکیه به منظور حفظ ارزش پول ملی پرداخت وام‌های بانکی با دلار را متوقف و نرخ سود سپرده‌گذاری را افزایش داد.

کارشناسان اقتصادی همچنین برآورد کرده‌اند که نرخ رشد اقتصادی ترکیه در سال‌جاری به کمترین میزان از آغاز به کار حزب عدالت و توسعه تنزل یابد.

دولت رجب طیب اردوغان که ماه گذشته در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی به پیروزی شکننده رسید، پس از کودتای تابستان سال گذشته هزاران کارمند دولتی را اخراج و تعداد زیادی از افرادی که به همکاری با فتح‌الله گولن متهم هستند را بازداشت کرده است.

در همین زمینه

بحران اقتصادی ترکیه: رؤیاهای فروریخته «نو عثمانی»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.