ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار در معدن «یورت»: همه کارگرانی که محبوس شده بودند جان باختند

انفجار در معدن زغال‌سنگ آزادشهر به یک فاجعه بزرگ انسانی بدل شد. کمیته‌ای برای بررسی حادثه تشکیل شده. وزیر کار می‌گوید بی‌احتیاطی کارگران موجب سانحه شد.

انفجاری که ظهر چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در معدن زغال سنگ یورت (آزادشهر) در استان گلستان روی داد به یک فاجعه بزرگ انسانی بدل شد. علی ربیعی، وزیر کار و تعاون تعداد کارگرانی را که در این حادثه جان باختند، ۳۳ نفر اعلام کرده است.

امدادگران در حال انتقال یکی از مصدومان حادثه معدن یورت در آزادشهر

به گزارش خبرگزاری‌های دولتی در حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ یورت در آزادشهر ۳۳ کارگر جانشان را از دست دادند و ۶۹ کارگر هم مجروح شدند. به این ترتیب همه ۳۳ کارگری که در عمق ۱۸۰۰ متری زمین محبوس بودند، کشته شده‌اند. خبرگزاری فارس تعداد کشته‌شدگان را ۳۵ نفر اعلام کرده.

علی ربیعی گفته است که تاکنون فقط جنازه ۱۶ کارگر شناسایی شده. وزیر کار دستور داده است کمیته‌ای علت حادثه را شناسایی کند.

حسن روحانی، رپیس جمهوری اسلامی صبح پنجشنبه، یک روز بعد از این حادثه در پیامی صادر کرده و این حادثه را به مردم ایران و خانواده مصیبت‌دیدگان تسلیت گفته. روحانی به وزارت کشور، وزارت بهداشت و هلال احمر دستور داده که در امدادرسانی به مجروحان کمک کنند.

انفجار ساعت ۱۲ و پنج دقیقه روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت اتفاق افتاد. علت دقیق حادثه هنوز مشخص نشده. ظاهراً کارگران تلاش می‌کردند که موتور دیزل یک لوکوموتیو را به  روش باطری به باطری راه بیندازند که جرقه‌ای تولید شده و گاز را که در تونل و در عمق ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری زمین متراکم بوده، منفجر می‌کند. تولید ریزش کرده بود و کارگران محبوس شده بودند. ۲۱ کارگر معدن‌کار به کمک کارگران محبوس شده شتافته بودند که آن‌ها هم کشته شدند.

علی ربیعی، وزیر کار به رسانه‌های داخلی گفته است که این حادثه به دلیل بی‌احتیاطی کارگران اتفاق افتاده. خبرگزاری فارس می‌گوید معدن یورت به لحاظ میزان گار متان از امنیت لازم برخوردار نبوده. وزیر کار به خبرگزاری ایلنا گفته است:

«بازرسان کار نیم ساعت قبل از حادثه از محل معدن بازدید کرده بودند. بی‌احتیاطی موجب وقوع این حادثه شد.البته  گاز متان هم قدرت انفجاری بالایی دارد.»

کاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان و حسن صادقلو، استاندار گلستان در پی حادثه تلخ معدن آزادشهر سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

در معدن یورت در آزادشهر ۵۰۰ کارگر کار می‌کنند. حادثه در آغاز شیفت بعد از ظهر اتفاق افتاد.

ایران در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۱.۶۸ میلیون تن زغال سنگ استخراج کرد. بیشتر زغال‌سنگ استخراج شده در داخل ایران و در صنایع فولاد مصرف می‌شد. بخش اندکی به خارج از ایران صادر می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Jamshid Shahghassi

    طبق آمار و ارقام معتبر و موثق استان گلستان از لحاظ شاخصهای مربوطه و از نظر توسعه نیافتگی و فقر ساکنان بعد از فقیرترین استانها یعنی سیستان و بلوچستان قرار دارد! وضع فلاکتبار اکثریت مردم این استان در گرگان که مرکز آن است موضوع ملموس و قابل مشاهده ایست و اینموضوع برای بسیاری از مسافران شمال کشور که ساکن اینجا نیستند بسادگی قابل درک نیست! حتی طبیعت چشم نواز و دل انگیز این سامان نیز نمی تواند فقر و مسکنت دردناک اکثریت ساکنانش را برای همیشه پنهان کند.برای داوری در خصوص مدیران!و مس‍ءولین !!این نظام نگاهی به وضع اسفناک استان و جنگل گلستان کفایت می کند. نشسته بر دامان سبز گرگان\با دل خونین و چشم گریان !

  • عطف به مبدا

    پلاسکو را انداختند گردن مغازه دارها و آتش‌نشان ها این حادثه را هم انداختند گردن کارگران پلاسکو را گفتند بهشون گفته بودیم ساختمان قدیمه تخلیش کنید این معدن را هم میگه نیم ساعت قبلش گفتیم گاز داره، مواظب باش حسن یعنی بیشعورتر و بیمسئولیتتر از مسئولهای این جمهوری اسلامی در دنیا سراغ ندارم همشون از اون رهبرشون بگیر تا بیا بررسی به ...، همینجوریند. بعد یه مشت نادان طرفدار این حکومت ظالم و دلسنگ هستند و میگند این حکومت دلسوز مستضعفین است. مگر مستضعف تر از ایرانی در این دنیا سراغ داری که هم توسط حکومت خودش مورد ظلم واقع باشد و هم توسط حکومتهای خارج از ایران.